Synpunkter på tur runt Keb

Hej!

Ska vandra i slutet på juli, v.29, funderar på sträckan Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikka. För egen del är det tredje vandringen, med två ensamturer på Kungsleden bakom mig, Salto-Kvikkjokk i stugor och förra året Vakkotavare-Nikka med tält inkl guidade toppturen till Keb på Östra leden. Mitt sällskap har i princip ingen erfarenhet av fjällvandring tidigare, förutom kortare stugtur för ca tio år sedan. Vi kommer att tälta är tanken (om inte vädret blir för regnigt, då kan man ju ta in på stuga...)

Kan det funka bra för oss tror ni? Tänker att vi tar båten från Nikka upp 12km i Vistasdalen, då blir det 67 km till Keb, på fyra dagar plus en extradag, o sen en dag att transportera sig tillbaka till Nikka.

Vad sägs?
//Daniel
 
Go'kväll. Hoppas du får svar, jag ska nämligen upp å göra ungefär samma tur v.30. Är min 1:a fjällvandring,men ska gå med 2st kompisar som varit uppe mkt.
 
Fin tur, ser inga problem direkt. Tips på den turen.

  • Sträckan Nikka - Vista är lång, även med båt, så börja i god tid. Ni har ju tält så ni måste inte gå hela vägen.
  • Ni behöver inte gå om Singi, man kan gena förbi mot Kebnekaise.
  • Om ni har för avsikt att göra en topptur på Kebnekaise kan man planera en tältplats mellan Sälka och Singi upp i dalen. Skulle vädret vara fint dagen kan man göra en vanlig topptur från det lägret upp till Kaffedalen och följa västra leden upp på toppen. Man kan också ta med ryggorna och lägga dom i Kaffedalen. Efter toppturen går man ned och hämtar ryggorna och fortsätter västra leden tillbaka ner till Keb. Man får då i och för sig då bära ryggor ner men man skall passa på om väder infinner sig, det kanske det inte gör om man först går till Kebnekaise fjällstation annars.
  • Om ni gör en topptur, ta med mycket vatten, typ 2l per person. Torrt högt upp.
  • En kvällstur upp till Unna Räitasstugan från Nallo om man har tid och bra väder är att rekommendera.
 
Tack för tipsen :) Vi är framme med bussen 12:00 i Nikka, så nej vi hinner nog inte till Vistasstugan första dagen. Hur är tältmöjligheterna i övre delen av Vistasdalen?

Topptur har vi inte räknat med - även om nu när du frågar så är det klart att man känner lite att man borde passa på när man ändå är där :p Få se vad hon säger om det.. Jag var ju på toppen förra året. Jobbigt att gå ner därifrån dock, mitt ena knä började bråka o sen hade jag ont i en månad efteråt... Men det är klart när man kommer från det hållet är det ju smidigt, jag har ju tänkt den tanken för mig själv innan faktiskt.
 
Det var ett tag sedan jag gick i Vistas så jag minns inte direkt någon tältplats rakt av men jag minns inte att jag upplevde det som besvärligt annat än skog och mygg möjligen. Om man inte vill bo nere i dalen brukar man ju alltid hitta lite hyllor upp på sluttningarna.

En annan topptur som är fin och inte riktigt lika tung är att gå upp i Tarfaladalen och upp på Tarfalatjåkka. Bättre utsikt får man knappt, mycket finare än från kebnekaise toppen.

Annars igen, Unna Räitasstugan är en fin dagsutflykt.
 
Fina tältplatser ...

... t.ex. vid den skarpa älvkröken 2,5-3 km nedströms Lisas stuga, om man går kort första dagen. Fortsätt annars t.ex. till den förfallande kåtan vid bron över Vassajohka. Där finns bl.a. en stor gräsyta och flera andra bra tältplatser. Därifrån är det bara sex kilometer kvar till Vistasstugan.
 
Hur menar du Niclas med Tarfalatjåkka? Menar du om man går den vanliga vägen söderifrån upp i Tarfaladalen? Hittade ett foto med otrolig vy över Drakryggen från Tarfalatjåkka så jo det hade varit nåt att komma upp där :) Unna Räitas låter ju som en mer lättillgänglig utflykt!

Det låter bra, Harry! Det var lite så jag tänkte första dagen att komma ganska nära Vistasstugan iallafall, så den förfallna kåtan låter ju bra med 6k kvar. Även om vi nu har tält så är det lättare att tänka sig turen i de etapper som blir mellan stugorna..

...men för att undvika det, så tar jag gärna emot fler tältplatstips på resten av rutten också!

Hur är förresten terrängen mellan Vistas och Sälka? Själva Vistasdalen låter väl lätt nog - kanske mygg som kan vara största problemet? Och från och med Sälka vet man ju att det inte är nåt avancerat. Men däremellan som sagt..? Och så är det ju ingen led vad jag förstår utan "vedertagen färdväg"? Nåt speciellt att tänka på där? Hur lätt/svårt är det att orientera sig?
 
Mycket lätt vandring ...

... i Vistasdalen. Det är bara drygt 100 m stigning på de tre milen från Nikkaluokta till Vistasstugan. Stigen går delvis över myrmark, men där är spångat så man klarar sig bra med vanliga halvhöga vandrarkängor. Eftersom man går i fjällskog så finns där förstås mygg, men problemet behöver inte överdrivas. Det finns ju Mygga m.m., eller så kan man passa på att vänja sig vid mygg. (Möjligen lätt för mig att säga eftersom jag är född i Mygglandet och kanske därför aldrig har behövt smörja mig mot mygg under mina vandringar).
Vistas-Sälka har jag ingen erfarenhet av, men jag har hört att det på vissa sträckor är rätt stenigt och att det vid regn kan vara halt, men så är det ju på många ställen i fjällen. Med stavar parerar man de flesta tillbuden.
 
Hur menar du Niclas med Tarfalatjåkka? Menar du om man går den vanliga vägen söderifrån upp i Tarfaladalen? Hittade ett foto med otrolig vy över Drakryggen från Tarfalatjåkka så jo det hade varit nåt att komma upp där :) Unna Räitas låter ju som en mer lättillgänglig utflykt!

Hur är förresten terrängen mellan Vistas och Sälka? Själva Vistasdalen låter väl lätt nog - kanske mygg som kan vara största problemet? Och från och med Sälka vet man ju att det inte är nåt avancerat. Men däremellan som sagt..? Och så är det ju ingen led vad jag förstår utan "vedertagen färdväg"? Nåt speciellt att tänka på där? Hur lätt/svårt är det att orientera sig?

Precis, du går den södra leden upp i Tarfaladalen. Strax innan stugorna så går det en liten led öster upp på kammen och sedan vidare ut på högplatån Tjeuralako. Om jag minns rätt kommer man upp i en svacka mellan två toppar, österut från Tarfalastuga. Man kan följa kammen norr till toppen men faktum är att utsikten från den kammen är fin likväl så toppen norr, eller till söder är vilket som. Upp på kammen bara :)

Vistas - Nallo var många år sedan men jag minns inte att det var besvärligt, bara uppför. Nallo - Sälka gick jag i fjol och den är ganska lättvandrad. Det finns några områden med lite block när man passerar sjöarna, annars är den bred och fin. Inga besvärliga vad, men det beror ju mycket på vattenläge. Det är svårt att gå fel, blir det brant går du på tvären ;) Lägger in några bilder så får du en bra uppfattning:

Bild 1: Vy från Nallostugorna ner mot Vistas
Bild 2: Påväg från Nallo mot Sälka strax innan sjön
Bild 3: Blockterräng längst sjösidan (ganska enkel blockterräng)
 

Bilagor

  • DSC_3655-51.jpg
    DSC_3655-51.jpg
    52.6 KB · Visningar: 1,209
  • DSC_3656-52.jpg
    DSC_3656-52.jpg
    46.1 KB · Visningar: 759
  • DSC_3659-55-1.jpg
    DSC_3659-55-1.jpg
    52.2 KB · Visningar: 861
Kul att se dina bilder niclas :) Lättare att bilda sig en uppfattning då.. Men apropå vad: Även om det inte är några besvärliga vad som du säger, så har jag noll erfarenhet av att vada.. Känns ju lite tveksamt, speciellt när jag trots det är den mer erfarne i sällskapet :p Och är det mycket vatten just när vi är där så kanske det blir svårt...?
 
Samma rutt

förutom att jag gör det v 28 och tänker vända mot Kaffedalen redan från Singijohka. Vi slår läger där och då blir det inte så mycket klättring till Sydtoppen på en och samma dag. Vi kommer att bila opp till Nikka och anländer sent på kvällen, Återstår att se hur årken är på morgonen. Har läst under vintern allt om rutten och det inte skall vara några konstigheter. Har även med mig en hund. Tarfala tänker jag inte heller missa.
 
Unnah, du som verkar påläst - vad säger du om det här med vad på rutten? Finns det några ställen som du vet skulle kunna ställa till besvär om vattnet är högt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.