Sylarna från Norska sidan?

Hej!

Jag gjorde en kort liten tur förra året och vandrade upp till sylarna, tältade en natt i närheten av stationen och sedan ner igen från Storulvån.

I år har vi lite mer tid och kommer börja vandra på torsdag vid lunch, sova 2 nätter i tält och sedan tillbaka till Åre på lördag eftermiddag. Vi har ännu inte bestämt precis vilken rutt vi ska gå i år. Vi är sugna på vacker natur, se något nytt och ha rimliga avstånd att gå varje dag. Har någon förslag på en triangel på norska sidan av sylarna? Funderar på att parkera vid nedalshyttan, gå mot ekorrpasset och tempeldalen, sylarna och sedan tillbaka till nedalshyttan.

Har någon gått i dessa trakter och har förslag på hur vi ska dela upp vandringen, bra ställen att tälta på osv? Det vore bra att tälta nära en station åtminstone en av nätterna för att kunna fylla på vatten osv.

Kommer åka från Sundsvall på torsdagmorgon, anländer någon gång mitt på dagen på torsdag. Vandrar alltså torsdag halva dagen, hela fredagen, sedan är planen att gå tillbaka ner på lördagen och sova en natt i Åre innan vi bilar tillbaka till Sundsvall på söndagmorgon.

Alla tips mottages tacksamt!
Mvh
Julia

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Jag gjorde en kort liten tur förra året och vandrade upp till sylarna, tältade en natt i närheten av stationen och sedan ner igen från Storulvån.

I år har vi lite mer tid och kommer börja vandra på torsdag vid lunch, sova 2 nätter i tält och sedan tillbaka till Åre på lördag eftermiddag. Vi har ännu inte bestämt precis vilken rutt vi ska gå i år. Vi är sugna på vacker natur, se något nytt och ha rimliga avstånd att gå varje dag. Har någon förslag på en triangel på norska sidan av sylarna? Funderar på att parkera vid nedalshyttan, gå mot ekorrpasset och tempeldalen, sylarna och sedan tillbaka till nedalshyttan.

Har någon gått i dessa trakter och har förslag på hur vi ska dela upp vandringen, bra ställen att tälta på osv? Det vore bra att tälta nära en station åtminstone en av nätterna för att kunna fylla på vatten osv.

Kommer åka från Sundsvall på torsdagmorgon, anländer någon gång mitt på dagen på torsdag. Vandrar alltså torsdag halva dagen, hela fredagen, sedan är planen att gå tillbaka ner på lördagen och sova en natt i Åre innan vi bilar tillbaka till Sundsvall på söndagmorgon.

Mvh
Julia
I princip kan du dricka allt rinnande vatten i fjällen.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Hej!

Mvh
Julia

Mycket vacker tur men kom ihåg att att Åre-Nedalshytta tar ett ca 4h i bil så har man tajt med tid kan man fråga om det är värt det.

Norska sidan!

Ett fint alternativ är att ni åker till Meråker och Stordal. Där kan ni ställa bilen vid Björneggen och vandra till Ramsjöhytta ca 12 km,som ligger väldigt vackert vid fjället Fongen. Ramsjöhytta är låst med DNT nyckel, men jag tror att dom har stugvärd. Kolla med TT (Trondheims Turistförening). På Ramsjöhytta finns proviant. En topptur till Fongen är fin, därifrån ser ni Atlanten.

Oj, det var längre än jag trodde. Då kanske det inte är någon ultimat startpunkt för oss ändå.. Tack för svar!

Om jag förstår det rätt så åker ni via Funäsdalen, Fjällnäs från Sundsvall till Nedalshytta strax efter gränsen. Att ta sig sedan till Åre från Nedalshytta med bil är en rejäl omväg även om man åker på Svenska eller Norska sidan, en genare väg saknas. Startpunkten Nedalshytta är nog bra om man inte behöver ha något ärende i Åre på så pass kort tid som det är fråga om. Ni skulle ju tillbaks till Sundsvall vad jag förstår.

Om jag förstår det rätt så åker ni via Funäsdalen, Fjällnäs från Sundsvall till Nedalshytta strax efter gränsen. Att ta sig sedan till Åre från Nedalshytta med bil är en rejäl omväg även om man åker på Svenska eller Norska sidan, en genare väg saknas. Startpunkten Nedalshytta är nog bra om man inte behöver ha något ärende i Åre på så pass kort tid som det är fråga om. Ni skulle ju tillbaks till Sundsvall vad jag förstår.

Att ta sig till Nedalshytta från Sundsvall går nog snabbast via Funäsdalen. Åker man E14 via Åre går det lite trögt från gränsen vid Storlien och ännu trögare blir det från Stjördal till Nedalshytta.

Att ta sig till Nedalshytta från Sundsvall går nog snabbast via Funäsdalen. Åker man E14 via Åre går det lite trögt från gränsen vid Storlien och ännu trögare blir det från Stjördal till Nedalshytta.

Stämmer väl det, lite grann att gå över ån efter vatten om man åker Storlien Stjördal...

Är en del vägarbeten just nu på vägen mot Funäsdalen, man (en, hen, de, ...😉 får räkna med 5 - 6 timmar.

Tack för svar!
Vi har fått låna en jättefin stuga i Åre och tänkte att det kunde vara en mysig avslutning att åka tillbaka dit, basta och vila en natt innan vi åker tillbaka till Sundsvall.
Har nog snöat in lite på att korsa gränsen till Norge, men börjar nu fundera på att helt enkelt köra den gamla hederliga triangeln. Dock verkar det inte bli så fint väder runt Sylarna i i slutet av den här veckan, så kanske helt får göra om planerna :p Man får vara flexibel i fjällen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips