Byta spännen på ryggsäck!?

Hallå på er i snöriket Sverige.

Håller som bäst på att se över sommarutrustningen. Jag behöver byta spännen på ryggsäcken för de glider. Men hur stor inverkan har remmarna? Det kanske inte är fel på spännena utan för glatta remmar? Har ni som håller på med dyi några favorit remmar och spännen?

Jo de e träligt när de glider, om du tar ett förstoringsglas o kollar noga så syns att kanterna där remmen ska stanna, eller om det är någon räfflad pinne, så är det slitet o avrundat.

På en del spännen kan man fila till det.

Annars är det bara att byta till nya.

De flesta remmar är glatta, det kan lösa sig om man byter remmar till de med grövre struktur.

Det gamla hederliga spännet som fanns förr glider ALDRIG, men anses omodernt av någon anledning.

Man kan sätta öglor istället, och tunnare rep som knyts med en knop som man lossar enkelt genom att dra i ena änden, den glider inte.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad är det för spänne?

Ett metallspänne eller något av dessa?

L20.jpg

WL_03092006.jpg

Är det något av dessa plastspännen så skulle jag prova med att lägga på lite Liquesole på en yta som är för glatt. Ev ge Liquesolen lite mer ojämn yta för att öka friktion genom att baka in lite salt/strösocker/fin sand.

Per

Jag har liknande problem på min ryggsäck. Har testat att rugga upp remmar och spännen med sandpapper, funkade inte så bra. Ska kolla in de där kanterna istället.

Har du testat liqusole-lösningen Per? Jag är skeptisk till att det kommer att sitta fast på remmarna. Men annars låter det som en bra idé.

Vilken är den gamla typen av spänne?

Jag har liknande problem på min ryggsäck. Har testat att rugga upp remmar och spännen med sandpapper, funkade inte så bra. Ska kolla in de där kanterna istället.

Har du testat liqusole-lösningen Per? Jag är skeptisk till att det kommer att sitta fast på remmarna. Men annars låter det som en bra idé.

Vilken är den gamla typen av spänne?

de här.....

Bilagor

• gamla spännet.jpg
    gamla spännet.jpg
    13 KB · Visningar: 7,495
Vanligt irritationmoment

att inställningen på axelremmarna behöver justeras ofta för att det glider vid spännet. Enklaste lösningen är att sy en söm längs med remmen för att öka friktionen. Både maskinsöm och handsöm kan fungera med det är effektivare med så tjock tråd att den inte kan användas i vanlig hobbysymaskin.

Thure

att inställningen på axelremmarna behöver justeras ofta för att det glider vid spännet. Enklaste lösningen är att sy en söm längs med remmen för att öka friktionen. Både maskinsöm och handsöm kan fungera med det är effektivare med så tjock tråd att den inte kan användas i vanlig hobbysymaskin.

Thure

Smart, varför har jag inte tänkt på det. Ska genast testa (när jag har slitit mig från jobbet vill säga).

Ett metallspänne eller något av dessa?

L20.jpg

WL_03092006.jpg

Är det något av dessa plastspännen så skulle jag prova med att lägga på lite Liquesole på en yta som är för glatt. Ev ge Liquesolen lite mer ojämn yta för att öka friktion genom att baka in lite salt/strösocker/fin sand.

Per

Hej alla.

Det är den övre modellen.

Jo de e träligt när de glider, om du tar ett förstoringsglas o kollar noga så syns att kanterna där remmen ska stanna, eller om det är någon räfflad pinne, så är det slitet o avrundat.

På en del spännen kan man fila till det.

Annars är det bara att byta till nya.

Ska titta på det

De flesta remmar är glatta, det kan lösa sig om man byter remmar till de med grövre struktur.

Det gamla hederliga spännet som fanns förr glider ALDRIG, men anses omodernt av någon anledning.
Just det spännet som du så illustrativt visade i ett inlägg är inte aktuellt då det förefaller svårt att justera med handskar på. Däremot det i metall med fjädrande taggar som sitter på gamla remmar. Går de att få tag i?

Hej alla.

Det är den övre modellen.

Ska titta på det

Just det spännet som du så illustrativt visade i ett inlägg är inte aktuellt då det förefaller svårt att justera med handskar på. Däremot det i metall med fjädrande taggar som sitter på gamla remmar. Går de att få tag i?

Ska kolla, de är bra, men en del av dem är för vek plåt i, så när man drar åt utav bara helv... så viker sig taggdelen inåt :(
Så det måste va lite kvalisort på dem så att säga...

Vad jag vet så heter dom sticklås på svenska, men det är säkert så att kärt barn har många namn.

Där jag bor finns dom på Naturkompaniet och vissa storlekar även på den vanliga sytillbehörsaffären och någon storlek finns även på Panduro.

Men det är skillnad på kvalité mellan olika fabrikat. Vid ett av mina första syprojekt för sådär 25 år sedan hade jag köpte ett ”no name” sticklås på Obs och det sprack första gången jag använde det och det var rejält med minusgrader ute (kanske -15 grader).

Några länkar vid sökning sticklås

http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/sticklaas-foer-spaennband-plast-med-band-25-mm.html

http://www.leathershop.net/shop.asp?SHELF=2

http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t28803.html

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips