Byta spännen på ryggsäck!?

Hallå på er i snöriket Sverige.

Håller som bäst på att se över sommarutrustningen. Jag behöver byta spännen på ryggsäcken för de glider. Men hur stor inverkan har remmarna? Det kanske inte är fel på spännena utan för glatta remmar? Har ni som håller på med dyi några favorit remmar och spännen?
 
Jo de e träligt när de glider, om du tar ett förstoringsglas o kollar noga så syns att kanterna där remmen ska stanna, eller om det är någon räfflad pinne, så är det slitet o avrundat.

På en del spännen kan man fila till det.

Annars är det bara att byta till nya.

De flesta remmar är glatta, det kan lösa sig om man byter remmar till de med grövre struktur.

Det gamla hederliga spännet som fanns förr glider ALDRIG, men anses omodernt av någon anledning.

Man kan sätta öglor istället, och tunnare rep som knyts med en knop som man lossar enkelt genom att dra i ena änden, den glider inte.
 
Vad är det för spänne?

Ett metallspänne eller något av dessa?


L20.jpg


WL_03092006.jpg


Är det något av dessa plastspännen så skulle jag prova med att lägga på lite Liquesole på en yta som är för glatt. Ev ge Liquesolen lite mer ojämn yta för att öka friktion genom att baka in lite salt/strösocker/fin sand.

Per
 
Jag har liknande problem på min ryggsäck. Har testat att rugga upp remmar och spännen med sandpapper, funkade inte så bra. Ska kolla in de där kanterna istället.

Har du testat liqusole-lösningen Per? Jag är skeptisk till att det kommer att sitta fast på remmarna. Men annars låter det som en bra idé.

Vilken är den gamla typen av spänne?
 
Jag har liknande problem på min ryggsäck. Har testat att rugga upp remmar och spännen med sandpapper, funkade inte så bra. Ska kolla in de där kanterna istället.

Har du testat liqusole-lösningen Per? Jag är skeptisk till att det kommer att sitta fast på remmarna. Men annars låter det som en bra idé.

Vilken är den gamla typen av spänne?

de här.....
 

Bilagor

  • gamla spännet.jpg
    gamla spännet.jpg
    13 KB · Visningar: 7,415
Vanligt irritationmoment

att inställningen på axelremmarna behöver justeras ofta för att det glider vid spännet. Enklaste lösningen är att sy en söm längs med remmen för att öka friktionen. Både maskinsöm och handsöm kan fungera med det är effektivare med så tjock tråd att den inte kan användas i vanlig hobbysymaskin.

Thure
 
att inställningen på axelremmarna behöver justeras ofta för att det glider vid spännet. Enklaste lösningen är att sy en söm längs med remmen för att öka friktionen. Både maskinsöm och handsöm kan fungera med det är effektivare med så tjock tråd att den inte kan användas i vanlig hobbysymaskin.

Thure

Smart, varför har jag inte tänkt på det. Ska genast testa (när jag har slitit mig från jobbet vill säga).
 
Ett metallspänne eller något av dessa?


L20.jpg


WL_03092006.jpg


Är det något av dessa plastspännen så skulle jag prova med att lägga på lite Liquesole på en yta som är för glatt. Ev ge Liquesolen lite mer ojämn yta för att öka friktion genom att baka in lite salt/strösocker/fin sand.

Per

Hej alla.

Det är den övre modellen.

Jo de e träligt när de glider, om du tar ett förstoringsglas o kollar noga så syns att kanterna där remmen ska stanna, eller om det är någon räfflad pinne, så är det slitet o avrundat.

På en del spännen kan man fila till det.

Annars är det bara att byta till nya.

Ska titta på det

De flesta remmar är glatta, det kan lösa sig om man byter remmar till de med grövre struktur.

Det gamla hederliga spännet som fanns förr glider ALDRIG, men anses omodernt av någon anledning.
Just det spännet som du så illustrativt visade i ett inlägg är inte aktuellt då det förefaller svårt att justera med handskar på. Däremot det i metall med fjädrande taggar som sitter på gamla remmar. Går de att få tag i?
 
Hej alla.

Det är den övre modellen.



Ska titta på det


Just det spännet som du så illustrativt visade i ett inlägg är inte aktuellt då det förefaller svårt att justera med handskar på. Däremot det i metall med fjädrande taggar som sitter på gamla remmar. Går de att få tag i?

Ska kolla, de är bra, men en del av dem är för vek plåt i, så när man drar åt utav bara helv... så viker sig taggdelen inåt :(
Så det måste va lite kvalisort på dem så att säga...
 
Vad jag vet så heter dom sticklås på svenska, men det är säkert så att kärt barn har många namn.

Där jag bor finns dom på Naturkompaniet och vissa storlekar även på den vanliga sytillbehörsaffären och någon storlek finns även på Panduro.

Men det är skillnad på kvalité mellan olika fabrikat. Vid ett av mina första syprojekt för sådär 25 år sedan hade jag köpte ett ”no name” sticklås på Obs och det sprack första gången jag använde det och det var rejält med minusgrader ute (kanske -15 grader).

Några länkar vid sökning sticklås

http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/sticklaas-foer-spaennband-plast-med-band-25-mm.html

http://www.leathershop.net/shop.asp?SHELF=2

http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t28803.html

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foosa Byta upphängningar innertält Gör det själv 4
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
statemachine Byta ut dun i sovsäck/quilt Gör det själv 5
purjo_ Byta "zippen" Gör det själv 3
Dr.Jones Byta frikrans på mtb Gör det själv 18
Staffan Andersson Byta säck till bärsystem? Gör det själv 13
Kris-10:an Byta Tältgolv Gör det själv 2
mickenTHN Byta till elastiskt i sovsäck!!? Gör det själv 1
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Pask Band och spännen i Stockholm? Gör det själv 7
GustavOh Barnsäkra spännen Gör det själv 1
lars.martinsson.169 Vart köper jag spännen? Gör det själv 5
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Nils-Åke Spännen till hålband? Gör det själv 1
adventure_transport Spännen och snäpplås i metall. Gör det själv 5
eh spännen mm Gör det själv 4
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.