Täljknivar, -yxor diskusion och erfarenheter.

Är supernöjd med mina Svant Djärvknivar. Vassa direkt ur boxen och håller skärpan bra utan att man blir ruinerad. Det blir fler sådana vad det lider.
 
I tidskriften Hemslöjd nr 6 2015

finns ett par artiklar om favoritverktyg. Inspirerande o täljkniv, bilor och motorsåg med smal kedja.

Thure
 
Håller helt med. Svante D gör riktigt bra grejer. Vi har också flera tälj- och band-knivar från honom. Det var formen på hans miniskölp som kändes fel för mig, hantverket håller hög klass. Formen är dessutom säkert bra rent generellt...
 
Hej. Jag är sugen på att tälja lite, men funderar på om man behöver både höger och vänster skedkniv till att börja med? De bättre kostar ju skjortan och Mora's verkar behöva en del kärlek direkt från låda, kanske det går att få fason på Mora efter en kväll med slippapper och bryne?

Tanken är att göra en matsked och kanske senare en kåsa.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
 
Intet kan utföras utan värsteutrustningen.
Klart det kan. Handlag och erfarenhet får man inte med prylarna utan med övning. Mycken övning.
Jag har ärvt mina slöjdknivar, efter bryning gick det utmärkt att forma tätväxt ved till smörknivar, matskedar.
Till slut sågade jag ut några virvlar och började karava kåsor. Efter den fjärde hade jag fått in tekniken.
Om man behöver V o H skedkniv vet jag inte för dubbelegg hade mina när jag fick dem. Det krävs för mig som är hägerhänt mer övning för att göra rätt skär med V eggen.
Istället för att snöa in på viss utrustning, öva med enkel lätt överkommen och lägg krutet på att öva.

go tur
 
Intet kan utföras utan värsteutrustningen.

Klart det kan. Handlag och erfarenhet får man inte med prylarna utan med övning. Mycken övning.

Jag har ärvt mina slöjdknivar, efter bryning gick det utmärkt att forma tätväxt ved till smörknivar, matskedar.

Till slut sågade jag ut några virvlar och började karava kåsor. Efter den fjärde hade jag fått in tekniken.

Om man behöver V o H skedkniv vet jag inte för dubbelegg hade mina när jag fick dem. Det krävs för mig som är hägerhänt mer övning för att göra rätt skär med V eggen.

Istället för att snöa in på viss utrustning, öva med enkel lätt överkommen och lägg krutet på att öva.



go tur
Som jag förstått det har inte vänster- respektive högerkniv inget att göra med om man är vänster eller högerhänt utan att man väljer den utifrån om man drar eller trycker så en dubbeleggad är både höger och vänster.
Jag har bara hittat en skedkniv som är dubbeleggad och det är Mora's.

Alla är lika "lättillgängliga" (utom Bo Helgesson då hemsidan inte är tillgänglig), allt är bara ett klick bort idag så då återstår frågan om Mora kräver så mycket arbete att det är värt att betala dubbbelt så mycket för en "bättre" kniv och kanske köpa två istället för en dubbeleggad.

Det går säkert bra att slöjda med ett järnspett, frågan är om man tappat suget efter tre kvällar ;)

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
 
Vad Du gör men köp inte Moras dubbeleggade den är oduglig och en klar riskfaktor då man med skedkniv ofta vill trycka på med motstående tumme och då hamnar den på en slipad egg med blodvite som följd, det är därför man har en vänster och en höger för att kunna nyttja dem på så många sätt som möjligt.

Så är det värt att betala dubbelt upp för Svante Djärv än mora, JA absolut, och en kniv är ett verktyg som följer en länge så räkna på vad årskostnaden blir då en logisk livslängd på dessa är 20-30 år så är de billiga i mina ögon.

My 2 Cent
 
Tälj yxa och kniv.

Jag tycker definitivt att en bra skedkniv är värld priset. Och det underlättar med både höger/vänster för då är det lättare att skära med fibrerna speciellt i botten på skeden.

Sedan är det bra att ha en liten täljkniv samt en större (där funkar Moras täljkniv bra (jag gillar den med rak egg) sen kombinerar du med en bandkniv och en bra yxa när du har råd. Här är mina favoriter, en Rönnbäckare och en Gränsfors.
 

Bilagor

  • C1DA1FD3-2FCF-4AB2-AF9B-7A5EF24B1CEA.jpg
    C1DA1FD3-2FCF-4AB2-AF9B-7A5EF24B1CEA.jpg
    43.1 KB · Visningar: 817
Eftersom storskogen för in finslöjd med järnspett skulle det vara fint att få se hans verk med det.
Hävdar fortfarande att övning är viktigare än förnämligaste verktygen och visst är träverktyg billiga, utspritt på de många dekader de fungerar.

go tur
 
Eftersom storskogen för in finslöjd med järnspett skulle det vara fint att få se hans verk med det.

Hävdar fortfarande att övning är viktigare än förnämligaste verktygen och visst är träverktyg billiga, utspritt på de många dekader de fungerar.



go tur
@seobserver d
Du måste vara den värsta surgubben på hela forumet [emoji23] Om någon inte håller med dig blir du ju helt till dig i trasorna [emoji23]

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
 
Tog det ett drygt års funderingar För att tillslut känna att det behövdes kommenteras med ett negativt personligt omdöme!
Så till kärnan av tråden om någon är intresserad så här fem år senare. Jag har en dubbeleggad Mora och tycker nog den fungerar alldeles tillräckligt bra. Håller med om att det övningen och inte verktyget som tillslut fäller mest avgörande bara verktyget åtminstonde är inom marginalen gott.

Bosse
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...