crazy; sa:
Skälet till att den inte ät lika varm är troligtvis på grund av att den klumpat sig.
Den blir liksom plattare. Om dun sköts rätt så förblir det fluffigt för evigt.
ursäkta min okunnighet men...
HUR ska man sköta den då?
är det inte bra att tvätta syntetsäckar för mycket? kan man tvätta dun?
finns det vattentäta sovsäckar? Min drar till sig fukt som en svamp...
fatta noll-kokozboll...
Hej!
Det bästa är att aldrig tvätta sovsäcken oavsett om det är dun- eller syntetfyllning. Då ökar risken att spänsten i dunet eller syntetfiberna minskar eller att det klumpar ihop sig mer än tidigar och då blir det kallare. Använd istället ett sovsäckslakan. Haglöfs har tex ett som de kallar för "sleepingbagsheet dryskin" och som kostar 320 kr. Är lite tung dock med sina 300 gram. Finns lättare saker i silke.
Men man kan tvätta dun. Det finns vattentäta dunsovsäcker med gore-textyg och rätt nyligen har det dykt upp ett nytt tyg som är otroligt lätt och som är tätt mot fukt och som ändå andas. Jag har en sån säck från Marmot, den heter Helium EQ och kostar drygt 4000. Den har alla fördelar utom priset.
Vill du inte lägga ut så mycket pengar finns det i alla fall på pappret fina sovsäckar från Fällräven. Deras Mumie M5 är otrolig billig och relativt lätt för bara 849 kr på Naturkompaniet, komforttemp anges till
-5, vilket jag tycker är ett minimun på svenska sommarfjäll, vikt 1500 gram.
Du ska alltid förvara din sovsäck (och även ditt tält) hängande löst, aldrig ihoppackad. Det är bara när du vandrar från en plats till en annan som du ska packa ihop sovsäcken.
Lycka till!
Christer