Tält & branschstandard

Gemensam branschstandard!

--------------------------------------------------------------------------------

Ringde till företaget Hilleberg tidigare idag och frågade hur de ställde sig till en gemensam branschstandard för vilka kriterier som måste uppfyllas för att kalla ett tält 3-säsongs,4-säsongs,Fjälltält,Expeditionstält osv..
Killen jag pratade med fann resonemanget intresant....
Man skulle tex. kunna:
-vindtunneltesta tältetmodellerna från alla sidorna,i olika hastigheter beroende på vilken "klass"man vill typa tältet i.
-Sprinkler vattna tälten olika mycket och länge,beroende på "klass"
-Utsätta tälten för olika stark UV-strålning beroende på...

Vad Tälten väger och vad de är ämnade för blir förhoppningsvis tydligare med en klass indelning.
Har man rent mjöl i tältet /(påsen) vad skulle en seriös tälttilvekare vara rädd att förlora...
Lanserar en tälttillverkare en 4-säsongs mod. som är 1kg lättare än alla andra i samma klass,sätter den ju ribban för övriga....
Sen kan man ju alltid diskutera avskrivningstiden på sitt tält tex. vad har jag betalt v/s hur länge håller det?-hur mycket kommer jag använda det?-på vilket sätt kommer jag använda det? osv..
-Idag kommer jag ringa fjällräven för att höra hur de ställer sig ifrågan...
återkommer...
Väljer att fortsätta skriva här i egen tråd,för att personangreppen i den andra tråden (Vem luras?)är på gränsen .....
Mvh Niklas

Ett gott initiativ.
Jag skulle kunna tänka mig att âtminstonde europeiska tillverkare skulle kunna tänkas stödja iden. Men att gâ frân att tycka det är bra till att verkligen skapa en standard är ett jättesteg.
Men om Hilleberg börjar sâ kanske det finns hopp, deras tält kopieras ju friskt sâ dom mâste väl anses vara en förebild bland andra tillverkare :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja då är det väl dags att standardisera våra årstider också och konstatera att man i skåne har på sin höjd 3 medan i större delen av norrland är 4 sässonger ibland en underdrift. Och det är ju bara innom landet, internationellt ligger ju skillnaderna på en helt annan skala.

Att sen behov hos tältköpare kan se väldigt olika ut även om dom nu planerar att tälta på sommaren om vi ser till risk för blåst och regn, särskilt om detta görs internationellt och det är väl hela poängen med tilltaget..

Standardiseringen av Sovsäckar bygger ju på hur varma dom är och då får man ju helt enkelt avgöra enligt egen erfarenhet var som är tillräckligt utifrån sässong och geografi.
Kanske är nått liknande som krävs för tält om det ska tas på allvar

Jag menar inte att jag är mot en standardisering av begreppen, utan bara att det finns en del svårigheter..

För att inte uppfinna hjulet en gång till kanske det vore på sin plats att först titta på genomförda undersökningsstudier t ex NATOs, TÜVs etc.

Standardisera hur vindtunneltest ska utföras på tält då, och publicera tex. max vindstyrka från bästa och sämsta hållet på tältet. Så får var och en avgöra hur mkt man behöver. Sen tycker jag allt som användes vid testet ska räknas in när man anger vikten på tältet.

Fjällrävens tur...

Pratade med tältansvarig på fjällräven idag om en gemensam branschstandard för tält.
Det var inget man tidigare tänkt på ,men han tyckte tanken och resonemanget om en branschstandard var god.
Han skulle ta med iden till nästa ledningsgruppsmöte med VD,diskutera saken med någon sakkunnig person inom Försvaret och med någon produktutvecklare inom firman.(Rätt attityd) ;)
(vad som blir snack och vad som blir verkstad,får väl framtiden utvisa...)

Ska ta kontakt med Bergans och Helsport också...

Många här på utsidan har nog via try-error och "livets hårda skola"i naturen kommit fram till vad de behöver för tält för just sitt personliga behov och det varierar med aktiviteten tycker jag.

fortsättning följer...:)

Jag är rätt skeptisk till att det säger så mycket med labtester. Jag tror att man får lita att tillverkaren fälttestar sina grejer och går i god för att de hållar vad man lovar. Att ställa ett tält i ett lab, perfekt bultat i golvet och köra med fläkt säger nog inte så mycket och vattentäthet kan man ju läsa sig till.

Ytterst få tält klarar en sandstorm. Isslag med åtföljande hård vind är även de skräckscenarier för tält. Det finns gränser för vad man vill bära med sig oxså.
Men de som framledes kommer att betala för en dylik ev standardisering är givetvis framtida tältköpare. Labarbete och fältarbete är sällan gratis.

Företagen jag kontaktat för en gemensam branschstandard för tält är nu:

Hilleberg
Fjällräven
Helsport
Bergans
Terra Nova
The North Face
Exped
Marmot
Vaude
Mountain Hardwear
GoLite