Sveriges bästa älv/å för tältturer?

Vilken är Sveriges bästa älv eller å för kajaktur som ska vara åtminstone några dagar? Var kan man färdas längst i vildmarksmiljö utan kraftverk och långa drag? Inslag av lättare forsar och kortare drag är helt ok. Sjöpartier kan väl gå an men helst riktig ström hela tiden, annars kan man ju hellre ta skärgården. Funderar på att klämma in en sån sväng i sommar. Har bl.a. paddlat i Hårkan, Indalsälven, Storån och Veman för många år sedan i Jämtland och Härjedalen men det finns väl nåt bättre antar jag.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Sveriges bästa älv är förstås Kaitumälven ;-).
Dock kräver den ett och annat lyft då den har en hel del forsar och mindre fall på sin väg från källa till Kalixälv i Lappesuando.

Hmm... Södertälje kanal?

Nja, det är klart att det finns många vatten även söderöver, men egentligen är det ju ganska få att välja på om man söker helt orörda älvar.

Voxnan

Voxnan är helt ok över en helg (ca 3 dagar)vid vårflod annars lite väl grund, även om det inte riktigt går att jämföra med dom uppe i norr.

Tommy

Ore älv

Ore älv norr om Furudal, bjuder på fin paddling m ngn. mindre fors och goda möjligheter att se spår av björn. ( om du äv. vill att detta skall ingå ) Var och paddlade där för ett antal år sedan, m min dåvarande gymnasieklass och hade turen att få se björn. Detta är dock ingen älv för veckoturer, då den är tämligen kort. //

Ore älv norr om Furudal, bjuder på fin paddling m ngn. mindre fors och goda möjligheter att se spår av björn. ( om du äv. vill att detta skall ingå ) Var och paddlade där för ett antal år sedan, m min dåvarande gymnasieklass och hade turen att få se björn. Detta är dock ingen älv för veckoturer, då den är tämligen kort. //

Tja! Jag ska själv iväg och paddla i Ore Älv om en vecka. Var där och paddlade för en herrans många år sen, men kommer inte ihåg var vi började paddla och var vi slutade! Kommer du ihåg vilken sträcka du paddlade? :)

mvh Nidas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips