En viss erfarenhet av regnskog, Hängmatta eller A-frame med uppspänd nätbotten. Över alla behöver du en tarp, moskitonät. Under dig behöver du ett liggunderlag samt kring dig en sovsäck, blir det höjdmetrar så blir det svalare i skogen.
Själv fann jag att plan bäddbotten gav mig bäst vila så jag byggde oftast en A-frame och spännde ut en näthängmatta som bäddbotten, lagom högt över skogsbotten så att min packning kunde hänga fritt under. En slana som takås över moskitonätet och tarpen. Utan bananformad rygg sov jag bäst, med öronproppar för nattkonserten var ljudlig. En bit upp i bergen behövdes vår/höstsovsäcken då det blev svalt när molnen skingrades och stjärnhimlen gnistrade.
En rejäl kniv hjälpte till att få slanor och vildvin till konstruktion samt fästpinnar till tarplinorna. Min är brittisk surpulus.
Vi fick ut någon form av djungelhammock, av smärting, plast och moskitonät, men den var ett skämt och jag lämnade min på Almnäs. De som brukat den påstod att den ruttnade i skogen, jag tror dem gärna. Torkeld och torklinor är viktiga ting i våt skog. Fukt är en ständig motståndare.
Go tur