Swiss army knife - vikt?

Funderar på att önska mig en sån här i julklapp. Men vad väger den egentligen?

http://www.swissarmy.com/MultiTools/Product.htm?category=outdoor&product=54731&




L_VICTORINOX9023.jpg




Egentligen behöver jag inte mer än kniv, sax och såg, allt annat är egentligen onödigt. Jag har en väldigt bra och fin kniv som jag egentligen inte vill lämna hemma... Kanske kan man köpa en liiiiten såg eller en liiiiiten yxa istället? Fast för att spara vikt borde väl en swiss army knife väga mindre än en sax, en kniv och en såg/yxa?
 
Swiss Huntman

Hejsan,

Jag har en modell, Huntman, av Swiss Army Knife, den väger 98 gram! Jag tar alltid med den till fjällturer och i skogen!


Jonas
 
Vad kan man göra med en sax, av den kalibern som finns på dessa knivar som du inte kan göra med en kniv? Lika så, vad kan man egentligen annvända den lilla sågen till? Jag har en fällkniven U2 som jag är fantastiskt nöjd med, har aldrig ens funderat på att köpa en "swiss army knife", men den kanske kan vara oumbrlig ibland, upplys mig gärna om det i så fall! (obs är inte ironisk!)
 
Såg = såga

Vi hade behövt en såg när vi skulle torka våra kläder i Vassivagge-stugan. Där fanns bara två gigantiska vedträn kvar. Vi försökte tillverka stickor mha kniven, det gick väl okej, men det var svårt att få till mellanstora stickor. Dessutom var de två vedträna typ en meter långa. Hade behövt nånting att tudela dem med, typ en liten såg eller vadsomhelst.

Jag är så himla förtjust i min kniv, men jag tror att den är en viktbov! Har ingen våg, men när jag väger den i handen och jämför vikten med andra saker så verkar den ganska tung. Den väger säkert som minst tre arméknivar. Å andra sidan kan den ju faktiskt skära stickor, man blir glad när man ser den och använder den...

Annars kanske en sån här från Clas Ohlson kan vara nåt, endast 59 kr:




313972_X_2006-06-29_084621_244.jpg
 
Jag har en Victorinox Rucksack som en del av ballasten i min kastlina (livina) när jag åker skridskor.

Victorinox Rucksack väger 101 g på min våg från Teknikmagasinet

540013.jpg


Per Brune
 
^_^; sa:
1. Funderar på att önska mig en sån här i julklapp. Men vad väger den egentligen?

2. Egentligen behöver jag inte mer än kniv, sax och såg

3. Jag har en väldigt bra och fin kniv som jag egentligen inte vill lämna hemma...

4. Kanske kan man köpa en liiiiten såg eller en liiiiiten yxa istället?

5. Fast för att spara vikt borde väl en swiss army knife väga mindre än en sax, en kniv och en såg/yxa?
1. 132 gram
2. Tyvärr är Outrider den modell som är lättast av de som inkluderar såg, sax och kniv och som har låsbart blad. De övriga är: Hercules, Work Champ och Work Champ Plus. Alla dessa är avsevärt tyngre än Outridern.
3. En kniv som ligger hemma är inte en bra kniv...
4. En liten såg och kniv - ja. En liten yxa - nej. En yxa blir betydligt tyngre än kombination såg/kniv. Visserligen finns det väldigt små yxor men de är i praktiken obrukbara.
5. Inte nödvändigtvis (dvs om du utelämnar yxan).

~Paul~
 
Min Rucksack ger 103 gram på min våg.

Sågen är superduper, om jag är i skogen en blåsig regndag -med lågt blodsocker- och skall kapa en femcentimeters gren är sågen mitt val.
Att man kan kapa grova grenar med kniven betyder inte att det är bästa metoden-

Saxen är välkänd för sin höga kvalitet, för småpyssel -klippa näshår, trimma flughackel- är saxen bättre än en kniv.
 
Tack för bra tips!

Nej, jag tar gärna med mig min kniv, jag tycker om den och vill inte lämna den hemma, det var så jag menade. Men viktmässigt skulle jag kanske tjäna på en swiss army knife. Fast alternativet att köpa en lätt såg känns ganska lockande, och ekonomiskt. Antagligen är en sån såg också bättre än vad en såg på en swiss army knife är. Nackdelen är att det blir tyngre, men å andra sidan finns det en massa annat man kan spara vikt på. Rent krasst blir det så här:


Sax + Kniv + Såg
+ Jättebra sax!
+ Hygieniskt med särskild sax till att klippa plåster etc.
+ Mycket lättanvänd och bra kniv.
+ Jag blir glad när jag använder min kniv (barndomsminnen)
+ Antagligen hyffsat bra såg.
- Vikten!


Swiss army knife
- Antagligen sämre kniv?
- Mycket sämre sax
- Mer ohygieniskt med saxen som ligger mot kniven
- Hur bra är sågen?
+ Vikten!


Vikt eller funktion, det är alltså den stora frågan.
 
^_^; sa:
Sax + Kniv + Såg
1. - Vikten!


Swiss army knife
2. - Antagligen sämre kniv?
3. - Mycket sämre sax
4. - Hur bra är sågen?
5. + Vikten!


Vikt eller funktion, det är alltså den stora frågan.
1. En liten kniv kan väga så lite som 14 g. En sax kanske runt 25 och en wiresåg kanske runt 60-80 g. Du hamnar således inte högre än om du väljer en Outrider.

2. Victorinox använder olika hårdhetsgrader till de olika verktygen, allt beroende på användningsområde.
Stålet i Vicarna (440A) är inte dåligt. Många gånger kan det t o m vara bättre än hos "vanliga" knivar. Med andra ord; det behöver inte vara en sämre kniv än den du redan har ;)

3. Saxen på Outridern är riktigt bra! Har själv en Outrider och är verkligen nöjd med den.

4. Sågen är också mycket bra men naturligtvis har den sina begränsningar pga längden. Grenar upp till 6-7 cm i diameter är dock inga problem.

5. Se svar nummer 1.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.