Swiss army knife - vikt?

Har läst recensionen nu,

den var väldigt bra och utförlig! Hoppas att skärsåret läkt! Kniven verkar bra, den verkar ha just de funktioner jag vill ha.
 
dePaul; sa:
4. En liten såg och kniv - ja. En liten yxa - nej. En yxa blir betydligt tyngre än kombination såg/kniv. Visserligen finns det väldigt små yxor men de är i praktiken obrukbara.

~Paul~

I våras var jag på en "medeltidsmarknad" där man i ett stånd sålde yxor av gammal model. Den var lättare än min minsta yxa och som de beskrev den kunde man använda den till olika skärmoment också. Vitsen är att övre delen (halsen) är smal.

Jag har funderat på om den kan vara ett alternativ för ryggsäcken. Men den ersätter i mitt tycke varken såg eller kniv.
 
Re: Har läst recensionen nu,

^_^; sa:
den var väldigt bra och utförlig! Hoppas att skärsåret läkt! Kniven verkar bra, den verkar ha just de funktioner jag vill ha.
Jo, det har läkt. Var ett tag sedan. :)

Jo, jag tycker också att Outridern har den bästa kombinationen av verktyg av alla stora SAKar.

~Paul~
 
Zeeke; sa:
dePaul; sa:
I våras var jag på en "medeltidsmarknad" där man i ett stånd sålde yxor av gammal model. Den var lättare än min minsta yxa och som de beskrev den kunde man använda den till olika skärmoment också. Vitsen är att övre delen (halsen) är smal.

Jag har funderat på om den kan vara ett alternativ för ryggsäcken. Men den ersätter i mitt tycke varken såg eller kniv.
Sune, man kan visserligen använda en yxa till skärarbeten men det kan ju inte vara direkt bekvämt. I ryggsäcken skulle den kanske kunna försvara sin plats. Men som sagt en kniv kan den inte ersätta.

~Paul~
 
Känns som att det skulle kunna vara lite farligt att skära mat och sånt med en yxa, även om yxan är liten och smidig.
 
dePaul; sa:
^_^; sa:
Känns som att det skulle kunna vara lite farligt att skära mat och sånt med en yxa, även om yxan är liten och smidig.
För att inte säga ohygieniskt ;)

~Paul~

Njae... inte för att jag tror att yxan är bra att skära bröd med. Men vari ligger skillnaden i hygien mellan kniv och yxa?

Och nog e yxan att föredra om man skall banka biff med ömma knogar.
 
Zeeke; sa:
Men vari ligger skillnaden i hygien mellan kniv och yxa?
Ingen skillnad alls. Jag menar att om du är noga med att torka av yxan varje gång innan du skär bröd med den så är det väl ok. Problemet är att man kan "glömma".

Oftast sitter yxan i någon typ av fodral som i sig kan smutsa ner yxan och som man antagligen inte rengör inför varje brödskivning ;)

Men som sagt, det är lika viktigt att handskas med en ren kniv som med en ren yxa. Där har du helt rätt. Inte trevligt att behöva springa på "toaletten" var tionde minut när man befinner sig där ute.

~Paul~
 
Jag har nog sagt det förr men min ultimata kombo för att klara sig i de lägen då man måste elda eller av andra anledningar behöver "fixa och dona med trä som matreal": En fiskars minsta yxa, en lapplander såg och en mora 2000.

Sågen är helt förträfflig och tar förvånansvärt stora arbeten hur lätt som helst. Jag blir lika förvånad varje gång hur effektiv den är. Funderar på om det är något särskillt för just den sågen eftersom jag inte testat några andra sågar. Nästan jämförbar med en större bågsåg...

Yxan väger iof en hel del men den är klart effektiv den med. Dock ska man inte få övermod och gå på för stora jobb eftersom varken massan eller bladets storlek är särskillt väl tilltagna. Använder man däremot en kil av ett annat vedträ, kan man starta en klyvning av ett tjockare vedträ och medelst yxan banka sig igenom klabben. För att klyva "kaffe ved" är den dock oslagbar.

Mora 2000 behöver väl ingen närmare beskrivning. Folk säger att den är "öm" och inte klarar några hårdare tag. Min har hängt med i snart 5 år eller så och är fortfarande med i matchen. Skulle jag skaffa en ny kniv skulle jag ha svårt att motivera det med annat än att moran inte är särskilt vacker...

Den här kombon har tagit mig genom diverse fältarbeten under värnplikten, otaliga fiskeresor (där det som bekant fikas mer än fiskas), skogsturer, byggen av vindskydd och bivacker osv. Men att bära med sig allt det här på en fjälltur har jag nog svårt att motivera... Då räcker en helt vanlig (stryktålig) kniv i de flesta lägen. Stryktålig eftersom man eventuellt kan behöva gå på lite för stora arbeten för knivens eget bästa som i fallet att klyva vedkubbar.

/Samme
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.