Ta kort från kajaken?

Hallå där!

På en närliggande tråd efterlyste jag kajakbilder. Automatiskt dyker en besläktad fråga upp: hur hanterar man en kamera när man är ute på vattnet?

Jag har en känsla av att min lösning inte är den bästa: kameran i en kameraväska inuti en alldeles för stor vattentät packsäck framför fötterna i sittbrunnen... Det tar en halv dag bara att få fram kameran. De flesta knubbsälar hinner dyka igen på den tiden. :-(

Tyvärr har jag ingen fikalucka, och ingen vattentät kamera, utan en relativt skrymmande systemkamera. Och inte världens bästa balans.

Ytterligare en komplikation är att jag oftast paddlar ensam, och därför inte kan "honka" fast i någon kamrat för balansens skull.

Har någon nåt tips? Det vore kul att inte bara ha mentala minnesbilder eller strandhuggsfoton från sina turer.

/micke
 
Ett förslag

En ide kanske är att fästa en packpåse under sittbrunnstaket som är lättåtkomlig? Har funderat i de banorna själv, och man kanske kan hitta nån lättöppnad/stängd packpåse att fästa upp med lite epoxy eller nån form av hållare? Annars är väl systemkamera och vinglig kajak inte de bästa kombinationen, de jag känner som har vattentätt hus och kompaktkamera är de som får dråpligaste bilderna i min mening!
 
Ortlieb

De har en perfekt systemkamerabag med rullöppning som jag brukar spänna fast på fördäck och där kommer man lätt åt kameran.
Helt vattentät enligt min erfarenhet !
 
2 kameror

Själv kär jag med en nedpackad systekamera som jag använder vid raster och en kompakt i vattentät påse på fördäck för paddlingsbilder.
 
Pentax 33WR & 43WR är vattentäta enligt klass 7.

Skyddad mot tillfällig nedsänkning i vatten. Produkten ska ej ta skada av att tillfälligt vistas i vatten under standardiserade förhållanden.
Testförhållanden för Klass 7: Tillfällig nedsänkning på vatten djup mellan 0,15 - 1 meter. Produkten ska vara i den kondition och utrustning som tillverkaren specificerar. Testtid 30 minuter.
 
Jag har också varit inne på vad Håkan sa. Göra en liten anordning under sittbrunnstaket.
Fästa ett lastnät (typ samma som man har på ovansidan) eller nåt liknande som man kan förvara en liten kamera, telefon och en snabb macka i. Fast det blir iof rätt jobbigt att ha en stor systemkamera dinglande där.
 
PENTAX OptioWP

Inför den kommande paddelsäsongen hade jag planerat köpa en Pentax Optio 43WR. Häromdagen meddelade emellertid Pentax att i april kommer PENTAX OptioWP som är på 5 megapixel och är mindre och snyggare. Beteckningen WP=WaterProof markerar att den kan betraktas som undervattenskamera ner till 1,5 m. Det kan jämföras med tidigare Optio 43WR där WR=Water Resistant.
Så här säger Pentax i sitt uttalande:
"...features JIS Class 8-equivalent waterproof performance and has a body only 22mm thick"

Priset ska ligga under 400 usd enligt Pentax hemsida, men det blir väl mellan 4000-5000:- i Sverige är jag rädd för. Här kan ni läsa mer http://www.dpreview.com/news/0501/05010501pentax_optiowp.asp

Har även tänkt göra ett kamerafäste framför sittbrunnen så att jag lätt kan starta kameran antingen med tidsfördröjning eller att den tar upprepade bilder (eller video) när det är lite mer action i vågorna. På så sätt hoppas jag få bilder när jag själv paddlar för fullt.
Som fästanordning tänker jag köpa lösningar från RAM, som även kan kombineras med GPS-fäste.
 
Kamera/Kajak=bekymmer...

Jag har under ett antal år kombinerat paddling och fotograferande. Bekymmren känns bekanta... De senaste 8 åren har jag paddlat en Vivianne. Denna valdes bland annat då det var den enda kajak som "svalde" mitt stativ som jag släpade runt i skärgårdarna under en period. En systemkamera mår inte särskilt bra i sittbrunnen på en kajak, då där ständigt råder regnskogsklimat och på västkusten med inslag av salt... Man dödar kameran... Jag har om det inte är mycket lugnt väder alltid min systemkamera med optik stuvad i skotten. Vilket funkat bra, för kameran. Dock få actionbilder förståss. Om kamera + optik är i sittbrunnen nyttjar jag en enkel Ortlieb säck för att skydda dem. Allt annat har jag upplevt för otympligt. Dessutom förenat med risker att trycka ner kameraväskor mellan fötterna. På senare år har jag också haft med mig en liten digital kompaktkamera Cannon Ixus, som jag försett med "ubåtstillsats". Till denna har jag sedan införskaffat en liten platta med kulled som jag fäster med straps på fördäck. När det inte är fotoläge fäller jag kameran mot fördäcket för att sedan fälla upp den när det är dags. Bilderna blir ju lite chansartade men man lär sig med tiden. Vidare har jag monterat Kayaksports förvaringsbox framtill i sittbrunnen, denna är helt tät och funkar för att gömma undan kameran om så önskas. Men kolla måttet på kameran först. Cannon Ixus med ubåtstillsats går lätt att stoppa in, men är nästan omöjlig att få ut..... På http://www.frilufts.se/norrviken kan du skåda några av bilderna som blivit resultatet.... /Ujo
 
Ytterligare förslag

Kamera o paddling! I lugnt väder är det väl knappast problem för någon.
Allt under förutsättning att man valt att ta med en liten kamera som går att hantera.
Jag började själv med en liten Fuji FinePix 4700 som sa upp sig i regn o rusk. Lite spill får man räkna med - eller?
Sen köpte jag en Nikon CoolPix 5700. Mest för att få bättre zoom och detaljskärpa.Förutom att det är en bättre kamera verkar den också tåla fuktig miljö bättre. Men hur mycket? Det kostar förstås. När det blåser tufft har jag händerna upptagna med paddel och kameran får ligga nerstuvad. Annars - rätt ner i sittbrunnen i beredskapsläge.
Nu har jag en Nikon CoolPix 8800. Kommer den att tåla lika mycket? Varför finns det inte undervatten-skal till dessa?
Jag skall prova att göra ett eget. En påse tillverkas av plastfilm som används till tältfönster. Då kan jag 'komma åt' knapparna. Linsöppning tänker jag göra av ett neutralfilter som jag limmar in i 'påsen'.
Helst vill man ha kameran på ett stativ på däck. Ja. Det går nog att lösa även det. Ett fullt utslaget ministativ som man spänner fast på däck. I påsen ett litet hål förstärkt med ett a två lager av samma mtrl som påsen. Lim: Antingen PP RepairExtreme eller SeamSeal. Båda biter bra på filmen och andra mtrl.

Varför jag bytte kamera? 88:an har vibrations- reducering och det behövs vid redan måttlig zoom när vågorna är med i spelet.

Ha de.
Lennart
http://www.seayak.net
[Ändrat av seayak 2005-01-22 kl 17:39]
 
Hans Fridell

Ursäkta men jag trodde, vilket man bara skall göra i 'körka', att det gällde havspaddling o fotografering.

Int' f-n trodd' je' det gälld' forspaddling. De e ju ju en kunskap för sig. Aldrig skulle jag försöka ha en kamera med mig där.

Otroligt detta med olika tekniker i paddling. Vem kan lära vem? Alla kan lära alla, skulle jag tro.

Kontenta: Vem skyddar sin kamera bäst och lättast när vågen sköljer över? Hur i håken gör han?

Ha de.

Seayak
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
JohannesM Kort eller långärmad? Paddling allmänt 17
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
PetStr52 Paddling Ålands östra skärgård - kort resebeskrivning Paddling allmänt 0
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.