Täta handskar med seamsealer eller liquisole?

Hej.

Fick en idé om att försöka täta sömmarna på ett par vattenavvisande handskar med seamsealer eller liquisole. Innan jag ger mig i kast med det vill jag kolla andras erfarenheter i frågan. Jag lär ju inte vara den första som kommit på den idén.

Hur omständigt är det att tejpa sömmar?

Hälsningar,
Daniel
 
Bra tanke, känner mig som en jubelåsna som inte tänkte på detta när jag hade ett par otejpade handskar (Marmot Precip Glove, kanske samma du har?). Att tejpa själv kräver rätt mycket, ssk när man ska tejpa små, kurviga ytor som ett par handskar innebär. Du kan köpa tejp via t ex Shelby.fi, men oftast vill man ha ett underlägg (tänk liten "strykbräda") att arbeta med handsken på för att få bra press när man applicerar tejpen, och detta är svårt på handskar.

Sen riskerar man med tejp att göra handskarna stelare, vilket suger. Så jag skulle rek:a seamsealer. Där är min enda erfarenhet att man ska lägga tunt, och se till att sealern trycks in i sömhålen. Läcker det nånstans lägger man ett till lager, etc.

Bra tips, ångrar att jag sålde bort mina Marmot!
 
Jag har använt Liquisole på mina läckande handskar och det fungerade bra. Det var kock inte i sömmen utan hål på handsken. Är det fingerhandskar så finns risken att det blir lite styvt, men på mitts funkar det säkert

Har kollat runt lite på det jag kunde finna om liquisole och seamsealer och det verkar som vissa, enligt sin egna erfarenhet, framhäver att seamsealern är lite mjukare och skulle då kanske passa bättre till just handskar. Respons på det?

Följdfråga, funkar liquisole och seamsealer på de flesta material? Har inte kollat vad handskarna är gjorda av men det är väl samma plast som skaljackor och de flesta handskar.
 
Tänk-om...

Varken Liquisole eller våtrums-silikon är speciellt nötningståliga,de flagnar och inte fäster de särskilt bra på plaster heller.


peter
 
Jag misslyckades

Jag försökte för några år sedan göra mina neoprensockor från Letro http://www.letro.se/default.asp?prodid=17833 vattentäta genom att applicera (=kleta) på Seamseal och/eller Liquesole över alla sömmar (på utsidan) men det hjälpte inte ett dugg :)

Jag har en ”tätad” socka och normal, och fyller jag sockorna med vatten, så rinner vattnet ur så gott som lika fort ur bägge sockorna.

Det enda som skiljer sockorna åt är att den ”tätade” ser jävl… ful ut.

Per
 
Hmm, intressant brune, jag har lagat neoprensockar för dykning med neoprencement (typ som liquisole, fast svart, ingen aning om vad det är för bas på det) och det har fungerat ganska bra. Fast mina sockar är i smooth skin neopren, vilket är lättare att få tätt då det inte har något nylonyttertyg och inte heller så många sömmar. Mina ser dock också ganska jävl... fula ut.
 
Hmm, intressant brune, jag har lagat neoprensockar för dykning med neoprencement (typ som liquisole, fast svart, ingen aning om vad det är för bas på det) och det har fungerat ganska bra. Fast mina sockar är i smooth skin neopren, vilket är lättare att få tätt då det inte har något nylonyttertyg och inte heller så många sömmar. Mina ser dock också ganska jävl... fula ut.


Jag har köpt ett neoprenlim (Mares) hos den lokala dykshopen, men ”projektet” ligger långt ner på ”att göra listan”, då jag spenderar för mycket tid på denna webbplats.

Per
 
Jag hade tänkt täta handskarna från insidan och i princip bara fylla igen sömmarna. På så sätt minskar man väl risken för nötning?! Låter bra i teorin men undrar hur svårt det är i praktiken.

Nästa problem uppstod ju när jag försöker hitta seamsealer. Har kikat runt lite men flera outdoorbutiker verkar bara saluföra liquisole.

Finns det olika tillverkare av seamsealer? Var får man tag på det?

Förväntar mig att tipsen ska rulla in nu... :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.