Sy i mina goretex brallor ?

Tänkte sy in mina TNF Mountain bib:s pga av att de är enormt stora över låren och runt midjan.

Är det något man bör tänka på när man syr i gt ?
Hade tänkt att klippa upp innerfodret och sedan göra ett veck i yttertyget och lägga en raksöm längs utsidan av benet så att vecket blir "insytt" och sedan limma sömmen med liquisole...

Mvh Christian

Tejpa...

Jag skulle nog rekomendera att tejpa med sömtejp istället. Finns att köpa på BJMs tygkilometer i Örebro eller Point north i England. Det är inte säkert att liquidsole eller dito -seam fäster på GT-membranet.

Anders V

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gore-Tex service center

Hej!
Vänd dig till ett Gore-Tex service center så kan du få hjälp att tejpa om dina byxor. Stockholm 08-6513501
Tror inte att du lyckas få dem täta med liqvisol.
Lycka till!
A

Unvik liquisole!!!

Undvik liquisole!

Jag sydde ett tält (eller vindskydd att spänna upp mha cykelramen). Sömmarna i det tätade jag med liquisole men det klibbade av bara den och var så gott som omöjligt att få bort!!! Tror nog att du sabbar byxorna om du kör med liquisole...

Sen är en enkel raksöm inget att ha i detta fall. Försök istället med någon form av fällsöm.

Gore Tex tejp måste väl gå att köpa???
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2001-08-14 kl 20:31]

Liquisole funkar

Jag har lagat mina gamla brallor flera gånger med en tät sicksaksöm som jag kladdade över med liquisole. Det har hållit två säsonger. (Så fort jag får tag i en symaskin ska jag göra samma sak med hålet jag gjorde med isyxan på platten påväg FRÅN berget, =klantarsle och latoxe, man ska ha yxan på ryggsäcken!).

Liquisole sitter bra i TYGET. Fäster inte på själva membranet. Lagningen blir förhållandevis snygg om man är noggrann. Vid lagning av tält gäller att liquisole bara fäster om tälttyget är behandlat med polyurethan, silikoniserade tyger ska man ha andra grejor till.

"Goretextejpen" jag sett är egentligen inte goretextejp, utan en plasttejp som inte "andas" men funkar på goretex. Har för mig att goretextape kräver en speciell maskin. Ring till Tierra, dom kan laga sy om och förstärka goretexplagg.

Hej!
Gore-Tex tejp går troligen att köpa någonstans men måste fästas under visst tryck och temperatur för att det ska bli tätt. Kan bara göras hos ett Gore-Tex service center.
Anki

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips