Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2....

Sy ett bättre tält av ett Muzzie-dome2..

Det slog mig att jag skulle försöka göra något vettigt av ett mozzie-dome 2 "tält" som jag har.

cpic4675984d1cf2c.jpg

Ytterligare en bild finns på min sida!

Måtten är: bredd 120cm, längd 220cm, höjd 100-110cm. Nu väger det ca 1500g, det utan något regnskydd, bara de två 4m pinnarna väger 800g :-(

Det finns visserligen att köpa ett yttre regnskydd(någonstans) men det lär ju inte bidra att göra det lättare..

Vad skulle man kunna göra av stommen?, tar man bort golvet och ersätter det med ett annat mtrl, byter pinnarna, alternativt bara använda en som går diagonat över tältet istället..

Eller...ni som har sytt egna, vad tror ni om projektet, att använda stommen(myggnätet) och göra något bättre av det!

Tanket är att jag ska ha det som ett lätt enmanstält!

Hur skulle ni ha gjort?
//A
[Ändrat av andy69 2007-06-17 kl 22:45]

Av din viktangivelse, myggnätsinnertält 700g.
Du lär behöva bågar, yttertält, linor och pinnar. Vad får det kosta och vad får det väga?
Du lär få bekymmer göra ngt UL av det.
Kolfiberbågar finns. Lätt Belagd nylonväv även om det behövs några kvadratmeter. Persiennlinor är inte dyra och tunga. Vad vill du ha för slags pinnar och hur många?
Det finns potential i ditt projekt till ett normalviktigt 2 mans tycker jag så här mellan tummen och pekfingret.

go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mtrl

johankse; sa:
Av din viktangivelse, myggnätsinnertält 700g.
Du lär behöva bågar, yttertält, linor och pinnar. Vad får det kosta och vad får det väga?
Du lär få bekymmer göra ngt UL av det.
Kolfiberbågar finns. Lätt Belagd nylonväv även om det behövs några kvadratmeter. Persiennlinor är inte dyra och tunga. Vad vill du ha för slags pinnar och hur många?
Det finns potential i ditt projekt till ett normalviktigt 2 mans tycker jag så här mellan tummen och pekfingret.

go tur

Som sagt, jag är tacksam för alla förslag! Jag tror att golvet i nuläget är polyester(på vissa ställen slitet). Att byta ut det mot ett lättare mtrl kan spara en del vikt tror jag..

Jag vill inte att det ska kosta så mycket, jag har ingen aning vilken mtrl jag skulle använda och vad den skulle kosta..?

Om man kunde få vikten att ligga runt 1,6kg så skulle jag vara nöjd...men det kanske är att vara optimist!

//A

Kolfiberbågar är dyra skall du dessutom byta ut golvlådan blir det rejält mycket tyg d v s dyrare. Svårighetsgranden där är lätt. Men maskeringstejp på matarsidan underlättar rejält.
Men som övnings objekt verkar det inte helt fel. 1,5-1,7 är nog uppnåbart.
När vi sydde vårt cykeltält, dubbelt tak, enkla väggar, var målet 1,2 det blev 1,8 utan stänger, då vi har tandemen att knyta i. Så lätta tyger att starta med är en viktig förutsättning.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-06-18 kl 06:44]

Behåll stångkanalerna och sy fast dom i yttertältet. Skit i myggnätet. Sätt fast golvet på samma sätt som inner- och yttertält sitter fast i t.ex HB tält, så du kan knäppa loss eller på golvet efter behov. :)

Jag skulle behålla stångkonfigurationen och kanalerna. Sen skulle jag klippa bort myggnätet på långsidorna, alltså behålla det i kortändorna och kanske i taket. Kanalerna skulle jag sy fast på ett "yttertält", som på långsidorna sys fast i golvet. På kortsidorna skulle jag låta yttertältet spännas ut med snören, inte ända ner i backen utan tvärtom låta det vara ganska luftigt så att det blir lite cirklation. Ev fixa till något luftutsläpp upptill. Dragkedjan från myggnätet flyttas över till yttertältet.

Väääldigt lättbegripligt.

Tar form...

lapetter; sa:
Jag skulle behålla stångkonfigurationen och kanalerna. Sen skulle jag klippa bort myggnätet på långsidorna, alltså behålla det i kortändorna och kanske i taket. Kanalerna skulle jag sy fast på ett "yttertält", som på långsidorna sys fast i golvet. På kortsidorna skulle jag låta yttertältet spännas ut med snören, inte ända ner i backen utan tvärtom låta det vara ganska luftigt så att det blir lite cirklation. Ev fixa till något luftutsläpp upptill. Dragkedjan från myggnätet flyttas över till yttertältet.

Väääldigt lättbegripligt.

Intressant idé.... Skulle gärna vilja ha en liten absid oxå bara så att man kan koka mat/ha kängorna i..om man flyttar en dragkedja(det finns två) till ena kortsidan och utnyttjar det utrymmet till absid!!

Frågan är oxå hur vindtåligt det skulle vara..från kortsidorna rätt ok tror jag(med ovannämda idé)!

Inne eller utanpåliggande stänger?

Mtrl, vad ska jag använda...och vad kan det kosta!

//A

Nopp..

öringen; sa:
Du har ju det mesta materialet. Bara sprätta och sy :)

Jag har inget mtrl som står emot väta...men jag får väl starta med lakan, så att man får en prototyp(klipp o klistra) och sedan när modellen är klar så använder man det man ska!

Men vad..?

//A

Re: Nopp..

andy69; sa:
öringen; sa:
Du har ju det mesta materialet. Bara sprätta och sy :)

Jag har inget mtrl som står emot väta...men jag får väl starta med lakan, så att man får en prototyp(klipp o klistra) och sedan när modellen är klar så använder man det man ska!

Men vad..?

//A

http://www.shelby.fi har vad du behöver,210D Oxford Nylon till golv samt Nylon Tarp Fabric till väggar.
Och du,in- och utgång på kortsidan,liten absid med nät-dörr.

peter
[Ändrat av ping 2007-06-18 kl 15:09]

Re: Re: Nopp..

ping; sa:
http://www.shelby.fi har vad du behöver,210D Oxford Nylon till golv samt Nylon Tarp Fabric till väggar.
Och du,in- och utgång på kortsidan,liten absid med nät-dörr.

peter
[Ändrat av ping 2007-06-18 kl 15:09]

Jag skulle nog ta något annat tyg till golvet - 210D tycker jag är för tjockt och tungt - speciellt på ett lättviktstält.
Jag föreslår isåfall att du använder antingen Shelbys Nylon Tarp Fabric eller Silnylon även till golvet.

Om du vill komma undan lite tyngre men billigare så använder du Nylon Tarp Fabric i hela tältet - det väger bara 20g/m2 extra jämfört med Shelbys silnylon men är mycket billigare.

Att göra en prototyp är ju alltid bra, men det är svårt att hitta riktigt billig tyg för det ändamålet. Några förslag på sådant tyg??

/jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips