Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor

Saknade erfarenhet? Nejnej, personen med gymnastikskorna var naturligtvis en av kompisarna från lättpackarforumet! Tarp, gympadojjor och ryggsäck sydd i spinnakerväv är ju det bästa man kan ha ju! ;-)

(..f´låt, kunde inte låta bli den straffsparken, skönt att dom klarade sig trots allt)
 
Idioter med stort I! Tragisk när okunniga sätter sig i situationer där de inte bör vara. Visst kan vädret skifta snabbt, men på höjder över 2000 meter där det är lavinfara brukar inte gymnastikskor vara att föredra..
 
Kom igen nu stenar vi idioterna...eller?
Blev det oväder pga gympaskorna?
Var vädret lika dåligt för dom som hade kängor?
Var det för att någon frös om fötterna som man larmade efter hjälp?
Vad är gympaskor förresten?
Jag känner till indoorskor, löparskor och tom trailskor (som är gjorda för terräng) är någon av dessa "gympaskor"?

Nä jag orkar inte med alla dessa frågor, tidningarna brukar ju alltid ha rätt, skicka stenar istället så ska dom få!!!
 
Synd att de behövde räddas, tur att räddningsorganisationen fanns och kunde rädda dem.

Efter det TT-telegram som ett flertal tidningar publicerat (med varierande storlek på krigsrubriken) så har iallafal inte jag tillräckligt med information för att säga något om de gjorde fel eller rätt och om stenar ska användas eller inte.

Christian, som sparar stenarna ett tag, finns andra mål att kasta dem på här i forumet.
 
Gympaskor är väl sådana som man hade i gympan förr i tiden, d.v.s. ett par tunna tygskor med tunn gummisula. De brukade finnas finnas i två färger, mörkblå eller vit. Sådana finns väl inte längre, eller???

Adidas Biafra hette dom på min tid.

Efter att ha läst den uttömmande artikeln tycker jag det verkade som om dom iallafall insåg när det höll på o gå galet, så oavsett klädsel och vana så hade åtmintonde en vett nog o be om hjälp.

Spar på min sten oxå, vet alrig när man behöver försvara sig mot forumtrollen.
 
Gympaskor är väl sådana som man hade i gympan förr i tiden, d.v.s. ett par tunna tygskor med tunn gummisula. De brukade finnas finnas i två färger, mörkblå eller vit. Sådana finns väl inte längre, eller???

Jag har ett minne av en lyxvariant som vi kallade Adidas Brazil, och en fattigmansvariant som vi kallade Adidas Biafra:(
Fast det kanske gällde fotbollsskor?
 
Hmm, jag har själv gått i alperna i snöglopp runt 2000m iförd jympaskor, så jag ligger lågt med stenkastandet.

Skulle jag välja de skorna igen i samma förhållanden? Absolut inte!
Skulle jag avstått från vandringen (i samma förhållanden) om jag (som då) inte hade några bättre skodon med mig? Absolut inte!
Skulle jag givit mig ut i de förhållanden som det tycks ha varit vid den här incidenten? Nej inte frivilligt, oavsett skodon.
 
Min reaktion om
beror på att journalisten, och ev även TT, verkar tycka att det viktigaste i rapporteringen är att en person hade "gymnastikskor" på fötterna, utan att på nåt sätt förklara vad det har haft för påverkan på det som skett.
Då är det lätt att börja använda uttryck som "idioter" utan att reflektera desto mer.
Då är steget inte långt till att alla som behöver räddas är idioter, eftersom de måste ha gjort nåt fel när de uppenbarligen behövde räddas = omvänd bevisföring.

Tidningarna är bra på detta, att polarisera allt för att väcka känslor.
Det viktigaste är att förenkla alla nyheter till "rätt eller fel", om man skriver en analyserande artikel som tar upp alla "om och men" så blir den så lång och krånglig att man tappar läsaren(köparen).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silwerarrow (fd Svenskar i Himalaya 2013) - stängd Alpin / Bigwall 76
spacemonkey Undersökning: Svenskar på Trollväggen Alpin / Bigwall 78
trolltind Svenskar i Del Paine Alpin / Bigwall 3
orkesterchefen Svenskar i Bezingi/Kaukasus? Alpin / Bigwall 8
Bollvik Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit? Alpin / Bigwall 33
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
renovatio Svenskar & Chile Alpin / Bigwall 6
fazet statistik om svenskar Alpin / Bigwall 2
Kotten Svenskar på Paldor Peak? Alpin / Bigwall 2
Svenskar på Everests topp? Alpin / Bigwall 11
svenskar över 8000m Alpin / Bigwall 1
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
johnliungman Hur får ni tag i lokal väderprognos i alperna? Alpin / Bigwall 9
Jones Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna? Alpin / Bigwall 17
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Lämpliga nybörjartoppar i Alperna? Alpin / Bigwall 7
Polarnatt Tragedi i Alperna Alpin / Bigwall 8
jontek alperna i juli Alpin / Bigwall 16
Paroscar Kurser i aplinkättring i alperna februari Alpin / Bigwall 2
nitrox50.II Kort solotur i Alperna Alpin / Bigwall 0
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Böter för tältning i Alperna? Alpin / Bigwall 0
Keras2006 Bergsklättrare omkom i franska Alperna Alpin / Bigwall 0
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1
honeysucklerose Ledbeskrivningar Alperna Alpin / Bigwall 5
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
amontan Kurser i Alperna Alpin / Bigwall 1
ww-user Alperna v9 Alpin / Bigwall 0
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
reachjohn Funkar Fuji för Alperna? Alpin / Bigwall 4
nitrox50 Alperna med kids..... Alpin / Bigwall 10
dh Bil alperna-sthlm 19/12 Alpin / Bigwall 0
nikcar75 Alperna runt jul/nyår Alpin / Bigwall 1
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.