Ta med "finkläder"

Hej!

Ska nu till helgen (15 aug) åka upp med en kompis till Abisko för att vandra till Nikkaluokta. Efter detta tänkte vi åka runt lite "där upp" och se oss omkring, helt planlöst bara - antagligen blir det längs inlandsbanan och kanske någpn avstickare. När min kompis, som inte är lika hjärntvättad av lättpackningsforumet på Utsidan som jag är, sa att han skulle vandra i jeans, brast jag (såklart) ut i gapskratt! Det vet väl alla att jeansblir våta, tunga, kalla - ja rentav totalt livsfarliga kanske! Man måste ju såklart vandra i lätta syntetbyxor, allt annat vore ju befängt, tänkte jag.
Men så kom han med en invändning som jag inte alls reflekterat över - vandringsbyxor är kanske bäst på vandring, men ska man sedan åka omkring i norrland och sightseea vill man kanske se någorlunda "vardagssnygg" ut. För mig är det dock uteslutet att vandra i jeans, och att kånka med ett par jeans och en skjorta vore ju att förstöra all min noggranna lättpackningsplanering - de väger ju för bövelen 600g!!! Kom på den lite småroliga idén att posta (eller DHL'a) lite "snyggkläder" till lämpligt ställe för att upphämtas efter vandringsturen, men det känns lite osäkert och kostar ju en del, och dessutom är det inte så viktigt för mig. Men om någon annan har ett bra tips så är det välkommet! Att lämna av på en tågstation (ex kiruna) på vägen upp är ej något alternativ då tåget bara stannar där typ 5 min...
 
Alltid behöver du väl lite nya kläder. Köp något så snart du är tillbaka i civilisationen.

Om du skickar med post t.ex. till en fjällstation bör du avtala med dem först.
 
Så jeans är "snyggkläder", medan lätta syntetbyxor inte är det????

Tjaa, om vi säger såhär - jag (och de flesta andra också skulle jag tro) brukar inte gå omkring i syntetbyxor till vardags, och det finns förmodligen en anledning till det... sen finns det väl mer eller mindre snygga syntetbyxor förvisso, men de jag råkar äga hör inte till de fagraste. Det hör kanske till saken att jag är 27 år också, dvs ung, dum och åtminstone en aning fåfäng.
 
Alltid behöver du väl lite nya kläder. Köp något så snart du är tillbaka i civilisationen.

Om du skickar med post t.ex. till en fjällstation bör du avtala med dem först.


Min kompis föreslog också att köpa nåt "på vägen", men det känns verkligen helt förkastligt när man har alla de jeans man behöver, och kommer behöva inom överskådlig framtid, liggande hemma i garderoben. Lösningen på allt är inte "konsumera mera" även om en del (politiker) tycks tro det. Nej, då får jag hellre gå omkring och se lite smådum ut i mina vandringsbyxor! :)
 
Tjaa, om vi säger såhär - jag (och de flesta andra också skulle jag tro) brukar inte gå omkring i syntetbyxor till vardags, och det finns förmodligen en anledning till det... sen finns det väl mer eller mindre snygga syntetbyxor förvisso, men de jag råkar äga hör inte till de fagraste. Det hör kanske till saken att jag är 27 år också, dvs ung, dum och åtminstone en aning fåfäng.

Fåfäng är väl rätta ordet. Insikt är ju första steget mot bättring, så det kanske finns hopp.... ;-)
Det ni ska göra - finns det någon minsta lilla anledning till varför ni skulle ha behov av att snygga upp er? Ni kommer att upptäcka att dom flesta människor däruppe fullständigt struntar i vad ni har på kroppen - och går i dom mest tvivelaktiga modellerna själva. Hel och ren - det räcker! och ett par syntetbyxor är väldigt lätt att tvätta igenom (och torka efteråt) dessutom. Stila kan ni göra därhemma inför era kompisar...(varför det nu skulle vara nödvändigt fattar jag inte, men ok, det är ditt liv).
 
Vardagskläder.

På posten finns kartonger som kostar 150:- att skicka, maxvikt 20 kg. Skicka direkt till stugan eller Poste Restante på orten.


valdemar
 
Jeans är ju det yttersta på skalan av opraktiskt på fjället, och nånting i stil med tights (kanske med förstärkningar av kevlar i rumpan) är det yttersta på skalan av fult till vardags. Nånting mittemellan kan du ju satsa på. Fjällrävenjeans tex, men det finns väl annat också.
 
Vandringsjeans

Jag kände faktiskt en kille -- sporting och hyffsat frilufsig -- som faktiskt körde med ett par vandringsjeans. Han hade också en "riktig" kaffemugg, ingen plastkåsa där inte.

Bjöd oss andra på goda skratt ;-)
 
Ta med finkläder

Både helikopterföretagen och Länstrafiken(bussarna) har en tjänst att för en billig penning transportera finkläderna till den plats där man avslutar vandringen. Se resp. företags hemsida.
 
Jag tycker nog att mina syntetbyxor är snygga. Speciellt när jag vikt upp de till knäna så att långkalsongerna syns under :). Jag smällte in kanon bland folket på Inlandsbanan när jag åkte så förra året.

Men om vandringsbyxorna inte duger låter ju post som en god idé. Jag tycker själv att det brukar vara mest skönt att ha en ren t-tröja och ett par rena underkläder att dra på sig när man vandrat färdigt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.