Sy snödräkt i vit etaproof bomull - beställa tyg

Jag funderar på att sy min egen snödräkt (Anorak + byxor) och är lite inne på att beställa vit etaproof bomull (samma som klättermusen använder i tex Einride).

Det är inte helt grattis och jag funderar på om det är någon annan som är intresserad av att sy en snödräkt eller liknande i samma material. I så fall kanske man kan spara lite på att beställa tillsammans. Det vore förstås även kul med lite informationsutbyte med andra som sytt liknande vinterplagg.

Om någon är intresserad av att vara med på beställning av tyget (alltså vitt etaproof bomull 200 g/m2) så skicka meddelande till mig eller skriv i den här tråden så tar jag kontakt.
Det skulle i så fall underlätta om du finns i Stockholm eller möjligen Luleå..men jag kan förstås även skicka vidare inom Sverige.

Upplägget och materialets lämplighet har jag kanske inte tänkt igenom helt så tips och synpunkter mottages alltså tacksamt. : )
 
Det beror på hur du gör i snön, åker du skidor ovanpå utmärkt, gräver du snökor mindre väl lämpad.
Det finns ju skäl till att FM övergav vindtätt bomull och gick över till syntettyg. Den bästa kombinationen för ego var syntetbyxor och FMs gamla anorak i vindtät bomull. YMMV
 
Vad jag vet så här långt...

Jag har haft mejlkontakt med:

http://www.stotzfabrics.ch/outdoorstoffe/outdoorstoffe_en.html

Så här säger de om en beställning på 6 m x 1,5 m:

"The cost for you will be as follows:

Material 133 EUR

Transport/Customs 67 EUR

Sum 200 EUR

VAT Sweden 25% 50 EUR
Total cost 250 EUR

Delivery can be done within 2 – 3 days. We will ask for advance payment."

Det är förbannat dyrt material men å andra sidan så är jag väldigt nöjd med min Klättermusen Einride som är gjord i Etaproof. Det är jävligt snyggt också (viktigt för vintercamo....).

Mina beräkningar på hur mycket tyg som behövs är sannolikt i överkant (byxa + anorak) men jag har än så länge inget mönster utan höftade lite.

Just nu lutar jag nog åt att lägga ner projektet tillsvidare. Ska ut och jaga toppfågel i slutet av januari och det kommer inte finnas så mycket tid för experimenterande. Jag funderar lite på att krypa till korset och beställa en M90 Snödräkt. Kanske är bättre... Men om fler visar intresse så kanske jag få tillbaks modet att försöka sy en egen!
 
Du behöver väl inte sex meter för en snödräkt? Inte mer än fyra om du har lite skärningar och är rationell vid lägget.

Och varför etaproof? Går väl likabra med poplin eller gabardin? Ventile är nog billigare och är samma material som etaproof. Dessutom inom eu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
grym snödräkt Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
pultost Hur impregnera etaproof? Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.