Svenska tjejer på Grönland?

Att Liv Amundsen och Bettina Aller har korsat Grönland vet jag, och även att en svensk kvinna vid namn Monica korsade den grönländska inlandsisen 1978. Detta gjorde hon tillsammans med två (tror jag) killar.

Mina frågor lyder som följer:
Är det fler svenska kvinnor som lyckats med denna bedrift?
Har någon svensk "helkvinlig" expedition gått över isen?
Var kan man få denna information (om svaret inte dyker upp här)?

tack på förhand

Erika

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det ryktas att

Hej
Jag har hört talas om att det är en kvinnlig expedition på väg till Grönland. Jag tror att det kommer att bli den första svenska kvinnliga ex. Maria och Kristin heter dom-urstarka typer !!

Ja det finns fle svenska tjejjer på Grønland

Carina Olsson, svenska som bor i Oslo, genomførde en lyckad expedition tillsammans med mig, tre andra killar och en norsk tjej. Vi tog 25 dagar på oss. Vill du veta mer om planering och genomførning av granønladsexpedition så kontakta mig. Vi kom fram 26 augusti i år. Fantastisk upplevelse!!

Vænlig hælsning Bernt

Saxat från http://www.luth.se/org/studh/pages/03vinterf_on.php

Expedition SAGA 2002

Swedish Arctic Girl Adventure

Kristin Lundgren och Maria Hedman utgjorde den första svenska kvinnliga expeditionen som korsade Grönlands inlandsis, en sträcka på ca 60 mil. Kristin visar bilder och berättar; Hur viktigt det är med delmål och mål för att
lyckas, tjejer på “manligt” vatten och vikten av att tro på sig själv.

Tid:
kl. 20.00 - 21.30

Plats:
D 770

gönland?!

Har du egna planer på att korsa isen?
Trött på de svenska fjällen eller... ;o)

Lycka till isf!
/Holger

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips