sylarna!

Hej!

Jag funderar och vandra i sylarna nu i sommar... Vet dock inte så mycket om det därför tänkte jag höra om det finns någon som kan berätta lite? Var startar man? Hur lång tid tar det? När på sommaren är det bäst att gå där? Berätta gärna så mycket ni kan..

mvh

Cathrine
 
Hej.
Kul att du ska till sylarna. Jag skulle om jag skulle åka dit igen försöka med alla medel slita i "rakstäckan" mellan Storulvån och Sylstationen. Det är den TRÅKIGASTE sträckan i hela svenska fjällvärlden. Annar är det bara o njuta. Men glöm ej Helags när du ändå är i krokarna.

God tur.
 
cathrine; sa:
Jag funderar och vandra i sylarna nu i sommar... Vet dock inte så mycket om det därför tänkte jag höra om det finns någon som kan berätta lite? Var startar man? Hur lång tid tar det? När på sommaren är det bäst att gå där?
Sylarna ligger mitt inne i Jämtlandsfjällen, så man får gå en bit för att komma dit. Några startpunkter som man kan ta sig till med buss och tåg: Ramundberget, Ljungdalen, Vålådalen, Enafors, Storlien. Med taxi/egen bil kan man också ta sig till t.ex. Storulvån. Jag gick från Ljungdalen till Enafors för två år sedan, det tog 3 tältnätter (se http://www.d.kth.se/~d00-llu/lfoto/list.php?album=fjall02&title=J%E4mtland%202002 för karta och bilder). Enafors kan vara kul att avsluta i om man gillar branta leder och vattenfall - stigen ner längs Silverfallet är ganska häftig. Själva Enafors är dock inte så kul så det gäller att försöka komma fram precis innan tåget går.
När det är bäst beror ju på vad man är ute efter. Juli-Augusti är högsäsong och det är väl då man kan vänta sig bäst väder.
 
Du kan starta tex i vålådalen och gå dit via vålåstugorna eller nåt.

Tid beror ju på vilken rutt du tar och hur länge du vill vandra.

Det finns väl en fem sex vettiga rutter att välja på.

Men allt bero ju på hur du tänkt resa dit. Om du skall tillbaka till utgångspunkten osv
 
crazy; sa:
Men allt bero ju på hur du tänkt resa dit. Om du skall tillbaka till utgångspunkten osv

Jag hade tänkt att ta mig dit med tåg och känner därför inte att jag behöver ta mig tillbaka till utgångspunkten om inte det är ett måste. Har läst att det skall vara bra att börja vid Storulvån. Du säger att det finns en del rutter, finns det någon rutt du kan rekomendera???

Mvh

Cathrine
 
cathrine; sa:
Jag hade tänkt att ta mig dit med tåg och känner därför inte att jag behöver ta mig tillbaka till utgångspunkten om inte det är ett måste. Har läst att det skall vara bra att börja vid Storulvån. Du säger att det finns en del rutter, finns det någon rutt du kan rekomendera???

Jag skulle vilja gå från Storulvån till Ramundberget (eller kanske till och med Tänndalen). Vet inte exakt hur många dagar som krävs (det beror ju på vilken väg man går), men 5-6 dagar borde ge en lugn tur. Då tänker jag något i stil med: Storulvån-Sylarna-Helags-Fältjägarstugan-Ramundberget

Eller helt enkelt jämtlandstriangeln, dvs storulvån-sylarna-blåhammaren-storulvån.
 
trevligt!

Helt klart ska du till Sylarna, förslag är: Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Gåsen - Storulvån detta ger 1,2 till 2 mil per dag, typ 5-6 dagar med totalt 7 mil har jag för mig, man bör gå i slutet Juni fram till början September om man vill tälta utan allt för kallt om nätterna, du kan ju kolla det jag skrev om vår första tripp dit i juni-04 http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/762.htm sen gick bror och jag den tur ovan beskriven i början av Sept-04 vilket var väldigt trevligt, Sylarna är ett "blåshål" men fint, vägen dit oavsett är lagom kuperat och lite stenig, på hela turen finns det gott om stugor/stationer om man inte vill tälta och bära stor packning. Passar även mycket bra för barn och hund. Sen så måste du ju bara till Helags ! Det är verkligen ett trevligt ställe, Jämtland med sina toppar. God tur och lycka till ! /Gunnar
 
cathrine; sa:
crazy; sa:
Men allt bero ju på hur du tänkt resa dit. Om du skall tillbaka till utgångspunkten osv

Jag hade tänkt att ta mig dit med tåg och känner därför inte att jag behöver ta mig tillbaka till utgångspunkten om inte det är ett måste. Har läst att det skall vara bra att börja vid Storulvån. Du säger att det finns en del rutter, finns det någon rutt du kan rekomendera???

Mvh

Cathrine

Har aldrig nått fram till just Sylarna då jag pajade foten söder om Sylarna i somras när jag var på väg dit men har varit i områderna öster och söder om Sylarna. Jissar på att du tänkt bo i stugor.

En rutt är att börja i vålådalen där vandringen börjar med urskog, lite andra sevärdigheter som issjödalen, pyramiderna osv. Gå via Lunndörrstugorna till Vålåstugorna och fortsätta mot gåsen för att sedan hamna vid Sylarna. Sedan kan du vandra ned till Helagsfjället, bestiga toppen och sedan avsluta i Ljungdalen eller kanske Ramundbergen.

Då har du en bra veckorutt (10 dagar) på 12 - 14 mil.

Tröttnar du kan du alltid välja en annan rutt på vägen. Gå in i Norge till Neladshytta eller gå norrut till Storulvån.

Gå in på

http://www.stfturist.se/ och reka lite.
 
Glöm inte Flatruet!

Jag vill slå ett slag för Flatruet och Ljungdalen.

Ta bilen via Funäsdalen fram till Ljungdalen.
Faltruet bjudet på oanade vyer. Ett måste!

I Ljungdalen tar man sig uppför Torkilsstöten. Visserligen brant, men det är värt besväret när man kommer och och har Helags rakt föröver.

En annan led är Pilgrimsleden som går från Ljungdalen fram till Nedalsjön, antingen till Helags stugorna eller Ekorrpasset. Otroligt vacker natur och rik blomsterprakt.
Dock inte för tidigt på året, vis av erfarenheten.
 
Re: Glöm inte Flatruet!

Maskrospigg; sa:
Ta bilen via Funäsdalen fram till Ljungdalen.
Faltruet bjudet på oanade vyer. Ett måste!

En annan led är Pilgrimsleden som går från Ljungdalen fram till Nedalsjön, antingen till Helags stugorna eller Ekorrpasset. Otroligt vacker natur och rik blomsterprakt.
Dock inte för tidigt på året, vis av erfarenheten.

Hej!

Jag kommer inte åka bil utan det blir tåg. Finns det så att man kan ta buss till Ljungdalen??

Jag har funderat ganska länge på vilken rutt jag skall ta och jag funderar nu starkt på att gå från Storulvåns fjällstation- sylarna- Helagsfjället (nedalssjön) - fältjägarstugan- Ramundberget. Sedan vet jag inte om jag kommer att ta bussen vid ramundberget eller om jag kommer fortsätta till Funäsdalen. Jag är däremot osäker på om jag verkligen skall börja vid storulvån då jag nu det senaste hört lite blandat om den sträckan där. Ett annat alternativ jag har är att börja vid Vålådalen- Gåsenstugorna- Vålåsstugorna- Sylarna- Helagsfjället- Ramundberget... detta sista alternativ känns på något sätt om det blir ett jäkla spring..så jag är mycket osäker. Har du gått dessa rutter isåfall vill jag gärna ha tips på vad du tycker!

Mvh

Cathrine
 
Känn efter när du kommer upp. Är det ruttet väder lär du bara komma till Sylarna.

Den turen som jag sa skall man vara i bra form för om man bär en tung packning.
 
Re: Re: Glöm inte Flatruet!

cathrine; sa:
Jag har funderat ganska länge på vilken rutt jag skall ta och jag funderar nu starkt på att gå från Storulvåns fjällstation- sylarna- Helagsfjället (nedalssjön) - fältjägarstugan- Ramundberget. Sedan vet jag inte om jag kommer att ta bussen vid ramundberget eller om jag kommer fortsätta till Funäsdalen. Jag är däremot osäker på om jag verkligen skall börja vid storulvån då jag nu det senaste hört lite blandat om den sträckan där.

Storulvån-Sylarna är en trist tur säger många, men jag tycker inte det är så farligt. Man står ut. :) Och med tanke på hur mycket jag själv skulle vilja gå Storulvån-Ramundberget så vore det klart värt besväret!

Kolla hur bussarna går från Ramundberget innan du åker. Du måste kanske beställa i förväg. I somras åkte jag till Tänndalen, och då fick man åka förbeställd taxi från Funäsdalen till Tänndalen. Det kostade inget utan ingick i min bussresa till Funäsdalen från Sveg. Jag har också hört att exakt samma gäller Ramundberget, dvs man får beställa taxi några dagar innan.

Men om skolbussarna börjat gå efter sommarlovet så får du nog åka med en sån. Det skedde i slutet av augusti ifjol (23:e för att vara exakt).

Om du ska gå från Ramundberget till Funäsdalen så får du (såklart) en till dagsetapp. Jag vet inte riktigt hur sommarlederna går, har mest varit där på vintern. Det blir kanske svårt att gå på kalfjäll hela vägen fram iaf. Jag skulle nog försöka ta taxi/buss från Ramundberget. (Eventuellt så hörde jag rykten ifjol om att sittliften i Ramundberget har öppet ibland på sommaren, så att man kan ta sig upp på fjället lätt. Isåfall kan man ju ta liften upp och gå på fjället åtminstone till Bruksvallarna. Men jag är inte säker på liften.)

En riktigt kul vandring vore att gå hela vägen till Tänndalen, och - om man ska ta i - kanske fortsätta ända ner till Rogen/Femundmarka. Shit! Nu måste jag sluta drömma och planera lite själv..

MVH
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
andreaze Planerna för nya sylarna Fjällvandring 49
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12
jimtoy Traversera Sylarna? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.