Tarptält i Cuben Fiber

Hej intressant med detta material, har själv testat tarptent under en sen höstvandring dock med stora problem ang.fukt, fukt och åter fukt på enkeldukens insida. Hur klarar du detta?
 
på mitt tält vänder jag stavarna med spetsen ner, och stoppar in handtaget i en "ficka" uppe i nocken (precis som andersj). tycker det funkar bra... så slipper man göra hål i väven längst upp.
 
Hej intressant med detta material, har själv testat tarptent under en sen höstvandring dock med stora problem ang.fukt, fukt och åter fukt på enkeldukens insida. Hur klarar du detta?
Vad har du för tarptält? Jag kan hålla med om att det kan vara ett problem. Om tältet är tillräckligt stort så man inte kommer åt väggarna tycker jag dock att problemet är hanterbart. En sak som kan underlätta är att fixa till så bra ventilation som möjligt. Öppna dörrar så mycket det går och se till att det finns korsdrag. Om det blåser mycket så blir det mindre kondens, så då behöver man inte öppna upp lika mycket.
Jag skulle gissa att Cuben inte är mycket bättre en SilNylon vad gäller kondens, men det får väl Jörgen svara på som har testat.
 
Hej intressant med detta material, har själv testat tarptent under en sen höstvandring dock med stora problem ang.fukt, fukt och åter fukt på enkeldukens insida. Hur klarar du detta?

Jag hade inga fuktproblem alls under vandringen med Cuben-tältet och tycker att jag har mindre fuktproblem med tarptält rent allmänt än vad jag har med dubbelväggiga tält eftersom ventilationen brukar vara bättre. Att jag inte hade några fuktproblem med Cuben-tältet beror förstås mer på rådande väderförhållanden med kall luft och lagom med vind. Just tältmodellen som jag beskriver har ju den fördelen att när det inte är riktigt dåligt väder så kan man förlänga tältstängerna och få en väldigt bra ventilation. Så min erfarenhet är att man med denna lösning i genomsnitt har mindre kondens än i dubbelväggiga tält. Vilket då beror på att dubbelväggiga tält s a s alltid är i dåligt-väder-läge (är det ingen vind så blir det måttligt ventilerat genom eventuella ventiler och yttertältet ligger alltid kloss mot backen.

Det är också som Gusbo skriver, att man får se till att ventilera maximalt. i alla lägen, oavsett vad man har för skydd. Jag stänger aldrig dörren i ett dubbelväggigt tält om det inte regnar (eller naturligtvis om det blåser rejält, men då är ju inte kondens ett problem.) Börjar det regna under natten så stänger jag det ibland. Men ett bra konstruerat tält släpper inte in regn där man ligger/innertältet om det inte blåser. Och jag tycker ofta att det är ganska enkelt att inte lägga prylar man vill hålla torra på den yta i absiden som är regnutsatt.

Vad gäller skillnaden mellan Cuben och silnylon så kan jag inte se att det är någon vad gäller kondens. Alla vävar som är någorlunda täta får kondens på sig i vissa lägen. Det gäller ju även vävar som skall andas en del, typ Goretex eller Nextec-vävar.

Jörgen
 
på mitt tält vänder jag stavarna med spetsen ner, och stoppar in handtaget i en "ficka" uppe i nocken (precis som andersj). tycker det funkar bra... så slipper man göra hål i väven längst upp.

Det har jag också alltid tyckt vara det naturliga sättet att göra det på, men man ser sällan den lösningen. Beror det på att en spets är lätt att fixera säkert i en öljett, eller finns det andra orsaker?
 
på mitt tält vänder jag stavarna med spetsen ner, och stoppar in handtaget i en "ficka" uppe i nocken (precis som andersj). tycker det funkar bra... så slipper man göra hål i väven längst upp.

Det håller jag också med om. Stavspetsarna istället för handtagen i marken känns också det bättre. Videolänken var mest för att visa hur materialet verkar vara att arbeta med. Dessutom var del2 fel:( video.

Här är rätt Del2
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.