Synpunkter på våran Sarek vandring

Vandringshastighet

3-4 km/h i fjällen räknar jag med när man vandrar. Alltså lugnt tempo. Man ska ju njuta också.
 
Tack för beskrivningen. Jag är nyfiken på hur ni upplevde vägen tillbaka till Sourva. Jag har bara gått från Pietsaure till Pierikjaure och tyckte den vägen var bra jobbig. Det kanske är lättare från Sourva.

Vad gäller tidsåtgången så får jag säga att det var snabbt marscherat. De flesta går inte så många timmar på en dag, utan brukar kanske nöja sig med 8-10h om dagen även om mer är klart möjligt. Det var väl med det i åtanke som iallafall min kommentar skrevs. Efter att ha kollat upp hur långt ni gått förut insåg jag senare att ni nog kunde vara lite mer snabbfotade än vad man normalt kan anta.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Terrängen är bra blandad från Pierikjaure till Soruva, på vägen dit så gick vi rätt högt upp, ca 1000 meter +, för att undvika alla buskar och stora stenar på ca 800 meter +, men efter att vi gått ett bra tag insåg vi att det fanns stigar lägre ner från renar, eller om det är mänskliga? då en del stigar såg ut som uppkörda från fyrahjulingar.

På vägen tillbaka följde vi stigarna mer hårt men insåg att man någon mil innan Sourva bör stiga till 1000m+ då det blir mycket sten och buskar samt mycket blöt mark.

Upplevde även att vi slapp ett vad på vägen in i vildmarken då vi gick högt, på samma vad på vägen tillbaka fick vi ta av oss och vada rätt så bra bit. På vägen dit låg vi på 1000 meter plus och tillbaka 800 som jag sa innan. Bifogar en bild på vägen dit.

På vägen tillbaka 200 höjdmeter längre ner så var det riktigt rikligt med vatten och extremt strömt, hade vatten upp över knäna. Men vi orkade då inte klättra de 200 extra meter som ändå är någon extra km.
 

Bilagor

  • DSC_0083.jpg
    DSC_0083.jpg
    47.9 KB · Visningar: 790
Måste dock påpeka att ravinen såg svårt liten ut när jag tog kortet, men när vi klättrade ner visade det sig att så inte var fallet.. Notera han som står i det snöfria fältet.
 

Bilagor

  • DSC_0102.jpg
    DSC_0102.jpg
    39.7 KB · Visningar: 721
Erfarenhet

Ingen, inklusive undertecknad har skrattat eller på annat sätt varit nedsättande angående ditt Sarekprojekt. Som någon redan sagt så har du bara fått olika synpunkter på de frågor du hade innan ni gjorde Er resa.
Ni har nu gjort ett försök att genomföra det ni hade planerat. Naturliga, besvärliga omständigheter gjorde allt för att försvåra era föresatser. Jag beklagar detta. Ni kan dock vara stolta över att ni försökte!
Det andra positiva är att ni härmed har skaffat er mer erfarenhet. Det är verkligen inte att förakta!
Lycka till i framtida projekt!

LarsÖ.
 
Terrängen är bra blandad från Pierikjaure till Soruva, på vägen dit så gick vi rätt högt upp, ca 1000 meter +, för att undvika alla buskar och stora stenar på ca 800 meter +, men efter att vi gått ett bra tag insåg vi att det fanns stigar lägre ner från renar, eller om det är mänskliga? då en del stigar såg ut som uppkörda från fyrahjulingar.

På vägen tillbaka följde vi stigarna mer hårt men insåg att man någon mil innan Sourva bör stiga till 1000m+ då det blir mycket sten och buskar samt mycket blöt mark.

Upplevde även att vi slapp ett vad på vägen in i vildmarken då vi gick högt, på samma vad på vägen tillbaka fick vi ta av oss och vada rätt så bra bit. På vägen dit låg vi på 1000 meter plus och tillbaka 800 som jag sa innan. Bifogar en bild på vägen dit.

På vägen tillbaka 200 höjdmeter längre ner så var det riktigt rikligt med vatten och extremt strömt, hade vatten upp över knäna. Men vi orkade då inte klättra de 200 extra meter som ändå är någon extra km.

Har läst om er vandring med stort intresse och är liksom andra imponerad av er marschprestation. Och så har jag en del frågor om sträckan mellan Guhkesvagge-bron och Suorva.

Den här ravinen som du har foto på ser ut att vara Sluggajåhkå, den ravinen är både bred och djup. Själv gick jag och min följeslagare över på ett stort snöfält vid drygt 900 meters höjd den 26 juni i år, och det var ju inga problem. Vattenmängden då var faktiskt inte särskilt stor under snön.

Men kanske det inte är Sluggajåhkå du har foto på utan istället Lulep Niendojågåsj (fast det ser inte troligt ut med tanke på utsikten)? Där hade vi betydligt mer vatten att tampas med (och ingen snöbrygga). Vi hamnade på nivån 860 meter och tyckte att vadet såg knepigt ut så vi gick ner till ca 815 meter där det fanns ett bra vadställe. Det var ordentlig fart i den jokken, men inte lika mycket som det vi dagen före hade haft i Njabbejåhkå som var "värst" när vi var där. Hur var dessa jokkar - Lulep-jokken och Njabbejokken - för er?

Vandrarhälsningar
/Hans F
 
Har läst om er vandring med stort intresse och är liksom andra imponerad av er marschprestation. Och så har jag en del frågor om sträckan mellan Guhkesvagge-bron och Suorva.

Den här ravinen som du har foto på ser ut att vara Sluggajåhkå, den ravinen är både bred och djup. Själv gick jag och min följeslagare över på ett stort snöfält vid drygt 900 meters höjd den 26 juni i år, och det var ju inga problem. Vattenmängden då var faktiskt inte särskilt stor under snön.

Men kanske det inte är Sluggajåhkå du har foto på utan istället Lulep Niendojågåsj (fast det ser inte troligt ut med tanke på utsikten)? Där hade vi betydligt mer vatten att tampas med (och ingen snöbrygga). Vi hamnade på nivån 860 meter och tyckte att vadet såg knepigt ut så vi gick ner till ca 815 meter där det fanns ett bra vadställe. Det var ordentlig fart i den jokken, men inte lika mycket som det vi dagen före hade haft i Njabbejåhkå som var "värst" när vi var där. Hur var dessa jokkar - Lulep-jokken och Njabbejokken - för er?

Vandrarhälsningar
/Hans F

Ravinen kan mycket väl vara Sluggajåhkå, har ingen karta hemma den har en vän till mig. Har för mig slugga ligger rätt långt innan dock. Den jokken på kortet var inga problem där kortet är taget men på tillbaka vägen var den ett STORT problem, kan vara för det hade regnat i över ett dygn innan vi kom dit igen, samt att vi tog den så långt ner som vi gjorde. Stod ett par tyskar och applåderade när vi tog oss över, de hade slagit läger vid kanten i ett tält som var för 8-10? personer. Största tältet jag sett, helt sjukt. Pratar om tält i vandringsväg då. Skall be min gode vän ta ett kort på kartan och skicka mig så skall jag svara närmare på jokkarna imorgon, bjuder på en bild till som får en att bli törstig....
 

Bilagor

  • DSC_0149.jpg
    DSC_0149.jpg
    45.5 KB · Visningar: 681
Hej igen, Marcus! Jag är mycket tacksam om du vill ta en koll. Visst ligger själva Slugga en god bit från ravinen, så det stämmer. Och allt regnande hade säkert fyllt på jokken, vattnet kommer ju från en ganska stor yta på sluttningen ovanför.

Här finns för övrigt en bra karttjänst som kan förenkla med fjällkartan:
http://www.gis.lst.se/lanskartor/

/Hans
 
Kul

Det är trevligt att "positionera sig". Man ser bilderna och tänker - "men det där måste ju vara...". Din bild tror jag är tagen från Njiraupuolta och jåkken kanske är Njiraujåkåtj. Den skruvar sig lite konstigt, men jag tror att man ser renvaktarstugan lite svagt. Jämför med den här bilden som är tagen lite närmare Slugga från Njavvepuolta.

http://obj.utsidan.se/obj/photo/d9/d9f65e6a3db5118fba2086c7d67f77b8.jpg

Tyvärr är ju inte bilderna på utsidan riktigt högupplösta, men renvaktarstugan syns nog.

Fowwe skriver lite om Njabbejokken. Den kan verkligen vara besvärlig även om vattenståndet inte är ovanligt högt.

http://obj.utsidan.se/obj/photo/fb/fb4651126a129d09ea9d935423735cd7.jpg

För övrigt är det inget fel på vare sig Carlsberg eller ölkorv (?). Men Cognac är bättre (och relativt sett lättare).

Björn
 
Det är trevligt att "positionera sig". Man ser bilderna och tänker - "men det där måste ju vara...". Din bild tror jag är tagen från Njiraupuolta och jåkken kanske är Njiraujåkåtj. Den skruvar sig lite konstigt, men jag tror att man ser renvaktarstugan lite svagt. Jämför med den här bilden som är tagen lite närmare Slugga från Njavvepuolta.

Björn

Ja, rätt ska vara rätt och du har mer rätt än jag. För om man ska vara noggrann (och det ska man ju) så är ju Sluggajåhkå en förgrening av Njiravjågåsj. Och skiljet ligger på nivån ca 860 meter. Där jag gick över på snöfält (drygt 900 m) heter vattendraget således Njiravjågåsj och naturligtvis detsamma på 1000-metersnivån.

Så nu blir jag ännu mer nyfiken på varifrån fotot är taget. Och vilken av de två grenarna som var "värst" att vada, vid den nivå som mackan_85 anger som 800-meter. För där behöver ju bägge vattendragen korsas.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.