Tält - billiga eller dyra?

lapetter; sa:
Till övervägande delen är det nog andra branchers behov av bättre material såsom sjukvårdens vi har att tacka för utvecklingen.

Jag visste inte att sjukvårdsbranschen använde fjälltält...

Naturligtvis har inte tex Hilleberg samma utvecklingskostnader som Volvo, men jämfört med tex Berguven/Fliesbergs som bara behöver bläddra i en asiatisk tältfabriks katalog och välja färg så är det ju oceaner av skillnad.

Hilleberg har 16 tält i produktion. De uppdateras kontinuerligt och nya modeller har tillkommit nästan varje år. Vem tror du gör det jobbet?

Utveckling kostar definitivt pengar när man är ett litet företag som försöker vara bäst och inte bara billigast.

Jag vet ett annat mindre företag som också försöker vara bäst på den internationella marknaden, och trots att de är bland de dyraste hade de inte ett öre över för vidare- eller nyutveckling förrän de köptes upp av folk som var villiga att satsa nya pengar.

Nordesjö; sa:
lapetter; sa:
Till övervägande delen är det nog andra branchers behov av bättre material såsom sjukvårdens vi har att tacka för utvecklingen.

Jag visste inte att sjukvårdsbranschen använde fjälltält...

Naturligtvis har inte tex Hilleberg samma utvecklingskostnader som Volvo, men jämfört med tex Berguven/Fliesbergs som bara behöver bläddra i en asiatisk tältfabriks katalog och välja färg så är det ju oceaner av skillnad.

Hilleberg har 16 tält i produktion. De uppdateras kontinuerligt och nya modeller har tillkommit nästan varje år. Vem tror du gör det jobbet?

Utveckling kostar definitivt pengar när man är ett litet företag som försöker vara bäst och inte bara billigast.

Jag vet ett annat mindre företag som också försöker vara bäst på den internationella marknaden, och trots att de är bland de dyraste hade de inte ett öre över för vidare- eller nyutveckling förrän de köptes upp av folk som var villiga att satsa nya pengar.

Självklart sitter någon och ritar tälten och funderar på hur de ska sättas i hop effetkivare.

Utvecklingskostnaden jag kommenterade var gällande materialen. Utvecklar HB med konkurrenter material? Superdupernylonerna och sådannt som används utvecklas väl ändå av underleverantörerna, som i sin tur sannolikt drivs på av, mmm...starkare intressen. Men vad vet jag. Bitch :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tältets utveckling, inte tygets.

lapetter; sa:
Utvecklingskostnaden jag kommenterade var gällande materialen.

Men det är ju ointressant för TÄLTETS utvecklingskostnader, ju!
Vad jag lite subtilt ;) försökte påskina var att materialutvecklingen såklart sköts av materialföretagen (skapar materialkostnader), medan tältutvecklingen sköts av tältföretagen (skapar utvecklingskostnader).

Vad jag förstod tyckte du att det inte kunde finnas några utvecklingskostnader hos ett företag som bara har syslöjd hela dagarna. Jag säger: joho! (dessutom är min farsa polis).

oskarlin; sa:
Nyss hemkommen från Sarek och 9 dagar i marmot-tältet och jag har bara en sak att säga:

GRYMT!

Har ingenting att klaga på faktiskt. Vad mer kan man begära av ett tält (som bara ska användas på sommaren)?

Nästan bara solsken i Sarek (2 dagar med regn) och med ett bra tält blev vandringen en topptur (utan toppbestigningar)!

Kul att kunna hjälpa till! :)

Re: Tältets utveckling, inte tygets.

Nordesjö; sa:
Vad jag förstod tyckte du att det inte kunde finnas några utvecklingskostnader hos ett företag som bara har syslöjd hela dagarna. Jag säger: joho!

Klart de har utvecklingskostnader, se bara på deras testturer. Vad tror ni det kostar att ta låta 5-6 stycken ur personalen åka till fjälls en vecka och prova ut tält... Vänta nu, jag vill byta jobb :)

utveckling

lapetter; sa:
Till övervägande delen är det nog andra branchers behov av bättre material såsom sjukvårdens vi har att tacka för utvecklingen.. Att tälttillverkarna hittar att använda dessa material är ju bra för alla, men ingen ska inbilla mig att dessa skräddarföretag har några vidlyftiga utvecklingskostnader. Eller ni kan ju försöka :)

En hel del lätta och täta vävar togs fram på uppdrag av NASA för att kunna bygga rymddräkter, sjukvården kom med på sladden och sen friluftssvängen. En av skrönorna...

Go tur

Om man nu lägger litet mer pengar på ett enväggstält av bättre kvalitet, är det förnuftigare än att lägga mindre på ett med dubbel vägg, alltså inner och yttertält?

ratface; sa:
Om man nu lägger litet mer pengar på ett enväggstält av bättre kvalitet, är det förnuftigare än att lägga mindre på ett med dubbel vägg, alltså inner och yttertält?

Ja, om "bättre kvalitet" betyder "hälften så tungt", och du prioriterar vikten.
Om inte viktsvinsten är stor - det finns många tunga enkelväggstält - finns det dock ingen mening.

Samtidigt bör ett enkelväggstält nog vara billigare än ett dubbelväggstält med liknande material.

Jämförelse:
- Hilleberg Unna: 2,0 kg, $405
- Tarptent Double Rainbow: 0,86 kg, $215
(priser i USA för jämförelsens skull)

När man läser diskussioner om dubbelväggstält,enkelväggstält och tarps, så slås man alltid av samma sak... "dom glömmer bort totalvikten!"

Under en tarp lär du behöva en sovsäck som är flera hg tyngre för att klara samma temperatur. Du behöver insektsnät och skydd för sovsäcken osv.

Ett dyrt enkelväggstält lär aldrig klara kondens lika bra som ett rätt konstruerat dubbelväggstält. Ett enkelväggstält är dessutom kallare.

gwaihir; sa:
När man läser diskussioner om dubbelväggstält,enkelväggstält och tarps, så slås man alltid av samma sak... "dom glömmer bort totalvikten!"

Under en tarp lär du behöva en sovsäck som är flera hg tyngre för att klara samma temperatur. Du behöver insektsnät och skydd för sovsäcken osv.

Ett dyrt enkelväggstält lär aldrig klara kondens lika bra som ett rätt konstruerat dubbelväggstält. Ett enkelväggstält är dessutom kallare.

Och tarp saknar kondensproblemen även mycket våta dagar....

Jo jag har både dyra och billiga tält, skillnaden ligger i totalvikten, ju dyrare desto lättare samt smartare detaljlösningar!
Jag tältar inte i orkaner om jag får välja, men känner de som gjort det, både det billigast och det dyraste tältet höll, med sträckt duk, det halvdyra blev till trasor (I skogen och någorlunda vettig tältplats mht till förväntad orkan, dvs mitt på ett mindre hygge, utanför förväntad fälllängd {och den bedömningen höll}. Platsen ca 500m från huvudstormens väg. ). Ett så här litet matrial tre exemplar av olika märken och modeller säger bara något om just de här exemplaren. På flatan hade i mitt tycke alla blåst sönder samt att det varit oförsvarligt att tälta där. På berget över trädgränsen har man inget val.

God tur
[Ändrat av johankse 2006-08-29 kl 11:32]

Falsk matematik

gwaihir; sa:

Hur i hela friden räknar du nu?

Om jag bytte från mitt Haglöfstält till ett Tarptent (1,5-väggigt, med myggnät) skulle jag spara 2 kg.

Om jag lade till 2 kg på min sovsäck (och får samma totalvikt) skulle jag förmodligen kunna sova under bar himmel i Sibirien!
Exakt hur är det sämre?

Kondens

Njaee, det där stämmer ju inte.

I scouterna har vi sedan urminnes tider använt vindskydd, vilket torde vara en tarp men modernare språkbruk. I dessa uppstår kondens om förhållandena är "gynnsamma".

Tarp/vindskydd/tält? Alla har sina fördelar och sin plats. Gäller bara att kunna se sina egna behov och sedan göra valet av bostad efter detta.

Uffe

[/QUOTE]

Och tarp saknar kondensproblemen även mycket våta dagar....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips