Seamsealer på silikonbelagd väv?

Jag har kollat runt lite på olika trådar, men inte riktigt blivit på det klara med om seamsealer verkligen fäster på silikonbelagd väv. Jag fick ett hål i mitt HB Unna på den senaste fjällturen. Hålet är ganska litet, så jag skulle helst bara kunna limma på en bit väv, och slippa sy, eller skicka in tältet.

Är det någon som har testat att limma på en reparationslapp på silikonbelagd väv med t.ex. seamsealer?

Mvh /Joel
 
Du menar typ McNett Silnet silicone seam sealer? Jag är tveksam till om lappen fäster tillräckligt bra med det. det uppenbara och "tråkiga" svaret är förstås: Ring Hilleberg på Frösön och fråga, de vet hur lappen ska fästas.
 
Vilket silikon som helst funkar

Den seam sealer som Hilleberg säljer är anpassad för att använda på silikonbehandlade vävar, men svår att få tag på i butik. Om någon på Naturkompaniet påstår att deras generiska seam sealer ska fungera - tro dem inte! Den är gjord för PU-belaggd väv och trillar bara av.

Däremot går det faktiskt att använda i stort sett vilket silikon som helst. Köp en tub genomskinlig badrumssilikon på Claes Ohlsson och späd ut den med lacknafta till lämplig konsistens. Jag har sömtätat tält på det sättet med utmärkt resultat. Du kan säkert hitta mer detaljerade instruktioner på något annat forum. Jag läste tipset på någon amerikansk gör-det-själv-sajt, men kommer inte ihåg vilken. Tror det varit uppe i en äldre tråd här på utsidan också.
 
det finns speciell silicon-seam sealer.
jag har en tub som jag köpte i tyskland, i en hel vanlig friluftsbutik.

den heter Sil Net, och tillverkas av McNett Outdoor
 
Har använt Silnet för sömtätning på silnylon och den funkade inget vidare. Har använt vanlig badrumsilikon många gånger och det funkar bra. Istället för lacknafta kan man spä med ren bensin istället, det torkar fortare. Lacknafta är bättre om man vill impregnera om hela tältet.
Se t ex här:
http://jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/index.html

Om hålet i tältet inte är så litet att det räcker med att dutta på en liten klick utspädd silikon så skulle jag limma fast en bit väv och sedan ändå sy den. Därefter pensla sömmen på insidan.

Jörgen
 
Har använt Silnet för sömtätning på silnylon och den funkade inget vidare. Har använt vanlig badrumsilikon många gånger och det funkar bra. Istället för lacknafta kan man spä med ren bensin istället, det torkar fortare. Lacknafta är bättre om man vill impregnera om hela tältet.
Se t ex här:
http://jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/index.html

Om hålet i tältet inte är så litet att det räcker med att dutta på en liten klick utspädd silikon så skulle jag limma fast en bit väv och sedan ändå sy den. Därefter pensla sömmen på insidan.

Jörgen

Använde du det till dina Tarptent Cloudburst 2 och Contrail?

Jonas
 
Lyfter de här tråden lite eftersom jag har ett nyinköpt Cloudburst 2 i hallen.
Det första jag lade märke till när vi provreste det var golvet. Det känns som man ligger på ett par uppklippta Packawaybrallor. Sen var det här med sömtätning...
Jag beställde silikon med tarptältet så det e fixat. Har fuderat på vad "mineral spirit" är. Det är alltså lacknafta, inte thinner som jag trodde?
Kan någon dela med sig med erfarenhreter av sömtätning och golvförstärkning med silikon? Både tillvägagångsätt oh resultat är intressant.
 
Lyfter de här tråden lite eftersom jag har ett nyinköpt Cloudburst 2 i hallen.
Det första jag lade märke till när vi provreste det var golvet. Det känns som man ligger på ett par uppklippta Packawaybrallor. Sen var det här med sömtätning...
Jag beställde silikon med tarptältet så det e fixat. Har fuderat på vad "mineral spirit" är. Det är alltså lacknafta, inte thinner som jag trodde?
Kan någon dela med sig med erfarenhreter av sömtätning och golvförstärkning med silikon? Både tillvägagångsätt oh resultat är intressant.

Lacknafta eller bensin går lika bra.Ha ett gäng plastmuggar tillhands samt penslar,tryck i lite silicon i en plastmugg och spä ut det till en riktigt lös smet och pensla på.Blanda små mängder i taget för det börjar härda rätt så snabbt.Smala penslar för sömmar en bredare för större ytor.

Ska du belägga golvet? Har aldrig gjort nåt sånt,men undrar om inte en roller skulle funka lika bra som/bättre än en bred pensel.Nån annan kanske vet?


peter
 
Jag läste i Jörgens eminenta länk att silikonbstryka golvet skulle slå två flugor i en smäll, öka vattenttäheten och minska halkigheten. Båda sidor för bästa resultat men det klart, det lägger ju säkert på en femtio-sextio gram....;) Tror silnylon har en vattenpelare på 4000-5000 mm o det e ju ingeting för en nittiokilos karl som står på knä.
 
Jag använder alltid bensin som lösningsmedel för sömtätning eftersom det torkar fortare. För stora ytor typ golv eller tarps har jag använt lacknafta och penslat på med en stor pensel. Det torkar inte särskilt fort så det blir enklare att se till att det är heltäckande tycker jag.

Har inte använt detta till mitt Contrail (Cloudburst var lånegods) utan till min egen tillverkning.

Jörgen
 
En gammal men god tråd som jag nu sparkar igång.
Är det bågon som har något att invända mot att göra detta med en ryggsäck? Jag har en som är väldigt vattentät i tyget men som läcker i sömmarna, tänkte att man kanske kunde stryka ett lager silikonblandning (enligt ovan med lacknafta) över sömmarna. Jag tror att tyget redan har en slags silikonbehandling, det är en äldre rygga från klättermusen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danne_doppsko Täta handskar med seamsealer eller liquisole? Gör det själv 10
Egel Seamsealer Gör det själv 1
eh skilnad liquisole/seamsealer? Gör det själv 2
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
peter1959 Favorit i repris på begäran Gör det själv 10
graphstyle Sopsäckar på fötter Gör det själv 6
micke_w Renovera duk på kajak Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.