SVT2 ikväll - Ny teknik mot hederlig karta (om GPS)

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
öringen; sa:
Skojig idé, fast tänk om den med GPS dessutom är teknisk idiot?

Om tekniska idioter inte kan hantera grejerna så är de ju sämre än grejer som tekniska idioter kan hantera.

Om teknikhantering är krånglig beror det alltså mer sällan på de tekniska idioterna än på de idiotiska teknikerna.

Men om testet ska vara bra ska ju båda användarna var lika tekniskt begåvade.
 
Nordesjö; sa:
öringen; sa:
Skojig idé, fast tänk om den med GPS dessutom är teknisk idiot?

Om tekniska idioter inte kan hantera grejerna så är de ju sämre än grejer som tekniska idioter kan hantera.

Om teknikhantering är krånglig beror det alltså mer sällan på de tekniska idioterna än på de idiotiska teknikerna.

Men om testet ska vara bra ska ju båda användarna var lika tekniskt begåvade.

Hmmm, sant sant... finns ju dom som håller kartan fel väg och inte vet hur kompass funkar heller. Det är ju inte kartan eller kompassens fel ;)
 
Oavsett vilken som vinner kommer resultatet nog tyvärr att tillmätas alldeles för stor betydelse av tittare som varken förstår förutsättningarna, problemen eller kan genomskåda bristerna i testet. Det kan säkert bli underhållande men risken är stor att det misstas för seriös konsumentupplysning.
 
öringen; sa:
Hmmm, sant sant... finns ju dom som håller kartan fel väg och inte vet hur kompass funkar heller. Det är ju inte kartan eller kompassens fel ;)

Jo.
Poängen är ju att en GPS kan göras så lättanvänd att man inte behöver veta hur en kompass funkar eller åt vilket håll man ska hålla kartan.

Men eftersom GPS-nördarna är ute efter en massa knappar och häftiga funktioner så är det ganska glest med såna apparater.
Det är precis som med videobandspelare: så länge papporna efterfrågar tuffa förkortningar och tuffa knappar kommer inte mammorna att kunna använda dem. Eller papporna heller, för den delen.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Karta går

ofta fortare men förutsätter att man är van vid kartläsning.

GPS-rutt är bra speciellt när man är helt obekant med trakten men kan ställa till problem om det t ex finns enkelriktningar eller avstängda gator.

Både papperskarta i lämplig skala och GPS som backup ifall det blir problem är det som jag föredrar.

Thure
 
Det var väldans vad mycket orerande innan programmet ens gått. Vore, enligt mitt tycke, bättre att ödsla tid på kommentera ett program som redan visats. Tänk på de som måste lista en massa ovesäntliga inlägg innan tråden blir aktuell.
 
Begriper du inte att enda anledningen till att diskussionsforum finns är att dagens stressade männsiskor ska få något mer som de bara måste hinna med?? :)

Anders
 
Vad ville du om inte debatt och kommentarer?

Tycker att tråden är läsvärd och inläggen berör trådstarten så jag förstår inte din tveksamhet.

TV-programmets ämne kan vara intressant även om man inte har lust att ödsla tid på att se programmet. om du tittar själv Björn kanske du kan ge ett kort referat av innehåll och slutsatser.

Thure
 
Tanken var att få eventuella kommentarer EFTER att programmet sänts samt att de med möjlighet inte skulle missa sändningen, innan dess har jag inte den blekaste aning om vad jag skall kommentera.

Att diskutera ett program som ännu inte sänts med en massa om och men, nä...

Nå, nu har jag lärt läxan att inte lägga in liknande trådar med tips om KOMMANDE saker att diskutera.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.