Tällt som tål allt vädret har att bjuda på.

Hej
Är på väg att köpa tällt men är lite kluven vad ska jag köpa behöver ett två eller tremans tällt som tål allt i väderväg orkanvindar snö å regn. Gärna så lätt som möjligt å under 15000kr men huvudsaken är att det håller.
 
Hur många ska ni sova i tältet? Ska hund med? Mycket eller lite packning? Mest sommar eller vinter? Svenska fjällen eller K2? Är vikt viktigt? :)
 
Jag har ett Allak och ett Nammatj 3. Jag tycker att Allak inte är optimalt om man är två gubbar med stora 100+ litersryggsäckar. Om det regnar som i somras känns det lite i minsta laget. Körde med Nammatj både jag och sambo och jag själv och vilket utrymme man fick plötsligt. Vi har hund och det blir inte mycket plats över i Allak med honom i.
 
Två personer och 0 till tre små hundar. Både sommar å vinter mest i Sverige men kanske även i Argentina :) gärna så lätt som möjligt men viktigast att det klarar de värsta av stormar. Har läst någonstans att hilleberg tällt inte tål orkanvindar så bra stämmer detta ?
 
Orkan är ju lite odefinerat det brukar ju vara vindstyrkor på 32 m/s och uppåt beskrivningen är följande "Stora föremål flyger i luften, fönster blåser in, byggnadsställningar rasar, båtar kastas upp på land, allmän ödeläggelse"

Och det är få tält som klarar det, det är skillnad på vindstötar i orkanstyrka och orkan med medelvindstyrka på 30+ m/s, gräver du ner ett tält på vintern, snömurar osv funkar det med många robusta tält, men på platt mark är det nog spännande...

det var ju orkan (iofs med vindstyrkor upp mot 76m/s i byarna) när bastun på tarfala blåste bort och den var förankrad med stålvajrar.

Jag har varit ute i storm med orkan i byarna och du kan ju möjligtvis krypa runt, och det är nog få tält som klarar sig oskadda genom orkan på sommarfjäll.
 
Senast ändrad:
The North Face VE-25 är ett tåligt tält för alla väder. Tål vind, och har bra ventilation, men det är absolut inte lätt (5 kg). Om du ska vara ute i hård vind och ändå kunna sova så är det kupoltält som gäller. Hillebergs tunneltält är ganska OK, men man sover inget vidare i blåst eftersom tältet gärna trycks ner och rör sig ganska mycket.

Det finns enkelväggs höghöjdstält som både tål hårt väder och är lätta, typ Black Diamond/Bibler och Mountain Hardwear EV. Har aldrig provat såna, men dom sägs vara rätt svettiga i varmt väder.
 
Hilleberg Keron. Två absider och full sitthöjd. Används flitigt vid arktiska expeditioner och dylikt. Nu senast av Engelska prinsen.
 
De va de jag började misstänka ha lega under lastbilen å skruva då de blåste vindstötar på 20m/s å tycker att de blåser rejält redan då. Men vilka tält håller bäst då det kommer till hårda vindar å snöstorm ? Tänkte använda tältet en del på vintern ovan trädgränsen å känns som att jag hellre bär ett lite tyngre tällt som jag kan lita på i alla väder.
 
Exped Orion kan nog passa dig plats för två och vind säkert som få.

Exped Orion
Storm proof trekking palace (Outdoor Magazin 7/09, Germany)
The most storm proof tent in the test comes from Switzerland. Three poles that cross each other and a wrinkle free and clean setup allowed the Orion to stand up against the howling 75 mph gust of the wind machine. Only at a windspeed of 81 mph did it give in. You can rely on this tent. It keeps you dry, vents well and offers easy handling. Setup takes less than 4 minutes and is easily done. Adjustable loops allow pegs to be set without trouble. The large amount of space in the vestibules is just great. The canopy is less generous but steep and high walls offer enough space for 2 campers.

Conclusion: High quality, comfortable and extremely storm and rainproof tent for any season.

view the Orion tent in front of the windmachine:
http://www.outdoor-magazin.com/test...elte-vor-der-windmaschine.320519.3.htm?skip=0
 
Jag har "sovit" i stormbyar med mitt Nammatj men det var lite stökigt. Ingen risk att det skull egå sönder dock. Tänk på att för så extrema förhållanden du snackar om så är ju Hillebergs tunneltält gjorda så man kan ha dubbla tältstänger i kanalerna. Då blir det nog en helt annan grej, till det bättre alltså. Jga hade bara enkla bågar i mitt.

Jag tror nog att Staika är grymt i rktigt hård vid, bara mitt tunnare Allak känns hur stabilt och tyst som helst men bara testat i hård kuling gissningsvis. Sedan finns det ju de där geodetiska tälten också.

Försvaret var ju på övning med HB-tält i sept 2009 när jag hade storm i Jämtland. Då var det orkan i Tarfala och vad jag läst hört så gick inte tält sönder men några värnpliktiga hade väl tappat två tält i vinden.
 
Du kan nog lite på alla HB med den tjockare väven i hård blåst. Med din beskrivning och ekonomi så skulle jag tveklöst satsa på ett HB Keron GT. GT eftersom du ska använda det på vintern - då är det skönt med extra utrymme för matlagning och packning.

Sen är ju de skandinaviska tälten inte optimala för varma länder eftersom stängerna sitter i yttertältet. I Argentina kan jag tänka mig att du kan ha behov av att bara sätta upp innertältet ibland vilket inte går med HB. Men å andra sidan har jag tveklöst hellre ett skandinaviskt tält i ett varmt land än att jag försöker sätta upp ett oskyddat innertält medan vädret pissar på en i svenska fjällen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.