SVERIGEKARTAN VERSION 3 CD-ROM FÖR WINDOWS

Hei.
Kan dette ( SVERIGEKARTAN VERSION 3 CD-ROM FÖR WINDOWS ) kartet (CD) brukes på OziExplorer. Har noen erfaringer med det?
Erik

Kartformat

Nej!

Sverigekartan är i ett bildformat RIK (Lantmäteriets superhemliga format) som Ozi inte kan läsa (p g a Lantmäteriets ohemula krav på royalities?).

Fugawi kan däremot och kostar därför i svensk upplaga, som kan läsa RIK, dubbelt så mycket som den internationella versionen (=Lantmäteriets feta vinst!?)

Ruttet........!

Ola

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Lantmäteriet

Hei.
Er det ikke snart på tide at deres Lantmäteriet, og vårt Statens Kartverk får konkuranse. Det er på høy tid at disse to kartverkene tar oss konsumentener på alvor.

Jeg forstår jeres frustration. Her i Danmark sælger
Kort og Matrikelstyrelsen cdrom'en 'Det levende Danmarkskort' for 450kr. Cdrom'en indeholder hele landet i målestoksforhold 1:50000(2 cm). Resultatet er at mange køber en ny version hver år. Alle er glade; forbrugerne får gode opdaterede kort og KMS tjener penge. Ja det skulle ikke undre mig, om KMS tjener ligeså mange penge på den salgspolitik, som Landmäteriet og Statens Kartverk gør i hhv. Sverige og Norge. Tilsyneladende henvender disse sig jo kun til professionelle brugere.

Jeg ville også gerne have gode Norske og Svenske kort, men ikke til den pris! Og de to cdrom'er 'SverigeKartan' og 'Oplev Norge' er jo ikke anvendelige til andet en bilkørsel.

'Det levende Danmarkskort'

Hei og takk for svaret. Da blir mitt neste spørsmål om det går an og legge 'Det levende Danmarkskort' inn i OziExplorer. Dette programmet syntes jeg er veldig bra. I og med at jeg ikke får kjøpt CD-rom med kart hverken i Sverige ( for dyrt) og Norge ( har ikke), så må jeg scanne inn kartene mine selv. Dette har jeg gjort for de fleste fjellområdene i Norge, og endel gode padleområder syd i Sverige. Også scannet inn endel kart over Idre og omegn. Dette fungerer veldig bra. Jeg er alltid innenfor 2-10m når jeg sjekker mine waypoints ute i terrenget. Lastet ned noen svenske waypoints over sjøer og fjell. Men de må være lagd før SA forsvant, de stemmer inte!!!! Men jeg legger med en side som har riktige waypoints.
http://home.online.no/~noeraker/
Erik

Nej man kan desværre ikke eksportere kortene fra Det Levende Danmarkskort. Men hvis man er meget tålmodig, kan man gemme enkelte skærmbilleder, og så selv klistre dem sammen. Sikke et arbejde....

mvh Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips