Sverige från norr till söder

Är det någon som vet hur många det är som har vandrat ifrån treriksröset till smygehuk i Sverige? En vad jag vet, är det fler? Är det någon mer än jag som funderar på det? eller har jag blivit galen :)
 
Ohoy!

Hm, jag har ingen aning om det är ngn stackare som gjort det tidigare, om du går och vill ha sällskap är jag på, verkar som en ordentlig utmaning! Skoj!
 
Vet en...

Träffade ett år i fjällen en amerikan som slagit vad med sina kamrater att han kunde gå från söder till norr genom Sverige. Han var svenskättling och ville kunna skryta lite hemma. Han hade gått från Ystad i februari och jag träffade honom i Singi i slutet av augusti. Av historierna han berättade så lät det faktiskt som om han gjort det (av utrustningen att döma så kunde han ha gått från Gibraltar, den hade fått mycket stryk).
 
Hur många som har gått kommer vi nog aldrig få reda på eftersom vissa gör det utan hemsidor och dagböcker och går inte ut med pga olika saker kanske intresse i att hålla i en hemsida inte finns... eller har så har de andra mål med sina turer andra berättar om dem...

Vi gick mellan Smygehuk och Ytterhogdal 2004 och kollade runt lite på nätet ... hittade blandannat en som kallade sig sverigevandrarn...
 
Okay

Hej igen.
Det är jag och en kompis som funderar på att ta oss den vägen och vi räknar med 80 dagar. vi tänkte dock flotta några mil och ta kajak runt vänern ner till mariestad från karlstad. Är det möjligt att få spons för sådana saker? Verkar det troligt? och på frågan om vi behöver sällskap så varför inte :)
Från trondheim går väll vandringsleder?
 
Sverige på 80 dagar ???
Säg att du kommer att gå ungefär 250 mil från söder till norr... plus det andra ni hade tänkt att göra...
Alltså ska ni gå 3,1 mil om dagen i 80 dagar ungefär för att hinna med ??? ( utan vila )

Vi gick Smygehuk - Ytterhogdal 2004 på 90 dagar iofs under januari-april.. sen har du en stor del av Sverige kvar.

Frågor som du/ni ska ställa er är
Vad vill ni uppnå med turen ???
Behövs Sponsorer.. vad kräver dem .. är det värt det..
Vi hade en sponsor som vi fick lite russin och choklad av resten hade vi..
Att få material/pengar eller liknande av en sponsor kan ta lång tid säkerligen ska de ha något tillbaka... Kanske kommer du att tjäna ihop de pengarna snabbare på jobbet.. och dessutom inte va skyldig någon något när du kommer hem !

Om ni har all utrustning och ni/du ska gå ca 3,1 mil om dagen i 80 dagar så är det bara mat och resa till start och mål som kostar eventuellt vandrarhem och campingar.

Säg att du lever på 6000:- + resa + eventuella räkningar så som hyra, mobil, lån, CSN osv

Hoppas det gav dig något =)
Om du vill prata lite så maila mig så ringer jag... under dagen/kvällen. Ska iväg på en fjälltur imorgon och kommer inte va hemma förän mitten av februari.

Finns många sätt att hålla nere kostnaderna.. det gäller bara att hitta sätten..
 
Okay 2 mil

Hej
Jag tror att det blir lite mustigt med 3,1 mil om dagen. Men vi hoppas på att avverka 2 mil. Vi har som plan att genomföra detta i början av sommaren 07. så vi har lite tid till planering. Karlstad komun håller på mycket med projekt för miljön. Vi hade tänkt att fixa något i samband med detta. Måste bara skriva en lång och detaljerad färdplan med säkerhetsanalyser etc. Om komun nappar på detta kan man utifrån det läget tänka på sponsorer. Det krävs en jäkla massa planering ialla fall.
Hur långt har ni vandrat?
 
Re: Okay 2 mil

Östman; sa:
Hej
Jag tror att det blir lite mustigt med 3,1 mil om dagen. Men vi hoppas på att avverka 2 mil. Vi har som plan att genomföra detta i början av sommaren 07. så vi har lite tid till planering. Karlstad komun håller på mycket med projekt för miljön. Vi hade tänkt att fixa något i samband med detta. Måste bara skriva en lång och detaljerad färdplan med säkerhetsanalyser etc. Om komun nappar på detta kan man utifrån det läget tänka på sponsorer. Det krävs en jäkla massa planering ialla fall.
Hur långt har ni vandrat?

Vandrade 14 dagar i Sarek förra sommaren, räkna med någon vilodag då och då, lägg ner tid på att skaffa en bra ryggsäck vilket inte jag hade, vandrade ca: 2 mil om dagen. Lycka till !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Unnah Högsta punkten i Sverige Fjällvandring 5
aronwidforss Sverige 2016 Fjällvandring 0
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
Chrabban Fina leder i sverige ? Fjällvandring 0
Vrana Vintervandringar Sverige/Norge 2013 Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
Christian1 Norge jämfört med Sverige (Norge såklart?) Fjällvandring 23
mortenh Toppinteresserte i Sverige Fjällvandring 1
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
stormtrivs 5-7dagars vandring i mitten av Juni - Sverige eller Norge Fjällvandring 2
brigas hund i nationalpark-sverige och norge Fjällvandring 5
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
g-arnt Hvor i Sverige ... ? Fjällvandring 5
Vonsan Sverige-Norge-Sverige Fjällvandring 7
avslutat medlemskap1105 Gissa position Fjällvandring 18431
mikeon Klubb för 'backpackers' i Sverige? Fjällvandring 9
4623 Långvandring i Sverige!? Fjällvandring 10
thomalin Vandring söderöver i Sverige? Fjällvandring 10
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
nr23se Hur många fjällvandrare i sverige? Fjällvandring 2
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Wadell Ytterkant Runt Sverige Fjällvandring 4
ceron Vandring i västra Sverige Fjällvandring 3
Setter Högsta topparna i Sverige Fjällvandring 4
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
kajhaj Randalen norr om Vindelkroken Fjällvandring 5
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.