SVT arkivfilmer "På äventyr i fjällen"

Höjdarrulle

Härliga filmer.

Journalfilmerna innehåller väldigt mycket fint på kort tid. Ett helt annat tempo än i nuvarande SVT-produktioner.

Spännande med räddningen av renen ur en fors. Den tidens teori för räddning ur isvak med ryggen först tillämpades.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skulle ju onekligen vara roligt att prata med någon av dessa män idag. Inget nytt under solen bara namnet på "tricken" på skidor byter namn....glädjen gick det inte att ta miste på!

Fantastiskt

Utförsscenerna på slutet var häpnadsväckande! Ibland funderar jag på om den är falskfilmad med modern skidutrustning.

En av åkarna uppfinner dessutom skatetekniken, men kör den såklart i djup lössnö på väg hem till igloon.

Tack för tipset!

Undrar bara om de hade slängt i renen för att filma scenen...

Jag tänker på en amerikansk naturfilm där de räddar en björn i ett träsk, det fanns material som visar när de släpar ut björnen i träsket...

Film är oftast ljug och båg. Säkraste ljuget är spelfilm men efter min erfarenhet så ligger natur och dokumentärfilm inte långt efter. Industriförsöksfilm är relativt ofta nästan sant. Semesterfilm visar aldrig grälen....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips