Ta kort från kajaken?

De senaste åren har jag använt en digital kompaktkamera i ett vattentätt hus i kajaken. Kameran har jag i en ficka på flytvästen och är därmed redo att ta en bild snabbt och kan hålla i paddeln och stötta lite hjälpligt med hjälp av en hand om det går lite sjö.
Är det alltför guppigt blir det oftast bilder tagna på känn från höften.
Har man kameran liggande på däck får man lätt vattendroppar på objektivet och då blir det inga vackra bilder. Men man kan lätt tillverka ett eget objektivlock av ett sprayburkslock eller liknande som passar.

Senaste månaderna har jag även haft med en digital systemkamera med en ganska lång telezoom i kajaken, som regel i sittbrunnen, men ibland även på däck i en vattentät kameraväska från Ortlieb (Aqua-Zoom), den används mest för landbruk, i enstaka fall i kajaken när det är riktigt lugnt och stilla, absolut inget för actionbilder, dels tar det ju tid att få av kapellet, få ut kameran ur väskan och få upp och igång kameran och dels är jag nog lite för rädd om kameran än så länge...

Det går att hitta undervattenshus till alla möjliga olika kameror, men då kostar de ofast en rejäl slant. man kan hitta en del hus här: http://www.underwaterphotography.com
Vattentäta kamerapåsar finns från t.ex. Ewamarine, de är dock ingen riktig höjdare; de är plastiga och känns inte alls roliga att använda (dålig passform m.m), men fungerar i brist på annat. Oftast är påsarna gjorda för att passa en hel hög med kameror och det är väl en förklaring till att passformen är sisådär. Dessutom kostar de ganska mycket de med. Jag hara bara använt en sån påse för en videokamera och under ganska kort tid, och jag tyckte det kändes rätt kasst. Den hängde med på några rundor i simhallen och det var ju fräckt att kunna filma under vattnet. men eftersom jag var van vid ett riktigt undervattenshus så kändes det trist med en sladdrig påse. Efter kort tid gjorde jag av med både filmkameran och påsen, det var inte påsens fel utan för min del räcker det nog med stillbilder.
Generalagent för Ewamarine är http://www.molfo.se de kan nog ge tips om återförsäljare.

I filmen "This is the Sea" (som för övrigt är mycket sevärd) är mycket filmat med små kameror monterade i stativ på fördäck eller akterdäck, och det ger ett fräckt perspektiv. Det borde gå att fixa med en liten digital (eller gammeldags analog) kamera som är vattentät. Man får väl trixa ihop en liten fjärrutlösare.
Eller kanske göra som en del filmande/fotograferande fallskärmshoppare, sätta kameran på huvudet och sen en trådutlösare ner i munnen, bara att bita ihop när den stora vågen anfaller!

Mvh Erik (som inte är yrkesfotograf men som tycker det är kul med bilder och speciellt bilder med kajakanknytning)
 
Ewa-marine Dykhus

kajakmicke; sa:
Mattis!

Ewa-marines plastväska/-påse verkar ju vara ett rätt bra val, om man som jag redan har en kamera man tycker om, samt inte riktigt råd att köpa en ny.

Vad kostar en sån, och var i Göteborg finns den?

Någon annan får gärna svara också. Någon som har erfarenheter av påsen?

/micke

Hörru!

Om du fortfarande är intresserad har jag en Ewa-marien påse passande till Nikon F5 till salu. Var på annons för en tid sedan...

Jag jobbar i Gbg, bor i Kungsbacka.

Vill du kolla på den, så hör av dig!

adadm.lundquist@picturethis.se


Jag paddlade Gotland runt med den + att jag hade en Sony PD-150 DVcam videokamera bakom ryggen.
 
matspe; sa:

Tack för tipset! Jag hänger visst lite för mycket bara här i paddlingsforumet... :)

Och Adam, tackar så mycket för förslaget, men efter att ha läst runt lite, verkar det faktiskt lite bökigt med en påse runt kameran. Särskilt om man har en systemkamera och vill ställa in saker manuellt.

Det kanske får bli en helt ny kamera i slutändan, i alla fall. Hade ju tänkt köpa en digital nån gång, så man kan ju slå två flugor i en smäll... För det finns väl inga undervattenshus till en gammal Canon EOS 1000???

Nåväl, när man väl har vattensäkrat sin kamera finns ju outtömliga möjligheter, som ni skisserat lite löst... kameran fastsatt på fördäcket och nån sorts mekansism så att man kan knäppa med fötterna vore uppenbarligen det ultimata. Då borde man ju verkligen kunna ta bilder i alla lägen, om kameran är ordentligt säkrad på däcket.

Ja... Har man bara tid och råd, kan man uppenbarligen göra vad som helst.

/micke
 
Kolla om den flyter + håller tätt

Hej,

oavsett vilken lösning man väljer vill jag tipsa om att i förväg noga kolla att kamerafodralet/-påsen både flyter och håller tätt.

Jag köpte en Minolta Dimage XT + undervattenhus för ett par år sedan. Inför köpet hade jag pratat med flera olika personer om vad de hade för kamera, vad de tyckte var plus och minus med just den kamera som de valt. Den enda kommentaren jag fick angående flytkraften i uv-hus var från en dykare som var irriterad över att hans kamera hela tiden ville flyta upp till ytan. Jag utgick från att alla hus hade samma flytkraft inbyggd, vilket skulle visa sig vara helt felaktigt.

Första gången jag tog med mig kamera i kajaken var i samband med att vi skulle öva räddningstekniker i Mälaren. Jag paddlade ut från stranden med kameran + UV-hus liggande på fördäck och så råkade jag putta till kameran med paddeln så att den föll i sjön. Den sjönk som en sten. Trots att jag dök efter den omgående fick jag inte tag på den. (Sikten i Mälaren vid Västerås är ca 15 cm ...) Tack vare hjälpsamma kompisar som ställde upp på skallgång lyckades vi till slut hitta den, men jag kan lova att det var några jobbiga minuter innan Jonny kände den under sin fot. Min lycka var att jag tappade den i vattnet där det var grunt (ca 140 cm djupt) - hade det varit djupare så hade den varit borta. Numera har jag korkar kopplade till huset och jag har kollat flytkraften i paketet.

(Tilläggas kan att Jonny också hade sin kamera med sig. När vi kom i land efter skallgången tyckte han att det var märkligt att min kamera inte flöt. -Det gör min , sa han, och slängde den i vattnet. Den sjönk som en sten. Tack och lov var det bara 20 cm djupt där...)

När det gäller vattentäta påsar så kan de fungera perfekt så länge man har de i sittbrunn, men kapsejsar man så kanske de inte håller helt tätt. En kompis hade sin systemkamera i vattentät påse i sittbrunn, men i samband med kapsejsning kom det in vatten i påsen vilket resulterade i att huset blev förstört. I det här fallet var det ingen katastrof eftersom resultatet blev att kompisen fick tummen ur och förnyade sin utrustning som han länge gått och funderat på. Men det är ju inte alltid så är fallet.

Så tipset är att noga kolla om den lösning man väljer både håller sig över ytan om man tappar dem + att de verkligen håller tätt.

Mvh Stefan H.
 
Haka fast grejorna!

Japp, helt klart läge att kolla så att grejorna flyter och håller tätt.
Jag brukar haka fast remmen på min kamera (med UV-hus) i flytvästen, så om jag tappar den kommer den inte så långt.
Jag brukar för övrigt fästa det mesta som annars är löst; pump, flottör, eventuellt vattenflaska med mera. Speciellt vattenflaskor som ligger under däckslinorna har en tendens (i alla fall för mig) att plumsa i vattnet om det kommer en våg och sköljer över.
Och det är ju vettigt att även ha kameraväskor/påsar och annat som ligger i sittbrunnen fastsatta på nåt vis, de lär annars flyta iväg om man skulle drutta runt.
Många av Uv-hus till digitala kompaktkameror verkar flyta precis i saltvatten, men i insjöar och östersjön sjunker de mer eller mindre snabbt.
Jag kan även meddela att ortliebs aquazoom håller tätt och även flyter (på västkusten) med drygt 1,5 kilo utrustning i.
Mvh Erik
 
Sony DSC-U60?

Har funderat lite till på det där med ny kamera... Är det någon som har nåt bra eller dåligt att säga om Sony DSC-U60?
 
Pentax Optio WP

Jag har också kompletterat utrustningen med denna. Nu har jag en kamera för ' under gång foto '. Huruvida den tål att doppas hur som helst låter jag vara osagt.
Min har legat under packremmarna på fördäcket med allt vad stänk o vatten det innebär. Jag har redan märkt att det finns fukt inne i kameran. Dåligt anser jag.
Objekttivglaset sitter i en liten ram i kamerahuset. Jag hade gärna sett att denna ram ram varit något mer utstående så att glaset bättre skyddats mot repor. Man får alltid tänka sig för hur man hanterar kameran. Det är ibland inte tid till det när sjön går hög och det bara gäller att få undan kameran och kunna lägga händerna på paddeln igen.
Tyvär får jag erkänna att vissa bilder avstår man från att ta just på grund av denna anledning. Vågdalen man hamnar i eller skvättet som just kommer eller utsikten från en vågkam.

Ha de.
 
Bättre med WP i flytvästfickan!

Hej Lennart, det blir kul att se dina WP-bilder - om kameran pallar, förstås :)

Jag skulle nog inte ha en plastig, billig konsumentkamera som WP på fördäcket under remmmarna - det behövs andra doningar för att klara sådan omild behandling (=undervattenhus eller dykarutrustning). Däremot hoppas jag att min WP kommer att må bra i flytvästfickan.

Undervattenhus till Minolta X60:
http://webnews.textalk.com/se/article.phtml?id=66655

/Niilo
[Ändrat av niilo 2005-08-04 kl 08:20]
 
Pentax WP i fickan

Hej Niilo.

Kanske är jag omild i min behandling av kameran, men risken finns alltid att man repar Objektiv-fönstret. Så en djupare fals runt detta skulle vara positivt. Varför inte en utfällbar skyddslucka för displayen också?
Displayen får absolut sina repor. Den är ändå så ljussvag att den knappast visar något. Jag försöker sikta visuellt med kameran och hoppas att det blir rätt. Man är tvungen hålla kameran i siktlinjen för att se någorlunda. Varför skall den så snabbt gå ner i ljusstyrka och tändas upp först när man gör ett halvtryck.

Att förvara kameran i fickan ( flytvästens ) är ju lite mildare men ofta är det fuktigare i en ficka än öppet däck. Saltvatten har ju också visserligen en obehaglig förmåga att påverka mer än sötvatten.

Kameran kan ge lite fler bilder under gång än en 'vanlig' kamera ner packad i vattentät förvaring, men till de där dramatiska bilderna krävs andra grejer om man inte vill riskera att gå runt. Ett fast montage med fjärrutlösning via fotpedal t.ex.

Är man fotoamatör får man nog bita i det sura och se vissa bilder förlorade. Försöka glädja sig åt de man faktiskt får.

Ha de.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
JohannesM Kort eller långärmad? Paddling allmänt 17
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
PetStr52 Paddling Ålands östra skärgård - kort resebeskrivning Paddling allmänt 0
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.