Sydpillaren på Mongejura

Hej,
Jag hoppas komma i väg till denna magiska plats under våren/sommaren 2012.
Någon som har en hink med tips/erfarenheter att ösa ur, t ex bästa tid att ge sig på väggen?
/Johan

Från mitten av april till mitten av oktober är bästa tiden, beroende på väder såklart. Sydpilaren torkar ganska fort efter regn om det bara är en solig dag.

Sök på mongejura & sydpilaren/sydpillaren i forumet så kommer det upp en hel del!

Du kan också läsa min artikel, där finns lite bilder och beskrivningar hur det är på klippan.

Peace

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Har själv varit på gång men inte kommit iväg än, förra försöket regnade hela E6:an bort. Men jag satt ett antal kvällar och googlade fram bilder på leden, både från håll och "närbild". Det gav en bra idé om hur det ser ut, repa för repa. Leden är ju lång och som jag förstår det är det inte ovanligt att man går fel här och där, med onödig tidsåtgång! Bara en tanke!

Vore kul att dra dit i sommar!

Efter 2a 6-repan (3e inkl den 'nya' 6minusen efter första 6an) är det lätt att springa rakt fram/höger på lätta hyllor. Brorsan fick mig på rätt spår när han frågade: Om du var Hans-Christian Doseth och såg den här sprickan, var skulle du klättra då? :)

När det börjar dra ihop sig för en konkret, verklig klättring (inte bara allmänna planer;) så går det bra att maila mej om du vill ha detaljerad klätterinfo om Sydpilaren, jag frisolar den i princip varje sommar så jag kan leden rätt bra vid det här laget.

Sprickan Adam refererar till kan du inte missa, en kort (ca 15m) och rätt brant handjam-spricka över en stor hylla, grad 5+, och är som sagt ett "måste"!

Peace

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips