tält eller bivacktält.

Kanske inte ens var kondens.. inte så himla van med kondens(inte upplevt det så ofta, så vet inte exakt vad som kvalificeras som kondens)..det var inte blött på duken så att man såg några droppar, men den var ju kall så att säga, man höll armarna innåt om man inte hade en tröja som täckte de bara ytorna. Sov brevid havet, var väldigt mycket dimma, klarade oss från regnet, även om det var i luften. Såg regnet slå ner inte långt ifrån. Jag sov även med öppningen nästan stängd, eftersom prognosen sa att det möjligen skulle regna.

Här kommer några fler bilder från en enatts övernattning i skogen.
 
Senast ändrad:
Det verkar ju väldigt bra får jag säga. För mig är det väldigt viktigt med vikt och det är framför allt det som lockar med home alone bivy. Om man skall slå ned på något så är det den låga höjden, hur upplever du det? Annars verkar det som sagt vara ett väldigt bra tält.
 
Själv har man slaggat några nätter i det här vindskyddet/tältet i sommar.

http://www.xxl.se/vildmarksliv/talt-kaator/talt/backpacker-1-1049759
2,35 långt ytterst, och 1,20 innerst.

Fördelar: billigt, snabb montering, låg vikt (1,6 kg) och tar lite plats i kajaken.

Nackdelar: kondens, för litet myggnät, man slår i innerfoten i väggen om man är >1,80 lång

Jag har kompletterat med ett eget myggnät för att kunna ha tältet mer öppet och få in mer luft.
 
var köpte du den och vad kostade den?

ser intressant ut även om jag tycker den här verkar trevligare

Fått den, (fick 2, freebies) gav bort det andra, finns att köpa här i Sverige, finns säkert andra ställen om man letar lite, ett annat alternativ är ju utanför Sverige också...:

Rekommenderar Recon en mycket bra postorderbutik! :)

Recon (bra priser & personal, handlat mycket hos dom )

Terräng (dyra! men dom har ju fysiska butiker, bra om man vill se & känna på produkterna etc.)

Buffers Marine AB
 
Finns det någon mera som har erfarenheter av Marmot home alone bivy?
som jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan letar jag ny tält.
Sover 99% ensam och har de senaste 10åren använd en MACPAc cocoon, utökat med en tarp om det behövdes och vid mölighet till uppspänning sover jag i en hängmatta.

på senaste har jag mer och mer gjort turer i skärgården och letar efter nåt som fungerar bra när det regna mkt eller blåser samt även på vintern. att komplett stänger min macpac har jag aldrig riktig varit komfortabel med då det känns trångt och luften bliu dåligt fort.
i den andra tråden kom jag fram till en black diamond eldorado som bästa tält alternativet (självstagande, wind och regntät) men priset är rätt högt och vikten på 2kg för mkt för min smak.

Marmots home alone bivy känns rätt okej när jag ser den på bild,priset är bra mkt bättre än de tält jag fastnad för, dess låga vikt är topp, den lilla volymen nedpackad bli också bra då den största lucka på min Grönlandskajak är på 19cm, att den liknar mer ett tält än min cocoon är bra när man nån gång är "tvungen" att sover på en campingplats och storleken av bivyn är såpass tilltagen att jag tom kan läsa och "hänga" lite i den (nåt jag ändå gör sällan men ibland finns det de där dager det bara regna)
det jag undrar över är uppspänningen. förstår jag det rätt att man bör kunna spänna upp bivyn med bara två tältpinnar (en fram och en bak - och alla linor fäst i varsin ände) så att den är stadigt?
att hitta 2fästpunkter i klippor osv är ju aldrig nån problem. bli det fler fästpunkter som i vissa andra lättviktstält som inte självstagande kan det ju lätt bli jobbigt i yttersta skärgården.

om bivyn är uppspänt rätt, hur vindkänsligt är det då? och den andra funderingen är hur bra tyget stor emot väder? t.ex. en vanligt vinternatt eller ösregn i timmar? bli det lätt fuktig eller helt okej?
 
de två är typ som min macpac fast den kan jag stänger på massa olika sätt, med myggnät eller utan eller helt stängd.
det är super skönt att sova i den men så fort det ösregna eller är vinter är det ingen skönt längre och man bli sliten ifall man är ute i många dager då.

hängmattan är en favorit även för mig men i skärgården är det inte alltid lätt att hitta träd som fungerar och jag vill inte alltid behöver letar efter en perfekt plats. ibland vill man bara kommer fram då man är trött och vill inte bryr sig om vart man är.
avsaknaden av myggnäten gör också att jag inte riktig tycker att det är kul inlands mitt på sommaren. visst finns det de med myggnät men just nu har jag ändå en hängmatta och ingen tanken på att köpa en ny än. n bli rät
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.