Styrka i söm, väv och tråd?

Jag har tänkt sy en enkel dagstursäck.

Är valet av tråd, nål och söm viktiga för hållbarheten i en säck som inte kommer att lastas tungt? Jag tänker väl främst på axelremmarnas fästen osv. Kan jag köra med "standardnålen" och den tråd jag råkar ha hemma, eller ska jag skaffa så kraftig tråd som möjligt?

Vanlig raksöm?

Går det bra att sy i nylon? Har nog tänkt beställa från Shelby. En lite kraftigare variant för utsatta ställen och en tunnare för resten.
 
Jag har sytt min ryggsäck med vanlig tråd o nål, raksöm 2,5 stygnlängd.
Burit 15 kg utan det minsta släpp i någon söm.

Till den vattentäta säcken använde jag en tunn belagd väv från shelby, där hade det varit bra med en tunnare tråd och nål då det var svårt att få till spänningen av tråden med det tunna tyget.
 
Det går kalasbra att sy i nylon på en gammal hederlig symaskin utan extravaganser.

För hållfasta sömmar är det viktigare att göra dubbla sömmar och förstärka svaga punkter såsom fästen med sömmar lite kors och tvärs, snarare än att ha jättestark tråd.

Du lägger väl ut bilder på säcken när den är klar så att vi får se hur det blev?
 
Det går kalasbra att sy i nylon på en gammal hederlig symaskin utan extravaganser.

För hållfasta sömmar är det viktigare att göra dubbla sömmar och förstärka svaga punkter såsom fästen med sömmar lite kors och tvärs, snarare än att ha jättestark tråd.

Perfekt!

Ska såklart provsy en (i bomull) först, men vem vet, blir den bra så kanske jag använder den också. Vit tyg med svarta sömmar kan ju bli snyggt.


Du lägger väl ut bilder på säcken när den är klar så att vi får se hur det blev?

Nämen lägg av. :)
 
Jag hoppar in i tråden lite med en närliggande fråga.

För att sy ihop ett dubbelvikt spännband (ett sådant där svart man köper på macken för några tior) vilka krav ställs?

Vilken nål och behöver jag använda "extrakraften" i min gamla Husqvarna Automatic?
Räcker det med vanlig sömnad med en jeansnål?

Jag skall sy en sorts sele för att bära prylar, snickarbälte "light".
 
Jag hoppar in i tråden lite med en närliggande fråga.

För att sy ihop ett dubbelvikt spännband (ett sådant där svart man köper på macken för några tior) vilka krav ställs?

Vilken nål och behöver jag använda "extrakraften" i min gamla Husqvarna Automatic?
Räcker det med vanlig sömnad med en jeansnål?

Jag skall sy en sorts sele för att bära prylar, snickarbälte "light".

Syntettråd måste man ha men man behöver inte så väldigt tjock tråd. Vanlig symaskin och jeansnål räcker fint. Sy ihop banden med söm i en fyrkant med ett kryss från hörn till hörn diagonalt.

Kolla sömmarna då och då. Givetvis skall du inte använda hemsömmar till klätterselar och dylikt men jag har med hitintills gott samvete sytt egen respektive modifierat räddningslinor till långfärdsskridskoåkning.

Thure
 
Bomull är vanligast, men polyestertråd finns också i alla upptänkliga färger i varje sybehörsaffär, och ofta också på Coop och Ica. Kör på polyestertråd!
 
Nu har jag sytt en grov modell av själva säcken (inga remmar) i bomullstyg (lakan) och med bomullstråd.

Säcken blev för bred, tjock och för kort. Jag vill ha en ganska smal, smidig cylinder med dragsko. Får jobba på proportionerna. För tillfället är jag uppriktigt sagt rätt så besviken - mest för att jag inte orkar/hinner sy en ny ikväll, så det måste vänta till imorgon..

Skam den som ger sig :) Helgen lär spenderas vid skissblocket och symaskinen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.