Ta med "finkläder"

Äh, jag tycker det är stake i den som vågar erkänna fåfänga. Särskilt bland några som är så förment o-fåfänga (men i själva verket rätt fåfänga!) som frilufsare. Menar ni på fullaste allvar att det kvittar vilken färg jackan har, eller att ni bara väljer vandringsbyxor utifrån var fickorna sitter etc? Att de som pröjsar 6000 för en Arcteryxjacka gör det för att den är 10x mer funktionell än en från ITAB? Hur kan det då komma sig att begagnatmarknaden hyser så många knappt använda prylar? Nä, nog är det mycket mode även bland oss "praktiskt" orienterade. Även om vi tycker det är ballt att lukta rök, prata om avföringsvanor, och inte raka oss, sådär en vecka per år.

Själv har jag mest träsk-vandrat, dvs haft mina fula men funkis kläder hela tiden, suttit och luktat illa i gamla strumpor och syntetunderställ och fläckade vindbyxor på tåget söderut. Ingen rakhyvel, ingen deo, torkat mig med wettextrasa och tvättat kalsongerna med en tvålbit. Jag har sett ned på "nollåttorna" som sitter på Kebne fjällstation i skjorta och hugger in på röding med vinmeny till.

Men så har jag också tänkt att "fan, den där tjejen som vågar ha med sig kjol på fjället, det är egentligen rätt modigt". Mitt bland alla ordentligt "funktionellt" klädda människor (sure, kjol är också funkis på sitt sätt). Och på tåget måste man ju inte göra saker värre än de är.

Så, om du vill bära en extra uppsättning kläder av fåfänga så tänker inte jag håna dig. Om du börjar och slutar på samma ställe, eller passerar en tågstation (nog hinner du in till en värdebox på 5 min?) så kan du ju plocka upp kläderna. Annars hittar du såna som är både lätta och snygga. Att vandra i "snygga" kläder ser jag inte som nåt alternativ, vill man se city-slick ut så passar liksom inte leriga byxben, fläckar av pastasåsen, fiskblod etc etc. Kanske kan det vara värt att bära några få extra hekto:

Så, jag provvägde lite kläder. Mina chinos väger 388g. Mina linnebyxor väger 363g. Min linneskjorta väger prick 200g (vilket är ett halvt hekto lättare än en i grövre oxfordtyg...).

Så, om jag väger in kläderna jag hade under lördagens fisketur, så blir det:
linnebyxor (HM, billig skit) 363g (på bilden har jag badbyxor, men det var innan simturen)
linneskjorta (dito) 200g
Panamahatt (kan rullas ihop, tar ingen plats i packningen) 48g
Klocka, Omega 73g (trots nylonbandet, strange...)
 

Bilagor

  • sommarfiske2.JPG
    sommarfiske2.JPG
    50.3 KB · Visningar: 491
Jag har vid flera tillfällen postat rena kläder (och handduk, tvål, m m) till Nikka för att ha nåt att byta till inför resan hem. De tar en mindre avgift för att förvara paketet, ring först och kolla att det är ok med dem.
 
Jag skulle nog satsa på "Poste restante".
Det kostar ju bara som ett vanligt paket, nackdelen är att man måste hämta det på ett utlämningsställe.
http://www.posten.se/c/a_o_posterestante?letter=P&page=a_o_posterestante

Men, hur vet man vart man ska hämta ut sitt paket? Går man in och söker poste restante -address i ex. Kiruna genom länken ovan så står det inte var man hämtar det...?

Annars har jag kontaktat Kebnekaise Fjällstation nu, och det är inga problem att skicka ett paket till dem, de får post 3 gånger i veckan...
 
Tanken med lättviktspackning är väl bland annat att man ska få mer plats och vikt över att ta med sig sådant man själv vill ha med? Så om du har prioriterat bort andra onödiga ting kanske du orkar släpa på ett par jeans? SÅ jäkla tunga är de väl inte?
 
Länstrafiken i Norrbotten kör just nu med en annons i turlistan om att man skall skicka sina "finkläder" med bussgods till dit man ramlar ut från leden för att slippa bära. De kör kanske till Nikka oxå.
 
Tanken med lättviktspackning är väl bland annat att man ska få mer plats och vikt över att ta med sig sådant man själv vill ha med? Så om du har prioriterat bort andra onödiga ting kanske du orkar släpa på ett par jeans? SÅ jäkla tunga är de väl inte?

På sätt och vis är det kanske det som är tanken, men samtidigt har jag ju redan unnat mig en del lyxartiklar (exempelvis två liggunderlag för bra sovkomfort, två par skor för torra fötter) vilket gör att vikten är uppe i 14 kg. Jeans + skjorta + hygienartiklar hamnar väl på runt kilot, inget man stupar av direkt. Men grunden i själva frågan är OM det finns ett smidigt alternativt sätt att lösa problemet på. Nu vet jag att det finns det, och jag får väl helt enkelt sova på saken. Det känns lite onödigt att skicka med Posten kanske, men samtidigt hade det varit en rätt kul grej att kunna hämta ut ett paket med rena sköna kläder och annat smått och gott när man väl är framme :)
 
jag har ens ldrig tänkt tanken på att ha vanliga kläder och hygienartiklar väntandes på mig.. wow.. jag kan nog inte gris-frilufsa igen..
 
Varför inte gå hela vägen ut, och vara klassiskt välklädd även på vandringen? Tweedkostym, gubbkeps och oljerock - mycket elegant. Lägg därtill ett ordentligt canvastält av gammal god safarityp med kamin, helkonserver och färskvaror samt naturligtvis cognac, vin och öl i erforderlig mängd. Förslagsvis kompletteras expeditionen med bärare och kock (chesterfieldsoffa är tillval) och sen är det bara att köra.

Jag förutser att nästa trend inom friluftslivet blir en spinoff av Brideshead Revisited-temat som infekterat hufvudstadens preppy-befolkning å det senaste - klassisk perverterad brittisk lantmannastil, helt enkelt. Ser fram emot nästa års upplaga av Upper Class Twit of the Year-tävlingen, som kommer att ersätta Fjällräven Classic 2010.
 
Mina "avspänt snygga vardagskläder" är exakt samma plagg som mina lätta vandringskläder. Det beror på att jag både är snål och fåfäng. Jag vill inte lägga ner pengar på friluftskläder som inte är tillräckligt snygga för att bära till vardags:

Haglöfs Thor:
8800988_th.png


Houdini Liquid Rock
cbefe717-f355-46bf-bd97-aecc982bf251.jpg


De väger ungefär 200 gram styck.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.