Tält, Caravan, Kaipak 3??

Hej,

Är det någon som har någonform av info om detta äldre ryggåstält, som efter montering av yttertältet liknar en amerkansk "Stealth"-bombare. Finns det någom info på nätet om "Nordiska Fjäderfabriken´s" varumärke Caravan?? Har en dunsovsäck från caravan och har sett ett flertal ute på fältet men aldrig hittat någon info om dessa produkter, NÅGON SOM VET NÅGOT??

Avsomnade..

.. mer eller mindre. Caravan lever vidare som varumärke men ägs av någon annan tror jag. Och tält har de slutat med.

Kaipak var i alla fall årets nyhet 1984, jag har kvar deras katalog från detta år, då jag fick en "New Skvader" i födelsedagspresent.. Vad vill du veta?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Jag skall vandra i fjällen i sommar, är detta något tält som kan funka där tror du?? Det är klart, materialet i tälten ändrar sig nog något under de snart 20 år som förflutit! Har du någon info som kan vara användbar så är jag tacksam för det!

/Kent

Lätt

Det verkar vara deras lättviktsmodell (2.65 kg) och funkar säkert jättebra om det inte är i risigt skick förstås. Prova någon natt i närområdet, och kolla att det är regntätt ;-)

Hej Daniel,

Tack för ditt svar! Jag har det uppställt i trägården och testat med att "vattna" tältet. Yttertältet klarar det galant, värre är med innertältet, där blir det fuktigt! Fast det är klart, det forsar väl inte vatten horisontalt så ofta eller..?? Vi får testa på ort och ställe i fjällen så får jag väl besked, positivt eller negativt! Som sagt, tack för hjälpen!

/Kent

Har ett sådant tält

Tältet från 80-talet har hängt med på en hel del fjällvandringar. Vi har för det mesta varit tre st. i den, senast var vi två för två år sedan när dottern och jag gick vid Jämtlandsfjällen.

Grymt nöjd med tältet!

Caravan Kaipack är om jag inte minns fel lättviktsvarianten av Caravan Keb som jag själv har. Är tältet i bra skick skall det gå fint att använda, svaga punkten kan vara pu beläggningen på innertältets golv. Min har släppt och flagat av efter alla år med följd att golvet släpper igenom fukt. I övrigt är mitt tält i bra skick efter snart 30 år och hundratals nätter, mycket tack vare yttertältets väv isilikoniserad ppolyesterväv.
En anekdot är att Kaipak levererades i ett praktiskt kompressionsfodral som jag använt till mitt Keb3. Idag används samma fodral till mitt HB Nammatj 2GT:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips