Sveriges dyraste tältplats: Abisko?

645 kr för ett tält en natt. Det priset fick jag idag från Abisko fjällstation. Eftersom man inte får tälta fritt i Abisko nationalpark så tänkte jag att vi (2 vuxna, 2 barn) kan övernatta första natten där innan vi går vidare.

I priset ingår tillgång till dusch, wc, kök för fyra. Men ändå. Är inte detta Sveriges dyraste tältplats?

Kan man ställa tältet billigare (och lagligt) utan att gå så långt från tåghållplatsen? Abisko östra kanske? Vi kommer i slutet på eftermiddagen med tåget så jag vill inte ta barnen så långt.

Taxam för tips!
 
Vi tältade lite längre ner bakom stugorna (mot Kiruna). Där var det gratis för ett par år sedan. Vi gick förbi muséumet och parkeringen, sedan ner mot servicehuset de har där nere. Vi lånade dusch och bastu i fjällstationen, minns inte om det var så att vi betalade för det.

Dock så gnagde en skogsmus av en rem i tältet så helt gratis blev det inte [emoji34]

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
 
Fri tätning på en av tre tillåtna tältplatser i Abisko nationalpark: Nissunjåkk, 3km upp längs Kungsleden. De övriga två (Abisko Fjällstation och Abiskojaurestugan) har service avgift per person. Vuxen STF medlem har 100:- rabatt/natt på avgiften. Detta är de enda tre platserna inom nationalparken där tält får sättas. Se mer info på Länsstyrelsens hemsida. Används fjällstationens faciliteter betalas de för...annars lär avgiften gå upp ytterligare för oss. "Vanlig" camping finns annars i Björkliden.
 
Abisko östra borde vara helt ok...

Gränsen för nationalparken går ju mellan Abisko Östra och Abisko Turiststation, så kliver man av vid Abisko Östra så är det ju allemansrätten som gäller. Antar jag i alla fall.....

Har själv tältat inne i skogen vid Abisko Östra, men det var kring nyårsafton för en 27-28 år sedan på snö, så jag har ingen kolla om det finns vettiga tältplatser där på sommaren.

Men om vädret var bra hade jag övervägt att knalla de 3 km in till Nissunjåkk, de där malmtågen som rullar förbi i parti och minut är inte helt ljudlösa :)

/ Stefan
 
645 kr för ett tält en natt. Det priset fick jag idag från Abisko fjällstation.

Hej mb91a, du har nog inte förstått att 645 kr för en tältnatt är prisvärt. Så här skriver nämligen STF, som driver Abisko fjällstation:

Ur STFs policy:
"- erbjuda medlemmarna prisvärda övernattningsmöjligheter och berikande aktiviteter"

Ur STFs verksamhetsinriktning:
"STF ska stå för en inkluderande turism som välkomnar alla."

STFs hemsida (Om STF):
"Vi har sett till att fler barnfamiljer fått chansen att komma ut och upptäcka naturen."
 
Marknaden styr. Inte prisvärdheten. Så länge folk betalar så kan vi STF-medlemmar skinna abiskotältarna och i gengäld få upprustade stugor och leder på andra håll.
 

avslutad210712

Gäst
Har tältat vid Abisko Östra. Rätt länge sedan men jag har för mig att vi tältade vid ett elljusspår. Har för mig att det inte var helt lätt att hitta tältplatser.
 
Frågan är ju om man tjänar mest pengar på ett högt pris och få sålda enheter eller mer på ett lite lägre pris och fler sålda enheter?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
 
STF har helt olika prisnivåer för tältplatser nära deras anläggningar i fjällen. 150 kr för ung och fullvuxen STF-medlem och 0 kr för barn är normalpriset 2018. Kebnekaise och Abisko fjällstation har sin egen prisnivå. Här får man även betala för barn.
STF Abisko har följande prissättning för medlemmar:
Vuxen medlem 115:-
Barn medlem 58:-
STF Kebnekaise är dyrare:
215,-/person/dygn 315,- för icke medlem Barn 6-15 år 50% Barn 0-5 år gratis.

STF Storulvån har en mer diffus prissättning på hemsidan:
"Vill du tälta bekvämt med tillgång till bastu, dusch och toalett och självhushåll? På Storulvån har vi allt du behöver för att tälta lyxigt! Mot en mindre serviceavgift får du tälta i nära anslutning till stationen och alla dess bekvämligheter."
Rimligen innebär detta standardpriset 150 kr för vuxen och 0 kr för barn.
Se https://www.svenskaturistforeningen...fjallstugor/serviceavgifter-i-fjallstugorna/?

Vad styr? Knappast tillgång och efterfrågan. Kanske antalet VVS-och köksinstallationer som man måste underhålla, beroende på besökstrycket.
 
Utifrån det angivna priset antar jag att ni inte är medlemmar i STF(?). Avser ni att använda andra STF anläggningar under året kan ett medlemsskap vara en god investering.
 
Låter dyrt i jämförelse med annat. Bodde i tält på camping i Blekinge för en månad sedan. 1 vuxen och 2 barn kostade 750 kr för tre nätter. Med tillgång till alla faciliteter.

Men lite långt till Abisko därifrån, så jag antar att det handlar om tillgång och efterfrågan. Som STF- medlem tycker jag dock att denna prisnivå (även efter medlemsrabatt) ligger högt i förhållande till vad jag tidigare förväntat mig som icke-medlem.
 
Hade ju lätt planerat så att jag kunnat gå utanför parken och slå upp tältet bäst jag vill.

645 är dyrt om man ställer det i relation till exempelvis en hotellnatt tycker jag. I princip betalar man för att få tillgång till lite prylar som man kanske behöver/vill utnyttja men mer är det inte.

Men jag är rätt avig till både STF och Friluftsfrämjarna som jag tycker allt mer handlar om att dra in pengar snarare än att främja folks tillgång till natur. Det går i princip att kolla in vilken kommersiell aktör som helst efter resor då priserna inte direkt skiljer sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...