Meindl-Ge dem smörj?

Jag har ett par Army Pro, vilka jag trivs mycket bra med!
Jag smörjer dem regelbundet med Meindl's vaxfett.
Nu har jag dock sett här i forumet att det inte är precis det bästa man kan ha. Vad ska man ha istället?
-Björn Jontes skinnsmorning, skrev en skomakare (vars namn jag inte kan skriva ut eftersom jag inte frågat om lov). Hur får man tag på det eller finns det andra sorter?
Vidare kan jag skriva att jag har problem med fukten, trots 'normal' fotsvett. Det blir väldigt varmt i skorna.
Kan det ha att göra med att Meindl's vaxfett täpper till porerna?
 
Nikwax

Hej,

Jag har ett par Meindl Island och jag använder Nikwax, har fungerat bra hittills. Jag blev rekommenderad detta när jag köpte mina kängor.

Mvh
Uffe
 
nikwax, eller björnjonte...

Coolsson; sa:
Jag har ett par Army Pro, vilka jag trivs mycket bra med!
Jag smörjer dem regelbundet med Meindl's vaxfett.
Nu har jag dock sett här i forumet att det inte är precis det bästa man kan ha. Vad ska man ha istället?
-Björn Jontes skinnsmorning, skrev en skomakare (vars namn jag inte kan skriva ut eftersom jag inte frågat om lov). Hur får man tag på det eller finns det andra sorter?
Vidare kan jag skriva att jag har problem med fukten, trots 'normal' fotsvett. Det blir väldigt varmt i skorna.
Kan det ha att göra med att Meindl's vaxfett täpper till porerna?


[IMHO] Jag tycker nog att du kan skippa både meindl's eget vax, nikwax och björnjonte.

De två förstnämnda är inget att ha. Björnjonte duger nog bäst till kängor utan GT.

Käng-fetischist som jag är använder jag snow-seal. Det är ett bivax som fungerar bäst när man värmer in det med en hårfön. Håller längre än både nikwax och meindls eget skit. Har inga problem med varma fötter eller annat tråkigt.

/Jakob
 
Snälla, är det ingen som kokar ihop eget jox på igelkottsfett också? Och smörjer kängorna vid fullmåne med någon speciell trasa?
 
Kängor!

Hej!


Jag är väl inte riktigt rätt här ute men kanske har du lust att ge mig råd om kängor. Jag har fått för mig att Meindl har de bästa kängorna. Jag har kikat på ett par Meindl Performance vad tror du om dem? Army pro som du har vad är det för sort? Vart köper jag kängorna ifrån, tips på ngn bra butik kanske?
Mina användningsområde i mitt jobb som ordningsvakt där jag står och går väldigt mycket, sedan i Hemvärnet hade jag tänkt använda dem även när jag är ute och vandrar i skog och mark. Ett krav har jag och det är att de skall vara svarta.
Jag är tacksam för ev. svar.

Mvh Peter
 
Vax kontra fett

Under min tid här på jorden så har jag så här långt provat Viking Fiskarsmorning, Gammaldags lädersmorning från Lundhags, Minkoil och div. andra lokala fett- och tjärbaserade blandningar, Snow-Seal vax, Nikivax vax, Boston skovax samt diverse andra vaxer för skor.

Fett gör läderskor mycket vattenresistenta, det är odiskutabelt, de blir också mjukare (kängor sladdriga), får sämre isolationsförmåga och av fetter med tjära i så blir lukten inomhus en aning påträngande för en del medmänniskors väderkorn.

Vax sitter inte på lika bra som fett, men med vax välvårdade läderskor uppnår väl så hög grad av vattenresistens som fettade, blir inte sladdriga och isolerar bättre. Dock måste de impregneras oftare.

Vad gäller val av fabrikat på vax eller fett, beroende på vad man föredrar, tänker jag klämma till med det hädiska påståendet att det kvittar lika.

Numer använder jag vax, i första hand tar jag det billigaste, i andra hand det tillgängligaste.
 
snow grivel

Fick med en tub med snow grivel senast jag köpte ett par kängor. De var ljusbruna i färgen och blev precis som jag misstänkte innan mörkbruna efter att jag smort in dom, lite lagom ojämna i färgen dessutom. Tycker nu efter 6 månaders användning och 3-4 smörjningar att det är alldeles för mycket klet på kängorna. Det ligger som en hinna över lädret. Troligen släpper lädret inte ut någon fukt alls nu, vilket troligen är orsaken till att jag alltid får så blöta fötter, speciellt när jag använder damasker.

Går det att ta bort lite av vaxet på något smidigt sätt. Det minskar knappt när man använder kängorna som man skulle kunna tro.
 
vax

jag har ett par gore skor som inte skulle behamndlas med vax utan med ett flytande medel. detb visade sig att detta inte funkade, kängorna höll inte vatten så jag vaxade dem i alla fall. och då fick jag problem med fukten innifrån iställe, så man måste bara välga om man vill att fukten skall komma ut eller in ifrån.

jo och jag köpte mig ett nytt vax för en tid sedan, zamberlands hydrowax som defenitivt gjorde kängorna vatten tätare men sammtidigt försämrade andningsförmågan.
 
Re: vax

fedi; sa:
jag har ett par gore skor som inte skulle behamndlas med vax utan med ett flytande medel. detb visade sig att detta inte funkade, kängorna höll inte vatten så jag vaxade dem i alla fall.

Läcker kängorna trots att du har Gore-tex membran i dem, så borde du reklamera dem istället.
 
Har nyligen köpt ett par meindl Island och smörjt in dem med meindels sportwax. tycker dock att det blev ganska kletigt även fast skorna har stått i ca 20 timmar. När jag var ute med dem fastnade all möjlig smuts i vaxet. ska man tvätta bort det med varmt vatten och smörja om dom eller hur bör man göra? Försökte putsa med skoborste men hjälpte inte särskilt mycket.
 
Jokk; sa:
Har nyligen köpt ett par meindl Island och smörjt in dem med meindels sportwax. tycker dock att det blev ganska kletigt även fast skorna har stått i ca 20 timmar. När jag var ute med dem fastnade all möjlig smuts i vaxet. ska man tvätta bort det med varmt vatten och smörja om dom eller hur bör man göra? Försökte putsa med skoborste men hjälpte inte särskilt mycket.

Mina håller sig kladdiga i ett halvår om man låter dem stå efter en smörjning :) Den kladdiga ytan skyddar ju även mot fukt, vattnet bara rinner av, så skrapa inte bort det. Att det fastnar smuts på kängorna är oundvikligt. Och hellre smutsiga & torra än rena & blöta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.