Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag

Är det någon som har erfarenhet utav säcken Mountain hardwear 15 som jag funderar på att köpa eller finns det eventuellt ett ännu bättre alternativ med liknade prestanda.
Även ett nytt liggunderlag ska inhandlas och var helt inställd på de nya Exped downmat UL 7cm
men när man läst olika inlägg angående bristande kvalitet på Exped bla: kanalerna separerar så helt plötsligt har man en badboll i tältet ;)..genom att dom ligger högt i pris så förväntar man sig lång livslängd med normal andvändning.
Ska man blunda för dom som har haft den oturen och ändå köpa ett eller finns det ett ännu
bättre alternativ även till denna produkt ..
 
Antar att det är MH UltraLamina 15 du tittat på? Min erfarenhet är att amerikanska tilverkare inte är lika starka på fibersäckar som de är på dunsäckar, och många europeiska tillverkare gör minst lika bra eller bättre fibersovsäckar. Priset är dessutom ganska högt, så kolla alternativ ex Marmot Wave IV.
Även om MH säcken är EN klassad är jag (baserad på egen erfarenhet) lite skeptisk till vikten på säcken vs temp klassningen, och då fibersäckar tappar en del loft ganska snabbt är det bra om de är lite varmare än man tänkt sig från början. Studerar man bilden verkar MH säcken dessutom mycket trång kring fötterna vilket kan vara bra att testa i verkligheten. Jag kan inte heller se att MH säcken har krage för att hålla värmen kvar i säcken, och 3/4 lång dragkedja är ganska dåligt då det förhindrar naturlig ventilation om det blir för varmt (dvs öppna 50cm vid fötterna).

Jämför du MH UltraLamina 15 med Marmot Wave IV eller Haglöfs Zensor 3S, är de senare betydligt tyngre än MH säcken trots liknande testvärden. Och ingen av dessa tillverkare gör dåliga säckar, så jag är tveksam till Lamina säckens värden. Titta även på MH Lamina 20 som är tyngre men samtidigt kallare?
 
Senast ändrad:
Jag är en nöjd exped användare. Men det kan vara smart att behålla kvittot. Så slipper du det krånglet i alla fall om det nu skulle gå längs den vägen. Men min erfarenhet av att läsa folk som haft problem med deras mattor är att exped inte är sena med att ge dom ett nytt liggunderlag. I utbyte mot att du klipper sönder den trasiga madrassen.
 
Den MH säcken vann väl senaste testet i ngn stor syntetsäck-test? Jag tror nog det är en väldigt bra syntetsäck.
Exped har jag själv just beställt en UL 7 också :)

Men jag kör med MH Phantom 32 dunsäck. 670g och 0C komfort (EN standard) stämmer bra på den. Några minus är inga problem heller.
 
Det var vikten vs tempen som drog mitt intresse på MH ul15,, genom att Marmoten också är amerikanskt blir man skeptiskt dom har en modell som heter Cloudbreak 20 med liknade siffror
annars så är Wave IV prisvärd men .......Priset är mindre viktigt jag vill bara göra rätt köp och slippa samma investering en gång till + hade inte tänkt byta på många år
Haglöfs Zensor 3s är helt klart ett alternativ hade missat den tack för tipset
varför jag envisas med att vilja ha syntet är enbart pga: det är lindrigare ;)
 
Jämför du MH UltraLamina 15 med Marmot Wave IV eller Haglöfs Zensor 3S, är de senare betydligt tyngre än MH säcken trots liknande testvärden. Och ingen av dessa tillverkare gör dåliga säckar, så jag är tveksam till Lamina säckens värden. Titta även på MH Lamina 20 som är tyngre men samtidigt kallare?

Det är olika syntetfyllning. Ungefär som det finns dun och dun så gäller samma vid syntetiska isoleringar.
 
Det är olika syntetfyllning. Ungefär som det finns dun och dun så gäller samma vid syntetiska isoleringar.

Nja, båda MH säckarna jag refererade till har samma fyllning. Dessutom vad gäller syntetfibrer och fyllning har det inte skett några större revolutioner sedan 80-talet när DuPont lyckades producera de första fibrerna med luftkanaler (Hollowfil och senare Quallofil) som förbättrade isoleringsförmågan och gjorde säcken mer komprimerbar. Vad som däremot skett är att alla stora sovsäckstillverkare valt att marknadsföra sitt eget fibermärke, allt för att försvåra jämförelse och sänka produktionskostnaderna. Dessutom väljer många tillverkare att inte skriva ut hur mycket fyllnadsvikten är på säckarna är vilket försvårar en direkt jämförelse, min egen erfarenhet är dock att en syntetsäck som är komfortabel en rejäl frostnatt bör ha en fyllnadsvikt på min 1300g.
Jag säger inte att MH gör dåliga säckar, tvärtom. Däremot kan de inte trolla och det är ingen större skillnad på syntetfiber idag mellan olika tillverkare och de senaste decenierna.

Här är yterligare ett lite mer prisvärt bidrag till beslutsångesten:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...ason-195-L-zip/p/1049524_1_Style?ref=prisjakt
 
Senast ändrad:
Är det någon som har erfarenhet utav säcken Mountain hardwear 15 som jag funderar på att köpa eller finns det eventuellt ett ännu bättre alternativ med liknade prestanda.
Även ett nytt liggunderlag ska inhandlas och var helt inställd på de nya Exped downmat UL 7cm
men när man läst olika inlägg angående bristande kvalitet på Exped bla: kanalerna separerar så helt plötsligt har man en badboll i tältet ;)..genom att dom ligger högt i pris så förväntar man sig lång livslängd med normal andvändning.
Ska man blunda för dom som har haft den oturen och ändå köpa ett eller finns det ett ännu
bättre alternativ även till denna produkt ..

Inget du köper nytt idag betalar du för ett långvarigt användande. True story.
 
Körde en garagerensning idag hade 3st 3 säsongsäckar blev full i skratt när frugan undrade varför jag skulle köpa en ny.....jag vill bara slippa en islossning till i vener och artärer ;)
Beträffande outgear lab så fick MH lysande kritik,,och som att inte beslutångesten var nog illa
så dök det upp ett bra allternativ på XXL helt rätt SMUX en säck som har fått mycket bra omdöme
under många år.
Angående Expeden är det som att svära i kyrkan om man säger att Therm-a-rest är lika bra eller ännu bättre
7S du har nog rätt i det säger men blir lättare att genomföra dom dyrare inköpen när man förklarar
för frugan att grejorna håller tills man ska i graven :)
 
Jag har en lamina 0 - inte samma men jag är nöjd med min. Enda som stör mig är att dragkedjan kan fastna lätt i tyget. Inget jätte problem men det är alltid bäst att använder dragkedjan med två händer för att undvika att det ska händer. Annars är den lika varmt på alla ställen utan speciella toppar eller låga punkter.

Exped downmatt ul 7 hade jag förra hösten och efter andra/tredje natten separerade flera kanaler som gjorde det väldigt jobbigt att sova på och det tog bort glädjen av den turen helt klart. Jag fick en ny utan diskussion men den sålde jag oanvänd då min tanke var att har den till vintern men jag vågar inte lita på den riktig. Jag har/har haft flera sommarmattor från exped och de har alltid fungerat utan problem. Men om det skulle händer ngt bli det inte helt så lika farligt som om en downmatt gå sönder på en tur med minusgrader osv.
 
Nja, båda MH säckarna jag refererade till har samma fyllning. Dessutom vad gäller syntetfibrer och fyllning har det inte skett några större revolutioner sedan 80-talet när DuPont lyckades producera de första fibrerna med luftkanaler (Hollowfil och senare Quallofil) som förbättrade isoleringsförmågan och gjorde säcken mer komprimerbar. Vad som däremot skett är att alla stora sovsäckstillverkare valt att marknadsföra sitt eget fibermärke, allt för att försvåra jämförelse och sänka produktionskostnaderna. Dessutom väljer många tillverkare att inte skriva ut hur mycket fyllnadsvikten är på säckarna är vilket försvårar en direkt jämförelse, min egen erfarenhet är dock att en syntetsäck som är komfortabel en rejäl frostnatt bör ha en fyllnadsvikt på min 1300g.
Jag säger inte att MH gör dåliga säckar, tvärtom. Däremot kan de inte trolla och det är ingen större skillnad på syntetfiber idag mellan olika tillverkare och de senaste decenierna.

Här är yterligare ett lite mer prisvärt bidrag till beslutsångesten:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...ason-195-L-zip/p/1049524_1_Style?ref=prisjakt

Ber om ursäkt, jag blandade ihop lite. Skillnaden mellan ultralamina och lamina (och kanske även de andra) är att ultralamina har en tightare passform, kortare dragkedja och lättare tyg. Då låter det ju rimligare att den kan vara lättare och varmare. Får man fråga förresten vad du har testat för syntetsäckar då du verkar ha så dåliga erfarenheter av dem?

Breton, vad menar du med lindrigare? Är det mot plånboken eller djuren? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.