Sveriges bästa äventyr?

Trist med gråmulet och fuktiga Stockholm? Låt oss drömma oss bort! Här är de 10 platser som platsar på min 15 i topp lista över platser/saker som måste göras i Sverige. (Inte rangordnade och inte nödvändigt det mest extrema). Vilka är era? Finns några okända pärlor att besöka?

Kebnekaise Östra leden
Tolpagorni klättring
Syltraversen
Vandring i Sarek
Paddling Rogensjöarna
Paddling Västkusten
Paddling Stockholms yttre skärgård
Surf på Torö
Vallerösund Kajaksurf
Klättring Bohuslän
Muddus urskogsvandring
Riksgränsen Sommarskidåkning
Vandra på Ölands Alvar
Bouldra i Skåne
MTB rallarvägen

[Staffan har fått OK av oss för denna diskussion; ej kommersiellt syfte. /Utsidan-red]
 
Senast redigerad av en moderator:
Inte så dumt med en inspirationslista.

Kunde bara bocka för 3 på din lista som avklarade. (paddling i GTB's & stockholms skärgård+torö)

Det bör nog läggas till några vinteräventyr, på is och snö i skärgård och fjäll. Med snöskor, skidor, ishacka m.m.. Vi har ju ett helt annat Sverige då. Kanske några spännande vrakdyk också . MTB i Jämtlandsfjällen.. Några fina grottor att rota runt i?

Finns ju hur mycket som helst förstås.
 
* Paddling Roavvejávvri, sjö uppe vid Taavaätnos källflöde - Hukanmaa
* Paddling Piteälvens källflöde i Norge - Norra Bergnäs
* Paddling Luleå, Kalix skärgård
* Forspaddling, Byske-, Kalix-, Råne älv
* Vandring Muddus, Sarek, Arjeplogsfjällen, Jämtland
* Skidtur Jämtlandsfjällen, Abisko
* Topptur Riksgränsen, Björkliden, Abisko
* MTB Björkliden - Rombaksbotn


To do:
* Muddus, vårvintertur på skidor
* Toppturer/skidturer Jämtland och Härjedalsfjällen (Syltravers etc)
* Paddling Rogen
 
Senast ändrad:
En genomtur i Sotbäcksgrottan är en klassiker för mig.
Vandring till Övre Ältsvattnet från Lill-uman är en okänd pärla. Fantasktiskt vackert!
Kan man ange nått man inte har gjort ännu? Att Isklättra Njupeskär ligger högt på min 'to do' lista. Synen av Njupeskär i fruset tillstånd är anledningen till att jag började med isklättring.
 
´n skridsko då?

ja var finns Sveriges finaste skridskotur, förutsatt perfekt is och vinden i ryggen. Den borde passa in. Jag menar som endagstur.

Men har man flera dagar, så varför inte:
- Daläven från dess källa?
- Blå bandet?
- Sverige-Åland-Finland?
 
Kul med lite inspiration, men jag vill också opponera mig mot listan en aning. Många av de uppräknade äventyren är just "ett äventyr" som kan bockas av, men "Vandring i Sarek" är inget som kan markeras som "avklarat" bara för att man varit där. Jag har varit där många gånger - oftast på nya ställen, nya färdvägar. Den som betraktar det som "färdigt" missar mycket.

Tre färdvägar in i Sarek blir mitt bidrag till listan:
1) Salto-Sitojaure-Pastavagge. Att färdas på båt på Sitojaure från de lågkulliuga fjällen vid Vaggevarasj in till Rinim vid öppningen till det högalpina Pastavagge är en mycket mäktig - men också bekväm - entre in i Sarek.
2) Från väster - Staloluokta - vandrar man i öppen, lättvandrad och mycket inbjudande terräng. Hela tiden har man de mäktiga massiven i blickfånget, och har man tur har de snö på hjässan. När man sedan närmar sig har man flera intressanta möjligheter att ta sig vidare.
3) Från Suorva. Inte den "vanliga" vägen utan rakt uppför backen, norr om Hallji, och sedan vidare mot sydväst. När man närmar sig nationalparksgränsen har man det mytomspunna Akka åt höger (norr), hela det mäktiga Sarekmassivet rakt fram och det spännande Äpar nere till vänster.
Nej - Rapadalen finns inte med på listan.

HåkanF
 
Lägger till några vackra områden från Skåne där det finns bra vandringsleder.

* Kullaberg
*Hovshallar
*Söderåsen

Kolla även Skåneleden för fler ställen att vandra på i Sveriges vackraste landskap...

/Stellan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...