Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk

Hej! Skulle gärna ta emot forumets expertis på följande turförslag. Är intresserad av t.ex. vad, tältplatser, tillgång till vatten men också möjlighet till fina vyer samt allmänt om turen. Hur skulle ni göra det annorlunda? Ställer den tidiga veckan till det? Vilka tänkbara alternativ finns det isf? Se turskiss.


Förutsättningar:

Tidigt i juli. Börjar vandra den 2a juli

Antal nätter: 5 st

Anländer Kvikkjokk, kl 14 på 1a dagen. Båt över Gamajåhkås.

Reser från kvikkjokk, kl 13 på 6e dagen. Sista natten vid Pårek.

Bägge har vandrat i Sarek flera gånger tidigare, dock ej denna del. Bägge med god kondition.



Vad - Finns det fler ”större” att tänka på än dessa? Ställer den tidiga veckan till det? Snöbryggor är inte alltför roliga.

Ruonasgårsså: Kring vilken höjdmeter borde man vada?

Buojdesjåhkå: Bör tas före förgrening med Tjuoldagårsså

Tjuoldagårsså: Kan behövas tas vid utflödet från Låptåvakkjavrre

Njoatsosvagge: Kan behövas tas vid Lulep Njoatsojaure (tar tid) eller nedanför punkt 805?

Balgatjåhkå: Kan vara besvärlig?

Gasskagårsåjågåsj:



Tältplatser:

Har på kartan angett 2 tänkbara första nätter, bägge var det vad jag förstått finns vatten. Men inte så mycket där emellan? Har även angett 5 för sista natten, då vi därifrån bör kunna ta oss tillbaka till Kvikkjokk i rimlig tid.

Tar gärna emot förslag för övriga nätter. Tex att tälta på samma ställe och ta en sidotur (givet att tiden räcker till).

Natt 1: Vallevarre eller Habres

Natt 2: Kanske vid sjön 1012?

Natt 3:

Natt 4:

Natt 5: Pårek
karta21.jpg


Tacksam för synpunkter

/Christoffer
 
En första natt på Vállevárre vid någon av pölarna är en ypperlig idé :) efter dessa så lite halvdant med vatten ett tag. Pölarna ligger ca 3-4h från där båten angör så alldeles lagom första etapp. Länk nedan vid den vi nattade vid 2019.

 
Natt 2: Kanske vid sjön 1012?
Såg just din fråga om natt 2. Bild nedan vid vad jag tror är den du menar. Lite gräsytor fanns det och hyffsat platt bitvis. Annars finns det finfina gräsängar och två jokkar i Ruonasvágge kanske 1 km längre bort mot vadet av Ruonasgårsså som vi förövrigt vadade vid markeringen på länken nedan vid ungefär höjdmeter 830.


_MG_1704.jpg

Sjö 1012?

ruonas.jpg

Gräs/rishedar Ruonasvágge

_MG_1749.jpg

Vadet vid Ruonasgårsså ca 830 m
 
Vad - Finns det fler ”större” att tänka på än dessa? Ställer den tidiga veckan till det? Snöbryggor är inte alltför roliga.
Ruonasgårsså: Kring vilken höjdmeter borde man vada?
Buojdesjåhkå: Bör tas före förgrening med Tjuoldagårsså
Tjuoldagårsså: Kan behövas tas vid utflödet från Låptåvakkjavrre
Njoatsosvagge: Kan behövas tas vid Lulep Njoatsojaure (tar tid) eller nedanför punkt 805?
Balgatjåhkå: Kan vara besvärlig?
Gasskagårsåjågåsj:

5 nätter låter ganska tight, men bör fungera om vandrarna håller och vädret inte blir uselt. Här är mina synpunkter om vaden, i all hast.
Ruonasgårsså: Vada innan ravinen djupnar, där Präststigen en gång gick. Alltså precis ovanför jokkmötet på ca 830 meters höjd. Högre upp går naturligtvis också bra.
Buojdesjåhkå: Om du menar uppströms sammanflödet så är svaret ja.
Tjuoldagårsså: Vid utloppet av sjön är det inte bra (går nog inte). Man vadar strax nedströms, vid ett ställe som är utmärkt med små rösen. Precis innan sammanflödet med ett vatten-/sjösystem som kommer norrifrån (syns på fjällkartan).
Njoatsosvagge: Vilket som helst av dessa fungerar i princip alltid.
Balgatjåhkå: Ja, ibland. Men betydligt värre kan Luohttojåhkå vara.
Gasskagårsåjågåsj: Denna vadar du egentligen inte. Du passerar på stigen väster om Pårek och vattnet från denna jokk rinner in i sjön Boarekjávrre. Stigen korsar detta inflöde och här har man lagt ut träkistor med sten som ska underlätta vadet. Det är vanligtvis inte strömt men tidigt på säsongen har det hänt att det varit djupt. Läs Örnsätrans blogg, han har skrivit om en sådan händelse.
Sedan har vi Ruopsokjåhkå (Njoatsosvágge). Enkel att korsa i sin svämkägla, kan vara svårare högre upp. Så finns det ett par småjokkar i björkskogen före Ruopsokjåhkå. De kan man ofta hoppa över (utan ryggsäck förslagsvis). Går man långt nere i dalbotten är de inga problem och då blir ju också Ruopsokjåhkå enkel.

Hälsningar Hans
 
Tjuoldagårsså: Vid utloppet av sjön är det inte bra (går nog inte). Man vadar strax nedströms, vid ett ställe som är utmärkt med små rösen. Precis innan sammanflödet med ett vatten-/sjösystem som kommer norrifrån (syns på fjällkartan).
Instämmer i Hans kommentar. Jag har varit framme och tittat vid utloppet av Låptåvakkjavrre och då det var klarvatten var det även enkelt att konstatera att det inte går att vada där om du inte vill simma. Vadet är strax ovan sammanflödet med vattnet från sjöarna 1012 mfl där jokken tillfälligt breder ut sig.
 
Stort tack för era kommentarer, väldigt värdefullt. Har uppdaterat kartan med lägerplatser samt information om vaden.

Ett par följdfrågor:

1) Lägerplats 4 (givet allt har gått bra) tar jag gärna efter Balgatjåhkå för att ha klarat av majoriteten av vaden). Har ni tips på var det är lämpligt som både kan ge utsikt samt minska myggsvärmarna? Skulle ett ställe kunna vara sjöarna ovan Balgatjåhkå. Kan man följa jokken dit? Ser ju rejält brant ut. I så fall bättre före jokken?

2) Allmänt om Njoatsojåhkå. Om jag förstått det rätt är den norra delen av dalen mer ”dramatiskt” och bjuder på väldigt fina vyer. Hur är den mellersta/södra delen? Snårig har jag förstått det som. Värd mödan?

3) Är färdvägen värd risken med alla jokkar och vad såhär tidigt på säsongen? Ett alternativ skulle ju såklart kunna vara att utgå från Sourva och ta sig in i Sarek den vägen. Alternativt ta sig direkt till Pårek och vidare mot Rapadalen för att ta sig en titt på dalen från den riktningen. Har varit på norra sidan 5-6 gånger. Vad säger ni?

/Christoffer

VadVar lämpligast att vada?
RuonasgårssåCirka 830 möh. Präststigen
BuojdesjåhkåUppströms sammanflödet
TjuoldagårssåUppströms sammanflödet med sjösystem som kommer norrifrån
NjoatsosvaggeNedan punkt 805
LuohttojåhkåKan vara riktigt besvärlig. Nära mynningen i Njoatsojåhkå bäst?
BalgatjåhkåKan vara besvärlig.
RuopsokjåhkåVad vid svämkägla
GasskagårsåjågåsjI regel ej strömt, kan vara högt vatten.

Tältplatser
Natt 1Vállevárre vid "pölarna"
Natt 2Ruonasvágge
Natt 3Vid sjön 1012
Natt 4
Natt 5Säkoks sluttning

karta21.jpg
 
Senast ändrad:
1. Balgatjåhkkå löper i en rejäl ravin och där blir det till att hålla avstånd. Vid källan, sjöarna på Luohttolahko, planerar jag att passera i sommar, fast flera veckor senare. Räkna dock inte med att hitta någon lämplig lägerplats på den höjden när du är ute. Vägen från Sähkok upp till Luohttolahko finns väl beskriven i andra trådar här tidigare. Det är ju fullt möjligt att undvika de svårare vaden nere i dalen (inkl Luohttojåhkå) genom att gå där uppe men jag gissar att det är för tidigt för er. Jag var i Njoatsosvagge kring 20 juli efter en kall vårsäsong och valde då bort Luohttolahko pga snöläget.
 
Senast ändrad:
Glöm natt 3 vid sjön 1012. Området är rejält stenigt och det kommer inte vara lätt att hitta en plats att sätta upp tältet där. Dessutom stor risk för rejält blött efter snösmältning på den höjden så tidigt på året. Bästa tältmöjligheterna hittar du på åsarna på Tjouldagårsås västra sida efter vadet av Buojdesjåhkå. Ett generellt råd är att det är på sydsidan i en dalgång eller pass det går att hitta tältplatser, sällan på nordsidan där det växer sämre och nästan alltid är stenigt.

För vadet av Njoatsosjåhkå vill jag slå ett slag för att vada direkt vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre där jokken breder ut sig över en tröskel innan vattehastigheten ökar ner i dalen. På den platsen går det nog också att få upp ett tält då det fanns några lite planare ytor.
 
Det verkar bli en blöt färd.
Så kan det bli. Och gott om smältande snö. Det slår mig att om det blir kris med tiden så kan ni efter vadet uppe i Låptåvágge gena söder om Mángitjårro och Goabrekbákte och komma ner till "poolen" 636 i Njoatsosvágge (förr 638). Vid måttliga vattennivåer går det att vada där precis efter vattenfallet (men det är ganska djupt). Vid högt vatten får man stiga upp tidigt på morgonen.
 
Stort tack för era kommentarer, väldigt värdefullt. Har uppdaterat kartan med lägerplatser samt information om vaden.

Ett par följdfrågor:

1) Lägerplats 4 (givet allt har gått bra) tar jag gärna efter Balgatjåhkå för att ha klarat av majoriteten av vaden). Har ni tips på var det är lämpligt som både kan ge utsikt samt minska myggsvärmarna? Skulle ett ställe kunna vara sjöarna ovan Balgatjåhkå. Kan man följa jokken dit? Ser ju rejält brant ut. I så fall bättre före jokken?

2) Allmänt om Njoatsojåhkå. Om jag förstått det rätt är den norra delen av dalen mer ”dramatiskt” och bjuder på väldigt fina vyer. Hur är den mellersta/södra delen? Snårig har jag förstått det som. Värd mödan?

3) Är färdvägen värd risken med alla jokkar och vad såhär tidigt på säsongen? Ett alternativ skulle ju såklart kunna vara att utgå från Sourva och ta sig in i Sarek den vägen. Alternativt ta sig direkt till Pårek och vidare mot Rapadalen för att ta sig en titt på dalen från den riktningen. Har varit på norra sidan 5-6 gånger. Vad säger ni?
Lite synpunkter på sifferfrågorna.
1) Att följa Bálgatjåhkå uppströms innebär en väldigt jobbig utflykt i mycket brant terräng. Jag känner inte till någon som gjort detta val och för egen del skulle jag inte anse det vara värt besvären. Det kommer också stjäla tid för er. Att tälta efter vadet på den fina ängsmark som finns där är både bekvämt och vackert trots grodperspektivet. I buskmarken precis före vadet går också bra.
2) Den mellersta delen (om jag förstår dig rätt så är det den ni kommer gå genom) är mycket fin med utsikt långt upp mot den högsta delen i NV. Ni kommer också kunna se långt söderut, åt Änok till. Särskilda utsiktspunkter kan ni klura ut på kartan om ni vill, t ex när ni passerar över Sähkok. Den björkskog och de snårigheter ni kommer stöta på finns framför allt på sträckan mellan Bálgatjåhkå och Ruopsokjåhkå. Vad gäller den södra delen av Njoatsosvágge (vi kan säga att den börjar söder om Ruopsokjåhkås utflöde) så är det nästan ingen som på allvar funderar över att gå där fram till Kvikkjokk. Den som gör det får en oförglömlig naturupplevelse (och beroende på vad man gillar antingen underbar eller förfärlig). ;-)
3) Här spelar det aktuella snöläget en stor roll och en bedömning redan nu blir rena killgissningen (jag sitter själv och gissar för fullt eftersom jag också tänker mig upp i Sarek vid samma tid som ni). Av alla de vad vi resonerat om bedömer jag att Luohttojåhkå är den som är mest oberäknelig och i synnerhet om det blir värmebölja eller mycket regn (bäst är nog att vada vid utloppen, det är 2 st med en lång bit emellan och det översta är värst). Som en följd av den jokken kan ju ett vad vid poolen 636 också bli ogenomförbart om man skulle välja det istället. Men å andra sidan, är vädret torrt och svalt blir det kanske inga problem alls för den som är lite van vid vattendrag i Sarek.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Struensee Tips på fjällturer önskas! Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.