meindl Army/Performance e de samma sko??

meindel

meindel military har utgått det är performece som gäller nu.har ej heller hittat perfomence på deras sida kan tänkas att den är mest intressant för militärer och dylika att man därför inte har den på sin civila hemsida. mvh mats
 
Performance

Performace heter den och är en riktigt bra känga. Jag har använt den vid vandringar och marscher typ Nijmegen och Döds-marschen. Den kan bli VÄLDIGT varm men komforten i kängan är sanlöst bra. Den påminner vädigt mycket om en annan bra känga vid namn Haix,men denna är något smalare över foten och lite högre upp över smalbenet. Recon.se har bra priser Performance.
 
Army och Performance är inte samma.

Army hade samma läst som Island/Tundra/Taiga har, medan Performance är betydligt smalare och har inte snörning lika långt ner mot tårna som de andra.

Jag gillar inte Performance, främst för att den inte känns lika "självgående" som Army/Island...

/Ulf
 
Nu vet inte jag sanningsgraden i detta.. Jag var hos Naturkompaniet i Göteborg och pratade med en av killarna där just om Meindel Army Pro eftersom mina börjar sjunga på sista versen, enligt honom så kommer just den känga ut på marknaden när den tillverkas på beställning av något av de militära förband som gör kängan.

Som sagt, jag vet inte sanningshalten i detta..
 
Varmt och gott! För varmt!!

Jag håller fullständigt med dig. Mycket god komfort i gång, men oehört varma. Ska det vara på det viset? Tilläggas ska att jag inte har några problem i andra skodon. Vad kan man göra?
 
a de e gott!!

jag har redan köpt en performance nu asså.. fick punga ut en del.. men men,, den va la go.. var upp te marsfjället i helgen å 'sprang runt' lite.. då va den finfin,, känns som en telispjäxa.. nedå men kängan e jag nöjd me. fast mina fötter va lite veka :)

köpte ny rygga oxå en TNF prophet 65 å den va skitgo..
kan tänka den blir lite obekväm me möe packning,,

oxå införskaffat va ett hilleberg akto, grönt.. oj oj OJ!! :) sicket tält..

nytt oxå var en tikka plus och ett ridgerest å då funkade som de skulle göra förmodar jag :) mini pannlampan va en positiv överraskning faktist..

dock var min haglöfs plus 5 lite väl kall.. pöskans plastsäck e va de e.. fick sova på dan ner de var varmt :] de e inget annat

fjället himla fint asså, å vädret va guld, himla massa skockar me ren, fjällripor å så, men inga små trevlia gnagare.. drar till ammarnäset nästa gång, sägs ska va lite bättre djurliv der.. fast då me ny sovsäck.. en marmot lithium elle va den nu hette..

må gott
/henke
 
Re: Varmt och gott! För varmt!!

Coolsson; sa:
Jag håller fullständigt med dig. Mycket god komfort i gång, men oehört varma. Ska det vara på det viset? Tilläggas ska att jag inte har några problem i andra skodon. Vad kan man göra?

Höga fodarade kängor med membran blir varma, inte mycket att göra åt det. Sommartid blir ju alla kängor med membran varma. Är det riktigt kallt riskerar man å andra sidan att frysa i dem. Svalt och fuktigt väder fungerar de utmärkt i .
 
Re: Re: Varmt och gott! För varmt!!

KLAGER; sa:
Sommartid blir ju alla kängor med membran varma.

Är det riktigt kallt riskerar man å andra sidan att frysa i dem.

Svalt och fuktigt väder fungerar de utmärkt i .

Sommartid blir väl de flesta höga kängor i mer eller mindre grovt läder mer eller mindre varma, även om (naturligtvis) de med foder blir varmare än de utan foder.

Nâgra tips för att lida mindre sommartid är:

- anvánda sig av strumpor som är svala och som fort leder vidare fotsvetten, exempelvis i materialet Coolmax.

- byta strumpor med jämna mellanrum

- byta iläggssulan med jämna mellanrum

- välja en känga i lättare/tunnare ytter-material, exempelvis spaltláder, alternativt (ännu svalare) kombination spaltläder/Cordura el. Kevlar


Vad gáller vintertid, sâ har ju vanligt Gore-Tex foder (och liknande material) inga direkt värmande egenskaper. Det finns emellertid ett särskilt Gore-Tex foder som heter Duratherm, som förutom Gore-texens vanliga egenskaper dessutom hàller foten varm. Detta används exempelvis i kängor för alpin verksamhet, i vissa jaktkängor etc.

Har man inte värmande foder i kángan, oavsett membran eller inte membran, sâ reglerar man ju detta med att använda strumpor i varma material, typ merino-ull, thermolite, termastat och allt vad de heter.
Pâ vintern är det ju ocksà en fördel att ha grövre ytterláder pà kángorna, typ full-narv eller nubuk.

Mvh / Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.