tält eller bivacktält.

Numera hängmatta och 'tarp'!

Bilagor

• Beaver_tarn.jpg
    Beaver_tarn.jpg
    52.6 KB · Visningar: 3,401
  • Ämtsjön_hammock.jpg
    Ämtsjön_hammock.jpg
    171.2 KB · Visningar: 3,038

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det där såg ju exemplariskt skönt ut.
Räcker det med en vanlig sommarsäck eller hur blir det med isolering när vinden kan ta sig in under kroppen?
Hur känns det i ryggen efter en natt?

Det är riktigt skönt faktist. Kylan blir påtaglig, så ett liggunderlag är nästan ett måste. Thermarest Ridgerest är populärt i kombination med hängmatta.

Räcker det med en vanlig sommarsäck eller hur blir det med isolering när vinden kan ta sig in under kroppen?
Hur känns det i ryggen efter en natt?

Jag använder ett täcke (quilt), det blir jobbigt att fösöka krångla sig in i en sovsäck. Om du kan öppna din sovsäck så försök lägga den över dig som ett täcke.

Mina hängmattor har dubbel botten så jag kan skjuta in ett liggunderlag, den dubbla bottnen gör att liggunderlaget ligger kvar. Det blir kallt om ryggen utan liggunderlag. Försök hitta ett liggunderlag som är minst 60 cm brett så du inte hamnar utanför så lätt. Sedan är det ju aldrig fel att försöka hitta lite lä av träd, bakom en bergskant etc.

Om man försöker ligga lite diagonalt i hängmattan så blir man inte så bananformad! Jag sover extremt gott hängande. Blir inte lika stel och eländig som efter en natt på marken. Har helt slutat med att sova på marken om jag kan undvika det! Dessutom finns det ju så många fler platser att 'campa' på, marken behöver ju varken vara jämn eller horisontell!

/p-a

Bilagor

• Hammock1.jpg
    Hammock1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 2,306
  • Hammock3.jpg
    Hammock3.jpg
    53 KB · Visningar: 2,314
Tälten är nu så lätta att det knappt lönar sig att köra bivy med ställning. Jag har ett bivytält från Artiach som väger runt 950... med andra ord lika mycket som ett Vaude Power Lizard.

Vill man ner i vikt nu så får man skala ännu mer som jag gjort ner till Alpkit Hunka på 390 gram som i princip är ett sovsäcksfodral som tål regn och vind. Jag spänner upp mitt regnskydd över huvudet (som iofs är GoLite Poncho/Tarp) så får det vara bra med det.

Jag tar mig friheten att låna den här tråden lite då jag inte hittat något som berör precis det här ämnet. Jag och två vänner som oftast är ute tillsammans brukar bära med oss två stycken 2p tält. Hur som helst har vi börjat prata lite löst om att istället köpa varsitt enmannatält, mest för att slippa det lilla irritationsmomentet att en del föredrar att dra in blöta kläder/kängor i tältet medan andra (läs jag) vill ha sitt tält och sin dunsäck (de andra har syntet) helt fritt från fukt. Detta lilla problemet löses helt enkelt genom att alla har sitt eget tält som man behandlar efter tycke och smak.

Vi har pratat om att alla borde köpa varsitt Akto och min fråga är nu hur det betydligt lättare och billigare Home Alone Bivy från Marmot står sig mot nyss nämnda tält från Hilleberg. Självklart är home alone inte lika bra men frågan är om det är tillräckligt bra för att vara värt pengarna för en fattig student? Ett alternativ till Bivy skulle kunna vara Vela 1 UL från EXPED. Om något har erfarenhet av dessa tält får ni väldigt gärna dela med er.

(Jag ber om ursäkt för ett ganska osammanhängande inlägg. Ni får ha överseende då jag ligger hemma med lite feber.)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips