Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar

Hej.

Planerar en ensamvandring mellan Gbg och Malmö (troligtvis inte hela sträckan) nu i sommar. Behöver för detta ett lämpligt tält. Har kikat lite på ett Wolfskin Gossamer som passar min budget utmärkt (1000:) och dessutom väger lite. Men vad göra med rygga och dyligt? Ska man låta ligga ute i regnet med regnskyddet på? Har ni några andra råd på billiga enmanslösningar? Tack på förhand.

Hej!

Vet inget om just det tältet. Men jag skulle ställa ryggsäcken mot ett träd med regnsyddet på!

Funkar alltid! om inte träd finns så lägg den på marken!

God tur!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Annars så går det väll alltid bra o hänga upp den i ett träd istället.
Annars om så duger ju regnskyddet alldeles utmärkt om man inte planerar för ett monsunregn eller så, o det tror jag inte förekommer så ofta i Sverige :p

Jag har själv funderat på samma tält som dig, väldigt lite vikt och priset är är det lägsta jag har kunnat hittat.(Om jag inte mins fel så har jag inte sett ett tält som har varit lättare än det här).
Jag tog o letade efter tältet på internet o hittade en bild på själva tältritningen: http://home.tiscali.dk/rejsequp/telte.htm

Enligt den så finns det utrymme ovanför huvudet. Jag tror nämligen att tältet delas av med ett myggnät precis ovanför huvudet för att man ska få plats med rygga och liknande...

ryggsäck

Använd en sopsäck eller en vattentät packsäck i ryggsäcken så är det inga problem att ha den utanför tältet.

Helgedahl; sa:
Varför just den sträckan? Låter ju urtråkigt ju. Glöm inte att man inte får promenera på E6:an.

Jag kan ju inte svara i Johnnie Dunbergs fall. Men jag kan ju säga så mycket att har man väl kommit på en sträcka/ide, så är det oftast den som gäller, oberoende av konsekvenser m.m. Om man sedan drar ut på sträckan genom att förflytta sig på småvägar/stigar osv. istället för större vägar så förstärker bara det intrycket av resan. En resa enligt kartan på 9 mil med cykel blev i slutändan 15mil för mig på en dagstur. Allt detta för att inte behöva åka på stora vägar och att helt enkelt få komma närmare naturen på nått sätt.

Tack för svaren!

Tack för alla svaren. Får bli en svart säck runt ryggan.

Jag har inte fått alla kartor för sträckan ännu men såvitt jag förstår så kan man gå hela vägen på leder. Man börjar på Bohusleden, fortsätter på Hallandsleden och avslutar med Skåneleden. Så tråkigt borde det ju inte bli. Återkommer i frågan efter vandringen.

Satsa på sitthöjd

Gossamer torde inte vara möjligt att sitta och äta respektive laga mat i vid regnväder för de flesta. Skulle rekommendera en innerhöjd om ca 90 cm. Vi har ett lätt tält Sierra Designs Half Moon som väger ca 2 kg och som ger rätt bra komfort på sommaren. Inte mycket till absid men det går att köra köket utanför tältet och sitta kvar där inne själv.

Det tältet finns nog inte längre att köpa men ett prisvärt alternativ för dig borde Sierra Designs Light Year vara med höjden 115 cm och vikt och pris snarlikt Gossamer se http://www.rei.com/online/store/Pro...productId=11967444&parent_category_rn=4500666

Jag vet inte om det finns i Europa men skulle tro det.

http://www.globetrotter.de så hittar du Jack Wolfskins Weight Watcher lite dyrare men med betydligt bättre komfort med totalhöjd 120 cm.

För den som villl investera lite mer är Hillebergs Akto tänkbart.

Lycka till med din vandring

Thure

johnniedunberg; sa:
Hej.

Planerar en ensamvandring mellan Gbg och Malmö (troligtvis inte hela sträckan) nu i sommar. Behöver för detta ett lämpligt tält. Har kikat lite på ett Wolfskin Gossamer som passar min budget utmärkt (1000:) och dessutom väger lite. Men vad göra med rygga och dyligt? Ska man låta ligga ute i regnet med regnskyddet på? Har ni några andra råd på billiga enmanslösningar? Tack på förhand.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips