Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur!

Håller på att sy på ett utvändigt fack på en lite ryggsäck. Facket är på "baksidan" av ryggsäcken.

Då jag säkert kommer att ha ryggsäcken en del bland folk så fick jag en idé om att få det att låta när man öppnar, för att ha lite större chans att märka om någon försöker sno något..

Absolut inte högtalare-high-tech, men kanske en tryckknapp som låter lite mer än än vanlig i metall eller en dragkedja som låter mer än en normal, t ex (om sånt här finns!).. Jag är öppen för andra förslag också, men säg inte hänglås :)

Jag vet inte om det finns något sånt här så brainstorma gärna!
 
Kraftigt, brett kardborre både låter när man öppnar det och är ofta så trögöppnat att du borde känna att någon drar i ryggsäcken. Jag har en axelremsväska som är i princip omöjlig att öppna utan att använda två händer och ta i ordentligt.

/M
 
Blixtlås och knivblad är tysta, kardborre låter......
Väsentliga prylar bör man ha under jackan eller på magen.
 
Väsentliga prylar bör man ha under jackan eller på magen.
Det är väl en självklarhet! Inte det tråden handlade om heller.

Knivblad kan man ju inte göra något åt, men kardborre var enkelt och genialt. I mina funderingar kom jag inte längre än till att om det möjligtvis fanns en dragkedja som låter som en trasig, urspårad men som ändå är hel:)

Kom gärna med fler förslag
 
vävar förstärkta med kevlartråd bör ju utgöra ett hinder även för rakbladskonstnärer? Träffade en kanadick i Kina som hade fått ryggan länsad av någon med ett rakblad. Tur att man är lång och har breda axlar, eller kanske bara ser lite dumsnäll ut.

Kan man inte sätta in ett överfallslarm i fickan, kopplat till dragkedjan, som man kan desarmera från insidan av säcken? Borde gå om man använder en dragkedja med kläpp på bägge sidor, sådana som normalt sitter på sovsäckar typ.
 
Grym idé, brodera ett kurbitsmönster i kevlartråd på fickan. Snyggt och praktiskt. :)
 
När jag är utomland i träliga områden har jag alltid två värden, plånböcker/värdepåsar, en som innehåller kontanter, Visa kort etc som jag inte VILL BLI AV MED, väl gömd, nere vid vristen med kardborrband tex.

Nästa(bluffvärde) innehåller ca 150kr i landets valuta, några foton, några värdelösa kvitton, samt ett avlagt körkort och Visakort (Klipper ni sönder era?), den lämnar jag motvilligt ifrån mig till slut, men har ännu inte drabbats av något rån ala typ "hit me kosingen annars har du kniven i magen" tack o lov.

Tipset fick jag av en väldigt rik snubbe i Grekland på 80 talet, han köpte de kläder han behövde för dagen, åkte taxi, flög, låg på hotell, ja han släpade inte på någon jävla ryggsäck, han hade ett sånt där American Expresskort, grönt guldkort på den tiden.

Jag såg väl ut jag med som en ofarlig person med Fjällrävenrygga eftersom han talade om tipset för mig...;)


Apropå fickan, maskera den med ett stort märke över fickans stängning, så att ingen fattar att du har en ficka inunder, fäst "svenska flagganmärket" tex med kardborreband som du sätter på fickans utsida, och öppna din hemliga ficka när inte tjuven ser på.

Jag brukar gå åt sidan eller gå på toa när jag tar fram de sedlar jag ska handla för, så de kan jag bli av med, men jag tar inte fram alla kontanter jag har inför försäljare eller barpersonal, det här var mina tips till dig kanis, var inte paranoid, men inte heller blåögd när du är bland folkmassorna, där lurar tjuven på sitt byte.....

Min ide är att luras tillbaka, men om du blir rånad ska du nog dra därifrån snabbt innnan de märker att dina kort är värdelösa...;)
 
Kan man inte sätta in ett överfallslarm i fickan, kopplat till dragkedjan, som man kan desarmera från insidan av säcken? Borde gå om man använder en dragkedja med kläpp på bägge sidor, sådana som normalt sitter på sovsäckar typ.
Väl high-tech, va? :)
 
Tack för tipsen Peter1959.

Jag kommer inte att förvara värdesaker, typ nycklar, kontanter, bankkort, i facket. Sånt lägger man självklart mer skyddat..
Men även om man inte har värdesaker i fickan så kan det vara bra att det hörs när den öppnas. Tråkigt om någon snor eller öppnar fickan, oavsett innehåll..

Appropå att maskera fickan så blir det svårt i det här fallet. Alltihop blir på utsidan av ryggan så även om man fäster nåt över stängningen så kommer facket att synas väl.

Än så länge är bästa tipset ett stort rejält kardborre!
 
"svenska flagganmärket"

Svenska flaggan ska man väl inte ha, då fattar alla att man är en dum, rik och lättlurad Svensk, om man är tjej ska det visst vara ännu värre. Bättre sy dit Degerfors IF eller Östersunds Kommun, då hittar man andra Svenskar men slipper bli avslöja som den svenne man är.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.