Sy i spännband?

Morr.

Har lagt ner ca 2 timmar på att sy ihop ett vanligt spännband (två lager, raksöm) utan att få det bra. Övertråden dyker ner och undertråden är ett trassligt sträck. Jag har sytt en kraftig tråd och kraftig jeans-nål. Man vill ju kunna sno ihop ngt till en rygga eller skridskorem och då skulle jag inte lita på tunn tråd.

Gav sedan upp och sydde ihop det hela med en tunnare svart tråd (vanlig polyester) men jag skulle gärna kunna sy med den supertjocka för styrkans skull. Någon som har ett tips? Den tjocka tråden är Gutermanns extra-kraftiga.

Försökte förklara för min fru att om jag syr något så vill jag att det skall hålla om man hänger över en klippkant; man vet ju aldrig;). Fick inget medlidande.

/Andreas

Att det blir trassligt på ena sidan av tyget har med trådspänningen att göra... Justera den så är det inga problem att sy i tjocka material med tjock tråd... Var noga med att använda relativt grov nål bara.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vaxad tråd är bra när man syr för hand.

Skaffa vaxad segelmakartråd, finns i olika tjocklek och färg i de flesta båtbutiker. De har också grövre segelmakarnålar och segelmakarhandskar som underlättar när man syr i grova material.
Annars kan man sy på industrisymaskiner också naturligtvis.

Lycka till

ekis; sa:
Har lagt ner ca 2 timmar på att sy ihop ett vanligt spännband (två lager, raksöm) utan att få det bra. ...Man vill ju kunna sno ihop ngt till en rygga eller skridskorem och då skulle jag inte lita på tunn tråd... Någon som har ett tips?

Sluta sy och börja limma! Om du vill göra en ögla på en rem för att fästa ett spänne eller liknande så kommer du långt med att limma ihop remmen med smältlim. Tryck ut en klutt så att du får 2-3 cm överlapp, lägg ihop remmen och tryck till, håll 30 sek, klart!
Om inte limklutten nådde hela vägen ut till kanten så är det bara att vika upp fliken, lägga på lite mera lim och klämma ihop igen. Jag har gjort både skridskoremmar, ryggsäcksremmar och lastsäkringsband till släpvagnar på det här sättet och ännu inte dragit upp en enda. Har man tillgång till ett skruvstäd eller en tving att komprimera limningen med så kan man få limmet att tränga genom hela bandet, och då verkar det bli ännu stadigare.

Det finns många parametrar att justera.

Trådspänning övertråd
Trådspänning undertråd
Nål (grovlek och typ)
Tråd (tjocklek och material)
Pressarfotstryck
Stygnlängd
Pressarfot

Min erfarenhet är att det blir trassel med undertråden när man har för tjock tråd och för smal nål till denna tråd.

Jag har några rullar Gutermann No 40, 400 m (treslagig polyester) som jag köpte på Klättermusen för sådär 15 år sedan. Rätt så tunn och stark. Hittills har ingen lyckats slita/rycka av tråden med bara händerna trots att jag satt ut en ”belöning” på 100 SEK till den som lyckas dra av tråden.

Vill man ha tunnare och starkare tråd får man vända sig till den lokala fallskärmshopen.

Dom på fallskärmshopen kan det här med att sy stark i både tunt material (fallskärmstyg som är några 100 dels mm tjockt/tunt) och i tjock material 20-30 mm. Syr dom inte tillräckligt bra så dör folk.

Jag fick hjälp att sy fast ett band som nästan lossnat från axelbandet på min ryggsäck för ett tag sedan. Det tog dom kanske 2 minuter att sy fast remmen, men då accepterade jag att dom tog den tråd (färg) som råkade sitta i symaskinen.

Kolla på http://www.gutermann.com/Startpage/Guetermann/ så inser man att detta med sytråd är en hel vetenskap och att rullar med 10000 m (10 km) är inget för hemmabruk

Men att sy spännband är en baggis mot att sy i neopren (mitt huvudbry just nu).

Per Brune

Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig, så...

Jag använder smältlim, både 8 mm lågtemperatur och 11 mm "vanlig" stav. Mot textil blir bägge imponerande starka. Jag sprider INTE ut det med pistolen, utan lägger på en rejäl klutt där överlappet skall börja. Sedan klämmer jag ihop remmarna med början från där limklicken ligger så att limmet föses framåt/utåt allteftersom remmarna möts. Har jag måttat rätt på lim och överlapp så tar bägge slut samtidigt. Har jag tagit för mycket lim så får jag ett överskott av lim när hela överlappet pressats på plats. Det bör man undvika, dels blir det fult, dels löper man risk att bränna sig.
Man skall inte bara lägga ihop remmarna, utan det är viktigt att trycka en del. Ju mer man trycker desto längre ner i väven tränger limmet vilket leder till en starkare fog.

Skarvarna går också att öppna mha ett strykjärn och lite tålamod. Värm en stund så mjuknar limmet och skarven kan dras isär.

Nu har jag provat att limma några band. Funkade fint. Bra tips med skruvstycket. Får testa hur de håller. Har gjort några verktygsfästen att ha i arbetsbältet på jobbet. Håller de där så håller de absolut i fält.

Till Brune

Limma neoprenet!

Vad jag förstod av mina holländska vänner så hade de limmat ihop sina neoprentulickar för paddlingen.

Leta på nätet efter Tom och Dick som paddlar grönlänsk rsp alaskan qajaq

mvh Zacke

Ja, neoprene ska limmas... bra lim finns i alla dyksportbutiker. Biter grymt bra. Ev "tyg-yta" syr du ihop för hand med syntetråd. Små fina stygn. Eller lämna till nån som tillverkar våt- och torrdräkter i neoprene.

Drag i övertråden

Jag känner igän ditt problem och för mig brukar övertråden ha hoppat ut den upp och nedgående armen.

Jag drar i övertråden bakom nålen när jag startat så att den håller sig kvar och inte kan hoppur upp och ned armen. Sedan går det som tåget.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips