Swiss army knife - vikt?

Oj, många knivar på din hemsida ser jag!

Intressant, jag tvivlar inte en sekund på att en swiss army knife duger utmärkt till det jag vill göra. Det är nog mest affektionsvärdet på min nuvarande kniv som jag har svårt att släppa! Synd att min digitalkamera är sönder, hade tagit ett foto på den och postat här annars.

Jag kan tyvärr inte ta reda på vad det är för stål i kniven, eftersom knivtillverkaren (min farfar) inte lever längre. Antar att det är nåt bra iaf. Nåja, jag kan ju alltid hänga kniven på väggen som prydnad istället, den är ju vacker! Men å andra sidan så vore det ju nästan lika hemskt som folk som hänger fioler på väggen: Instrument ska användas! Inte vara prydnader.
 
^_^; sa:
Jag kan tyvärr inte ta reda på vad det är för stål i kniven, eftersom knivtillverkaren (min farfar) inte lever längre.

Instrument ska användas! Inte vara prydnader.
Tråkigt att höra att din farfar har gått bort.

Men tillbaka till kniven. Så mycket vet du väl i alla fall såvida det är rostfritt eller kolstål? Luktar det mycket "kol" om kniven när du slipar den? Är den flexibel eller har den benägenhet att chippa? Filken färgnyans är det på stålet? (Allt från silver till olika typer av gråskala)

~Paul~
 
dePaul; sa:
^_^; sa:
Jag kan tyvärr inte ta reda på vad det är för stål i kniven, eftersom knivtillverkaren (min farfar) inte lever längre.

Instrument ska användas! Inte vara prydnader.
Tråkigt att höra att din farfar har gått bort.

Men tillbaka till kniven. Så mycket vet du väl i alla fall såvida det är rostfritt eller kolstål? Luktar det mycket "kol" om kniven när du slipar den? Är den flexibel eller har den benägenhet att chippa? Filken färgnyans är det på stålet? (Allt från silver till olika typer av gråskala)

~Paul~

Heeeeh, jag är total n00b märker jag.

Rostfritt eller kolstål har jag ingen ANING om ifall det är. Slipat den har jag inte behövt göra ännu, bara använt den lite ju. Den har ett väldigt tjockt knivblad iaf, så att det flexar kan jag ju verkligen inte säga. Det ser faktiskt ut som om knivbladet är hemmagjort! Jag har ingen aning, men han hade ju knivtillverkning som hobby, så kanske har han tillverkat knivbladet själv också? Det ser liksom handgjort ut, inte slätt och blankt som på knivar man köper. Där kniven är slipad så är den eh, stålfärgad? Inte nån ljus nyans iaf. Och där kniven är "oslipad" så är den mörk, nästan svart. Han kanske har behandlat den delen med något så att det blev svart? Det ser rätt snyggt ut.
 
OK Frida. Du har sagt mer än vad du tror. Din kniv är en kolstålskniv. Med största sannolikhet en smidd sådan.

Bladet är antagligen behandlat med någon typ av coating/blånering. Hade eggen haft samma färg som bladet i övrigt, så hade man kunnat förmoda att bladet har oxiderat. Men så är tydligen inte fallet eftersom du skriver att eggen är blank.

Pga tjockleken så är kniven antagligen inte tillverkad i ett alltför hårt stål. Din farfar ville därmed undvika det tidigare nämnda problemet med deformering.

~Paul~
 
30 gram

väger Victorinox Rambler mini http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=vi_04082&k_id=1007&hot=0

En sådan har jag på nyckelknippan och jag tycker att den väl kompletterar en mer rejäl kniv. Svenska knivblad på t ex Moraknivar, sameknivar eller Eka Masur http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=hb_04582&k_id=1003&hot=0 har en bättre geometri för att göra upp eld eller annat träarbete än större blad på schweitzerknivar.

Victorinox större knivblad har OK allround geometri för blandad användning som trä/matlagning/annat. I och med att man får med bra och låst mejsel mm tycker jag att en sådan kniv som Victorinox Nomad http://www.lauche-maas.de/bestellen...15&-session=shop:D541B2B2168f62085CqYpj1E2D22 kan försvara en plats i friluftslivet. Den ligger bra i min hand och det är egentligen mitt enda råd till dig Frida. Önska dig inte en kniv som du inte testat och trivs med. Hur ligger kniven i handen, trivs du med just den kniven i de olika användningsområdena du tänkt dig?

Träsågarna som finns på Schweitzerknivarna har jag aldrig gillat. Hustrun är dock nöjd med sin på Victoinox Rucksack http://www.lauche-maas.de/hersteller/D541B2B2168f62085CqYpj1E2D22/10/Victorinox.html

Däremot kan en kombinerad metallsåg/metallfil ibland vara användbar t ex vid skid eller skridskoåkning.

Är man riktigt knivtokig/entusiastisk tycker jag att man kan fundera på att beställa en kniv "skräddarsydd" för den egna handen och det aktuella användningsområdet av en kompetent slöjdare.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-09-24 kl 13:50]
 
Kikade lite på Nomaden. Gillar den men tycker att den saknar en del för mig viktiga detaljer. Först och främst så saknar jag den lilla saxen. Jag har nämligen funnit att näst efter kniven så är det en sax man oftast använder.

Vidare skulle jag vilja att den hade en stjärnskruvmejsel. Avslutningsvis så skulle ändå vilja ha med en träsåg.

Min Outrider har precis dessa verktyg och den tycker jag är perfekt. Ett tag funderade jag på en Hercules men den är avsevärt bulkigare.

Mitt nästa införskaffande är antagligen en Explorer Plus. Den har exakt det jag vill ha på en resekniv. Skulle i och för sig klara mig utan sylen, förstoringsglaset och kroken. Men det är sådant som tyvärr följer med.

~Paul~
 
Ingen modell är perfekt för mig

dePaul; sa:
Kikade lite på Nomaden. Gillar den men tycker att den saknar en del för mig viktiga detaljer. Först och främst så saknar jag den lilla saxen.

Instämmer Paul. Jag skulle vilja ha saxen och en låsbar Philipskryssmejsel i ena änden av kniven. Men ju mer man lägger på desto tyngre och otympligare i fickan.

Eventuellt är de nya fällknivarna från Tim Leatherman som annonseras i Utemagasinet m fl intressanta alternativ (utan sax och utan låsbara mejslar). http://www.globetrotter.de/de/shop/...4404&GTID=8f7a473cb3c919c16eafc615e72f9397a34

http://www.globetrotter.de/de/shop/...4402&GTID=8f7a473cb3c919c16eafc615e72f9397a34

Thure
 
Re: Ingen modell är perfekt för mig

thureb; sa:
Eventuellt är de nya fällknivarna från Tim Leatherman
Jag har tittat en del på dem, på många sätt lockande men tycker att de är lite väl spartanska. Väger också en del i förhållnde till vad man får. Så jag vet inte. Lite kluven.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.