syntetsäck eller dunsäck?

smilfink; sa:
Vilket är bäst? Kostar minst? Är lättast? Varmast?

Bäst: dun :)
Kostar minst: syntet
Lättast: dun
Varmast: Det beror på fyllningsmängd men om man jämför två säckar med lika mycket fyllning så är dun varmast.

Dun har väl i princip bara en nackdel, bortsett från att vissa är allergiska mot dun, och det är att det inte isolerar alls om det blir blött. Nuförtiden så är detta sällan något problem eftersom moderna tyger och modern impregnering står emot väta väldigt bra. Många av de yttertyger som används idag är vattentäta eller iallafall nästintill.

/Fredrik, som numera satsar på dun efter att tidigare använt en hel del syntetsäckar

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Satsa på dun om du har råd. Tar dessutom betydligt mindre plats än syntet. Längre livslängd om det sköts rätt. Syntet har en tendens att klumpa ihop sig.

crazy; sa:
Satsa på dun om du har råd. Tar dessutom betydligt mindre plats än syntet. Längre livslängd om det sköts rätt. Syntet har en tendens att klumpa ihop sig.

Jag har en syntetsäck som jag haft i över 10 år. Den har inte klumpat sig, men jag misstänker att den inte är lika varm som den en gång var. Eller så har jag blivit mer frusen med åren, vad vet jag...
Hur ska man sköta en säck för att den ska hålla?

Skälet till att den inte ät lika varm är troligtvis på grund av att den klumpat sig.

Den blir liksom plattare. Om dun sköts rätt så förblir det fluffigt för evigt. :)

crazy; sa:
Skälet till att den inte ät lika varm är troligtvis på grund av att den klumpat sig.

Den blir liksom plattare. Om dun sköts rätt så förblir det fluffigt för evigt. :)

ursäkta min okunnighet men...

HUR ska man sköta den då?
är det inte bra att tvätta syntetsäckar för mycket? kan man tvätta dun?
finns det vattentäta sovsäckar? Min drar till sig fukt som en svamp...

fatta noll-kokozboll...

Jag köpte en syntetsäck nyligen och stod i valet och kvalet. Jag summerade det såhär.

Dun+: Lätt, liten volym, längre livslängd
Dun-: Dyrt, Svårare att sköta, Känslig mot fukt

Syntet är tvärtom mot dun. Jag valde syntet, en TNF Cat´s meow säck. Säckar skall tvättas så sällan som möjligt. Men det viktigaste jag kan tipsa om är att förvara dom så lite som möjligt i packpåsen, även under vandring. Försök alltid att ha den hängande eller liggande tält eller garderob och skaka ut den så ofta som möjligt. Speciellt om du har dun skall du passa på att lufta och torka den så ofta du kan.

smilfink; sa:
crazy; sa:

ursäkta min okunnighet men...

HUR ska man sköta den då?
är det inte bra att tvätta syntetsäckar för mycket? kan man tvätta dun?
finns det vattentäta sovsäckar? Min drar till sig fukt som en svamp...

fatta noll-kokozboll...

Hej!
Det bästa är att aldrig tvätta sovsäcken oavsett om det är dun- eller syntetfyllning. Då ökar risken att spänsten i dunet eller syntetfiberna minskar eller att det klumpar ihop sig mer än tidigar och då blir det kallare. Använd istället ett sovsäckslakan. Haglöfs har tex ett som de kallar för "sleepingbagsheet dryskin" och som kostar 320 kr. Är lite tung dock med sina 300 gram. Finns lättare saker i silke.

Men man kan tvätta dun. Det finns vattentäta dunsovsäcker med gore-textyg och rätt nyligen har det dykt upp ett nytt tyg som är otroligt lätt och som är tätt mot fukt och som ändå andas. Jag har en sån säck från Marmot, den heter Helium EQ och kostar drygt 4000. Den har alla fördelar utom priset.

Vill du inte lägga ut så mycket pengar finns det i alla fall på pappret fina sovsäckar från Fällräven. Deras Mumie M5 är otrolig billig och relativt lätt för bara 849 kr på Naturkompaniet, komforttemp anges till
-5, vilket jag tycker är ett minimun på svenska sommarfjäll, vikt 1500 gram.

Du ska alltid förvara din sovsäck (och även ditt tält) hängande löst, aldrig ihoppackad. Det är bara när du vandrar från en plats till en annan som du ska packa ihop sovsäcken.

Lycka till!
Christer

Personligen anser jag att dunsäckar är fantastiska och rätt skötta så har de lång livslängd. Man bör dock påpeka att en smutsig säck värmer sämre än en ren och därför tvättar jag min dunsäck i alla fall en gång om året. Det finns särskilda duntvättmedel, men själv använder jag Y2 och för säkerhets skull kör jag extra sköljningar efter tvätten. En dunsäck ska man torka i tumlare tillsammans med tennisboll som fluffar upp den. Den ska inte hängtorkas! Jag förvarar säcken sedan torrt och upphängd på en galje.

Här finns skötselråd för dunsäckar:
http://www.westernmountaineering.com/productcare.htm

/D
[Ändrat av dave1 2004-07-11 kl 01:41]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips