Tält eller hängmatta?

Usch nu gick jag in för att beställa men det blev 200€ (60$ frakt).

Fins det någon svensk (eller finsk) leverantör där man möjligtvis kan få det lite billigare?

Det är absolut ingen fara att den skulle gå upp. Den strävar efter att vara sluten pga tyngdpunkten. Nackdelen som jag upplever med kardborre är vintertid - att det har tendens att fyllas av is och sedan inte fungera. Kan dock inte uttala mig i just det här fallet då jag inte använt min HH vintertid.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En viss erfarenhet av regnskog, Hängmatta eller A-frame med uppspänd nätbotten. Över alla behöver du en tarp, moskitonät. Under dig behöver du ett liggunderlag samt kring dig en sovsäck, blir det höjdmetrar så blir det svalare i skogen.
Själv fann jag att plan bäddbotten gav mig bäst vila så jag byggde oftast en A-frame och spännde ut en näthängmatta som bäddbotten, lagom högt över skogsbotten så att min packning kunde hänga fritt under. En slana som takås över moskitonätet och tarpen. Utan bananformad rygg sov jag bäst, med öronproppar för nattkonserten var ljudlig. En bit upp i bergen behövdes vår/höstsovsäcken då det blev svalt när molnen skingrades och stjärnhimlen gnistrade.
En rejäl kniv hjälpte till att få slanor och vildvin till konstruktion samt fästpinnar till tarplinorna. Min är brittisk surpulus.
Vi fick ut någon form av djungelhammock, av smärting, plast och moskitonät, men den var ett skämt och jag lämnade min på Almnäs. De som brukat den påstod att den ruttnade i skogen, jag tror dem gärna. Torkeld och torklinor är viktiga ting i våt skog. Fukt är en ständig motståndare.
Go tur

Några osorterade erfarenheter från hängmatta

Halloj,

När vi var på borneo förra våren blev det en natt i hängmatta. I den typ av skog vi var i skulle jag inte tillbringa många minuter liggande i marknivå.
Det finns rätt mycket spännande/intressant/läskigt ;)

Jag sov inte helt bra i hängmattan, mycket tror jag beror på vana. Jag blev pinknödig flera gånger den natten och det brukar jag normalt inte bli. Misstänker att det kan ha att göra med att njurarna ligger lägre än andra stora delar av kroppen.
Bortsett från det låg man rätt bekvämt. Jag tror att ingen blev blöt trots de relativt häftiga skurarna som passerade.
Vi sov utan sovsäck (jag hade en tröja som "snuttefilt") utan problem men å andra sidan var vi inte speciellt högt (längs Kinabatang).

Hängmattorna vi fick låna hade inbyggt myggnät och tarp till.

Här är en bild på lägret

taltlager.jpg

Ha'de // Peter

Usch nu gick jag in för att beställa men det blev 200€ (60$ frakt).

Fins det någon svensk (eller finsk) leverantör där man möjligtvis kan få det lite billigare?

Måste än en gång tipsa om DD Hängmattorna som går att köpa via Huskygård i Idre.
Betydligt bättre pris och snabb leverans.
1049kr för ett komplett set
http://www.huskygard.se/olshop/index.html

Eftersom du ska vara i djungeln och knappast sobva på marken skulle jag nog välja en Frontline eftersom den andas, det gör inte Travel-hammocken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips