Cuben/silnylon söm?

Hej alla kunskapsrika människor, jag har ett projekt där jag ska sätta ihop cuben fibertyg med silnylon och sömmen behöver vara vatten- och lufttät.
Hur gör man för att lyckas med det?

Tack på förhand.
 
Täta silnylon för att bli vattentätt funkar fint med lite utspädd silikon, jag tar Mcnett Sil Sealer eller vad den heter, utspädd med lite bensin som inte luktar. Sen smetar jag det så tunt som möjligt på sömmen, och efter torkning ev lite talk på så det inte klibbar ihop senare.

Lufttätt låter intressant men lite svårare?
 
Det kan du inte. Du måste täta i efterhand.

Kanske jag var oklar, jag menar hur jag tätar sömmen så den blir inte läcker efter att jag sytt den.

Täta silnylon för att bli vattentätt funkar fint med lite utspädd silikon, jag tar Mcnett Sil Sealer eller vad den heter, utspädd med lite bensin som inte luktar. Sen smetar jag det så tunt som möjligt på sömmen, och efter torkning ev lite talk på så det inte klibbar ihop senare.

Lufttätt låter intressant men lite svårare?

Jag var inne på att bara ta vanlig seam-sealer typ Mcnett, men vill vara säker på att det inte förstör cuben på något sätt. Det blir eventuellt att testa på lite spillbitar först.
Bensin som inte luktar, menar du kemiskt ren bensin?

Sömmen behöver inte vara 100% lufttät, men den behöver klara att utsättas för lågt tryck under några sekunder åt gången med minimalt läckage, så antagligen är det lite överambitiöst att säga att den måste vara lufttät. Lika lufttät som vattentäta packpåsar dock.
 
Jepp, har fått tag på en trasig schnozzle bag till Exped-underlag och tänkte ta vara på "snabeln" och göra en packpåse i Cuben.
Själva påsen ska tejpas, men jag håller på att lura på kopplingen/sömmen mellan silnylon-snabeln och själva påsen, som också ska dubbla som vattentät liner i ryggsäcken.
Som sagt, blir det ett minimalt luftläckage så går det fint, men det får inte släppa in vatten.
 
Bensin som inte luktar, menar du kemiskt ren bensin?

Sömmen behöver inte vara 100% lufttät, men den behöver klara att utsättas för lågt tryck under några sekunder åt gången med minimalt läckage, så antagligen är det lite överambitiöst att säga att den måste vara lufttät. Lika lufttät som vattentäta packpåsar dock.

Mja kemiskt ren bensin, iof har jag mest kört med White Spirit i England men det är kanske samma sak egentligen.

Mina 'vattentäta' packpåsar jag gjort med silnylon har aldrig varit lika täta som tex SeaToSummit Ultrasil påsar som är tejpade.
 
Mja kemiskt ren bensin, iof har jag mest kört med White Spirit i England men det är kanske samma sak egentligen.

Mina 'vattentäta' packpåsar jag gjort med silnylon har aldrig varit lika täta som tex SeaToSummit Ultrasil påsar som är tejpade.

White spirit är väl lacknafta?

Lurar på om cuben tål det, men som sagt, jag får testa på spillbitar först och se hur det går.
 
White spirit är väl lacknafta?

Ja och nej

citat

Editors Note: "white spirit / white gas" Confusion. (May 1996)

Depending on which country you are in, "white spirit" can be one of several substances. In the UK it is "turpentine substitute" ie. paint thinner and is not recommended for burning.

In Australia it is a cleaning solvent but it is not the same as the stuff in the UK. Again it is not recommended for burning. In New Zealand white spirit used to be a common name for white gas but now days it may be mis-understood as meaning "turpentine substitute".

citat slut

Læs noterne
 
Ok, ovanstående gällde ju England, så jag utgår från att det är lacknafta.
Det stora frågetecknet är fortsatt om man kan ha det på Cuben, eller om det skadar materialet på något sätt.

Eller går det tejpa sömmarna?
Fäster tejp för Silnylon på Cuben? Jag vet att tejp för Cuben inte fungerar Silnylon i alla fall.
 
Ah ok, jag försökte leta men blev inte klokare av wiki om White spirit var bensin eller inte.

Tejp till Silnylon, det har jag aldrig hört talas om, alltid läst att det inte går och det är därför man måste täta med silikon.
 
Ah ok, jag försökte leta men blev inte klokare av wiki om White spirit var bensin eller inte.

Tejp till Silnylon, det har jag aldrig hört talas om, alltid läst att det inte går och det är därför man måste täta med silikon.

Har också hört att det måste tätas med silikon, men blev fundersam på din kommentar om STS ultrasil påsar som är tejpade. Är inte de av extra tunn silnylon, eller är ultrasil något eget material? Har aldrig hört talas om det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.