Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator

Tjenare

jag har spenderat flera timmar på att kolla väskor men jag blir inte riktig klok på det. Det som jag står mellan är ju det alla rekomenderar, Ortlibe och vaude.

självklart måste de vara vattentäta men jag vill gärna ha en extra ficka på utsidan och insidan.

Vi börjar med ortliebe

jag har tittat på dessa som bak:
http://www.svima.se/sv/product/2/Ortlieb-Bike-Packer-Plus
Dessa som fram
http://www.svima.se/sv/product/8/Ortlieb-Front-Roller-Plus
styret
http://www.svima.se/sv/product/738/Ortlieb-Ultimate5-Plus
http://www.svima.se/sv/product/653/Kartfodral-t-Ultimate

Det stora pluset är ju cordura samt fickorna som finns på insida och utsida.
Nackdelen är ju priset och att dom inte har lika stor volym som vaude.

sammanlagda packvolym:
40+25+8=73Liter

runda slängar 4400

Vaude
bak
http://cykelcity.jetshop.se/vaude-aqua-back-plus-p-2698-c-349.aspx
fram
http://cykelcity.jetshop.se/vaude-aqua-front-pro-p-2694-c-348.aspx
styret
http://cykelcity.jetshop.se/vaude-aqua-box-p-2693-c-347.aspx

Det stora pluset med dessa är ju volymen och priset, samt att kartfodralet ingår i styrväskan. Nackdelen är ju att det inte är cordura så frågan är hur dom ser ut efter 5 år?

Volym
51+40+6=96Liter.
Runda slängar 3800


Vad säger ni? kan man ha samma väskor fram som bak när man pratar ortlibes väskor? för att få upp volymen ytterliggare?
Kommer vaudes väskor att se ruskigt slita ut efter några år på hojjen? Tanken är ju inte att dom bara skall räcka sverige resan utan gärna resor till shanghai osv!

Har självklart kollat runt lite på happymtb efter rekommendera tyska sidor men tänkte höra här med om ni har några favvisar? Euron är ju galet låg så det är ju vekrligen dax att shoppa loss.

Nu till cykeldatorn

trådlöst eller sladd? dyr eller billig? Jag tänker mig att jag vill ha det vanliga, km/h, sträcka per dag, sammanlagda sträcka. Sen är ju frågan om det är kul att veta temp, höjdskillnad och lite sånt. Man är ju lite statistiknörd trots allt.

Jag vet att mina trådar kanske har varit tjötiga och frågorna har dukit upp tusen gånger innan men jag har sökt igenom forumet på de flesta sakerna men känner att jag har fått bäst svar genom att göra egna trådar.

Men förhoppningsvis så kan man kanske länka till nån av dessa i nästa trådstart av en nybörjare.

Klistrade trådar kanske skulle vara nåt på utsidan?
 
Jag har ett par liknande Vaude väskor bak, de är helt ok, men tycker de kan slamra lite när man cyklar på något ojämnt, när de har hel baksida i plast.
 
Same same!

Jag har vaude bak och ortlieb fram.

Köpte mina vaude beg och ortlieben ny.
Kunde väl kanske känna lite mer stabilitet i ortlieben.
Kan dock ha varit pga att dom var nya.

Visst kan du ha stora väskor fram också.
Det är bara att fixa rätt pakethållare.

men...
Du får plats med allt du behöver i en vanlig uppsättning. dvs små fram, stora bak.
Om du nu inte ska klättra, eller göra något annat som kräver extremt mkt extra packning.

Ett tips är att packa lätt :)


Cykeldatorn.
Du kommer förmodligen inte spränga budget om du lägger 500kr mer på en rejäl dator.
Det är som du säger väldigt roligt att ha lite statistik under dagen + för hela resan.

Kolla upp så datorn kan räkna över 1000k, så den inte nollställs varje 100milare... :)
 
Tjenare

jag har spenderat flera timmar på att kolla väskor men jag blir inte riktig klok på det. Det som jag står mellan är ju det alla rekomenderar, Ortlibe och vaude.

självklart måste de vara vattentäta men jag vill gärna ha en extra ficka på utsidan och insidan.

Vi börjar med ortliebe

Bakväskan
16_big.jpg


Framväskan
10_big.jpg


Jag har inte testat dessa modeller men jag tycker att materialet inte verkar vara så starkt. Det är lättare än tidigare modeller men jag misstänker att det inte är lika slitstarkt. Jag gillar inte heller fästet till väskorna som lätt går sönder. För många små delar som lätt bryts. Bakväskan stängs med ett lock och inte genom att man rullar väskan. Känns inte lika regntätt.

863_big.jpg


Jag har inte kollat väskan fram så jag har ingen åsikt om den. Jag använder inte själv styrväska när jag cyklar långt.
 
Tjenare

Vaude
bak
http://cykelcity.jetshop.se/vaude-aqua-back-plus-p-2698-c-349.aspx
fram
http://cykelcity.jetshop.se/vaude-aqua-front-pro-p-2694-c-348.aspx
styret
http://cykelcity.jetshop.se/vaude-aqua-box-p-2693-c-347.aspx

Det stora pluset med dessa är ju volymen och priset, samt att kartfodralet ingår i styrväskan. Nackdelen är ju att det inte är cordura så frågan är hur dom ser ut efter 5 år?

Volym
51+40+6=96Liter.
Runda slängar 3800

Vad säger ni? kan man ha samma väskor fram som bak när man pratar ortlibes väskor? för att få upp volymen ytterliggare?
Kommer vaudes väskor att se ruskigt slita ut efter några år på hojjen? Tanken är ju inte att dom bara skall räcka sverige resan utan gärna resor till shanghai osv!

Om du använder väskorna i fem år så kommer de inte att vara bra. Livslängden är inte så lång på dem. Jag använde mina cykelväskor i fem år och efter det var de slut. Tyget spricker och de är inte vattentäta längre. Cyklade drygt 5 000 mil under dessa år. Jag har använt väskor både från Vaude och Orliebs och har haft mer problem med väskorna från Orliebs. Fästena har spruckit snabbare och sömmarna på väskorna har gått sönder snabbare. I överlag tycker jag att vaudes väskor håller längre.


VAU-AQUABACKPLUS_1989.jpg


Verkar vara nästa modell efter den jag använde och verkar vara förbättrad med en dragkedja till ytterfickan. På den tidigare modellen vad det kardborreband som inte funkade så bra. Vet du om ytterfickan är fastlimmad eller sitter den fast med tråd? På den gamla modellen lossnade ytterfickan ganska lätt. Lyckades slita loss båda fickorna sist.

VAU-AQUAFRONTPRO_1985.jpg


Jag gillar inte sättet man sluter väskan och jag skulle inte ha köpt den av den anledningen. Jag skulle ha satsat på VAUDE AQUA FRONT istället.

VAU-AQUABOX_1984.jpg


Känner inte till denna modell. Föregångarna var inte bra och den dumpade jag efter ett tag. Kartbladet är inte vattentätt och väskan öppnades ofta när det blåste. Snö och sand blåste ofta in i väskan.

Du kan ha bakväskorna fram om du vill öka volymen. Jag har gjort det några gånger och jag tycker att det funkar bra. Det gäller både för vaude och ortliebs

/Stellan
 
Tjenare

Nu till cykeldatorn

trådlöst eller sladd? dyr eller billig? Jag tänker mig att jag vill ha det vanliga, km/h, sträcka per dag, sammanlagda sträcka. Sen är ju frågan om det är kul att veta temp, höjdskillnad och lite sånt. Man är ju lite statistiknörd trots allt.

Jag vet att mina trådar kanske har varit tjötiga och frågorna har dukit upp tusen gånger innan men jag har sökt igenom forumet på de flesta sakerna men känner att jag har fått bäst svar genom att göra egna trådar.

Jag tycker att det är kul med en cykeldator men jag kör med en billig modell. Jag tycker det räcker med km, km/h, maxhastighet och några funktioner till. Jag har inte temp., höjdskillnader och sånt på den. Jag skulle oxå ha satsat på en cykeldator med sladd. Tycker att en sladdlös verkar vara för osäker. En sladd är enkel att laga men om en trådlös slutar funka är det betydligt svårare att laga
 
Nu till cykeldatorn

trådlöst eller sladd? dyr eller billig? Jag tänker mig att jag vill ha det vanliga, km/h, sträcka per dag, sammanlagda sträcka. Sen är ju frågan om det är kul att veta temp, höjdskillnad och lite sånt. Man är ju lite statistiknörd trots allt.

Är du statistiknörd så behöver du en GPS-cykeldator.

Den bästa modellen (för tillfället åtminstone) är Garmin Edge 800
garmin-edge-800-bicycle-gps-computer-colors01-600x450.jpg

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=160&pID=69043

Den borde ge dig all statistik du kan tänka dig, troligen en hel del mer än det tom, dessutom kan du använda den som hjälp vid navigeringen (det är ju en GPS!).
 
Nja... Gps i all ära. Bara den inte äter batterier. Har cyklat med folk som har fått stanna och byta batterier hela tiden. De är bra i stora tätorter. Annars är karta att föredra, tycker jag. På min resa i somras använde jag kombin front och backroller med corduraväv. På framväskorna sattes två extraväskor. PVC. Det finns en miljöaspekt i det också. De har blekts en hel del på några månaders cykling. Frågan är om du behöver mer volym? Jag hade en sjösäck med mig men bara till liggunderlag. Titta gärna på min packlista i min reseberättelse. Mer än så behöver du inte. En väska var reserverad för mat och kök. De andra tre rymde allt annat. Till sist är det upp till dig vad du tar med men det är lätt att få en gubbtung cykel.
 
Om du använder väskorna i fem år så kommer de inte att vara bra. Livslängden är inte så lång på dem. Jag använde mina cykelväskor i fem år och efter det var de slut. Tyget spricker och de är inte vattentäta längre. Cyklade drygt 5 000 mil under dessa år. Jag har använt väskor både från Vaude och Orliebs och har haft mer problem med väskorna från Orliebs. Fästena har spruckit snabbare och sömmarna på väskorna har gått sönder snabbare. I överlag tycker jag att vaudes väskor håller längre.


VAU-AQUABACKPLUS_1989.jp


Verkar vara nästa modell efter den jag använde och verkar vara förbättrad med en dragkedja till ytterfickan. På den tidigare modellen vad det kardborreband som inte funkade så bra. Vet du om ytterfickan är fastlimmad eller sitter den fast med tråd? På den gamla modellen lossnade ytterfickan ganska lätt. Lyckades slita loss båda fickorna sist.

VAU-AQUAFRONTPRO_1985.jp


Jag gillar inte sättet man sluter väskan och jag skulle inte ha köpt den av den anledningen. Jag skulle ha satsat på VAUDE AQUA FRONT istället.

VAU-AQUABOX_1984.jp


Känner inte till denna modell. Föregångarna var inte bra och den dumpade jag efter ett tag. Kartbladet är inte vattentätt och väskan öppnades ofta när det blåste. Snö och sand blåste ofta in i väskan.

Du kan ha bakväskorna fram om du vill öka volymen. Jag har gjort det några gånger och jag tycker att det funkar bra. Det gäller både för vaude och ortliebs

/Stellan

Känns som att ditt svar är vettigt. Jag hade bara fått för mig att corduran gjorde det starkare, men det verkar vara tvärt om då alltså.

Rullstängning är att föredra? har ju bara använt det på vanliga vattentäta påsar och det har ju funkar kanon så varför inte egentligen.

Men frågan är hur man löser detta med styrväskan, skulle gärna vilja ha min kamera där. Snabbt att komma åt, alltid tillhands så att säga. Det kanske skall läggas till att det är en systemkamera med ett 200 objektiv. Jag får la helt enkelt spana styrväskorna i affärerna och välja ut den som känns bäst. Så länge dom håller vätan borta så är jag nöjd, sand och snö hoppas jag inte stöta på denna resan.

Tips på tyska sidor föresten som kan sälja dessa billigt? euron är ju ganska bellig nu =)
 
Nja... Gps i all ära. Bara den inte äter batterier. Har cyklat med folk som har fått stanna och byta batterier hela tiden. De är bra i stora tätorter. Annars är karta att föredra, tycker jag. På min resa i somras använde jag kombin front och backroller med corduraväv. På framväskorna sattes två extraväskor. PVC. Det finns en miljöaspekt i det också. De har blekts en hel del på några månaders cykling. Frågan är om du behöver mer volym? Jag hade en sjösäck med mig men bara till liggunderlag. Titta gärna på min packlista i min reseberättelse. Mer än så behöver du inte. En väska var reserverad för mat och kök. De andra tre rymde allt annat. Till sist är det upp till dig vad du tar med men det är lätt att få en gubbtung cykel.

UNderbar reseberättelse och jag tror inte det blir nån gps, dyrt och onödigt känns det som. frågan är bara om man skall ha det lilla extra på den eller bara ha kmh och sträcka.
 
hittade en tysk "prisjakt" och när jag sökte kom denna väskan fram:

Är detta den nya modellen säg?

http://www.my-bike.eu/Vaude-Aqua-Back-Plus-black_1

Aqua-back-plus-black_2.png


Rullstängning på fickan på utsidan är det osm skiljer.


Hittade precis ytterliggare en länk där detta stod:

Die neue Kollektion 2011 bereits für Sie im Shop verfügbar. Für weitere Infos besuchen Sie direkt den Link zum Hersteller. Hier bekommen Sie alle verfügbaren Infos zu neuen Produkten von Vaude.

Så det är 2011 modellerna, antar väl att de är bättre än föregångarna så det får nog bli ett par sådana.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
viktorp Sverige - Kroatien. Mkt tacksam for hjalp. Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.