Tällt som tål allt vädret har att bjuda på.
- Trådstartare Pumba
- Start datum
Hej
Är på väg att köpa tällt men är lite kluven vad ska jag köpa behöver ett två eller tremans tällt som tål allt i väderväg orkanvindar snö å regn. Gärna så lätt som möjligt å under 15000kr men huvudsaken är att det håller.
Helsport Svalbard kanske kan vara något ?
http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Svalbard_3
Mitt tips är att detta tält: Black Diamonds Bibler "Bombshelter"
Bör klara det mesta i väderlek, har själv ett Bibler Eldorado som inte är lika säkert som bomben men jag har aldrig känt mig orolig i det.
Det klarade inte Denalis berömda stormvindar iaf, tältstängerna på mina klättervänners "Svalbard High 3" blåste sönder trots korrekt uppsatt. Nu var det iofs inte detta det enda tältet som blåste sönder den natten, såg även ett par MSR och TNF tält slitas i stycken.
Då är jag intresserad av att veta om någon har provat Hillebrg Anjan? Det ska även komma en GT-version till våren har jag hört.
Det som lockar är ju naturligtvis vikten och ventilationen samt även priset. Men funkar det verkligen på sommarfjäll? Eller är det för riskabelt. Jag har hört att det ska vara ganska kallt. Men inget om att det ska vara instabilt vid viss vind. Kan man tänka sig att det blir bättre vindfång in under duken eftersom den är uppdragen en bit?
Köp Hilleberg Staika - då kommer du garanterat att bli nöjd.
Singel wall är väl inte så aktuellt om man inte är i extremt icke-fuktiga förhållanden och vikt är ett måste. singelvägg i svenska fjällen under sommar/höst är ju en mardröm.
Jag skulle rekommendera Hilleberg Tarra, men som sagt, valet är redan gjort.