Svenska Stortoppen - Sulitelma

Jag har i tidigare foruminlägg sett att glaciärjokken på kartan (enligt röd markering) kan vara ett eventuellt bekymmer för att ta sig upp på Svenska stortoppen. Någon som gjort en tur den vägen och vadat där? Hade själv tänkt göra det i slutet av sommaren isånafall.

Sett att de flesta verkar gå upp till toppen enligt lila markering. Jag kommer vandra upp med hund från norska Sulitjelma och vill gärna se Salajekna på närmare håll. Har övervägt möjligheten att göra en rundtur och gå runt massivet för att då kunna göra en topptur från andra sidan (lila markering) men eftersom jag har hund med mig kan jag inte gå Nordkalottleden runt och då känns det plötsligt besvärligare, därav skulle jag helst försöka bestiga Svenska stortoppen utifrån röd markering.

Bilagor

• Screenshot_20251230_212849_Sweden Topo Maps.jpg
    Screenshot_20251230_212849_Sweden Topo Maps.jpg
    767.2 KB · Visningar: 93
Miehttjevágge ligger utanför gränsen till Nationalparken och dit kan du gå med din hund och på så sätt komma till rätt sida för att bestiga enligt lilla markering
Bäcken menar du Lájrrojåhkå? Den är inte valbar men det finns en bro över. Men du kanske menar en annan bäck?

Miehttjevágge ligger utanför gränsen till Nationalparken och dit kan du gå med din hund och på så sätt komma till rätt sida för att bestiga enligt lilla markering
Bäcken menar du Lájrrojåhkå? Den är inte valbar men det finns en bro över. Men du kanske menar en annan bäck?
Ja precis. Problemet ligger i om det är möjligt att gå upp till toppen från den sidan. Det är inte Lájrrojåhkå jag menar. Vattendraget jag syftar har inget namn vad jag kunnat se, bifogar en bild som pekar ut det.
Screenshot_20251231_014429_Sweden Topo Maps.jpg

Ok. Tänkte att det är ett bra alternativ om du inte hittar information om bestigning enl den röda markeringen
Funderat på det men inte hittat så mycket information om sträckan. Vet inte riktigt vart man ska ta sig upp till Miehttjevágge utan att behöva stöta på besvärliga vattendrag (kanske främst det som bildas av smältvatten från Stuourrajiegna). Har du gått den sträckan?

Funderat på det men inte hittat så mycket information om sträckan. Vet inte riktigt vart man ska ta sig upp till Miehttjevágge utan att behöva stöta på besvärliga vattendrag (kanske främst det som bildas av smältvatten från Stuourrajiegna). Har du gått den sträckan?
Jag har gått från andra hållet och tyckte inte att det fanns några besvärliga vad. Det går att komma upp i passet till dalen antingen väster eller öster om Gasak. Det västra är det vanliga. Man håller sig öster om sjöarna och det är enkelt att vada bäcken som kommer från sista sjön. Det är även enkelt vad mellan sjöarna i dalen. Det är dock stenigt. Helt makalös tältplats vid Stadak och allmänt otroligt fin plats där runt om, jag rundade Svarthammaren och det var en av bästa turen jag hade. Vadet mellan Stadak o Staddajavre ( ursäkta stavningen, har inte karta här) kan undvikas om man går längst Stadak på dess norra strand.
Det är ett fantastiskt område o en sådan tur ångrar man aldrig. Rekommenderar gå upp på den norra toppen av Jegnafo vid bra sikt, enkel topp o utsikten makalös.

Aktuellt

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 4 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!
Jag har gått från andra hållet och tyckte inte att det fanns några besvärliga vad. Det går att komma upp i passet till dalen antingen väster eller öster om Gasak. Det västra är det vanliga. Man håller sig öster om sjöarna och det är enkelt att vada bäcken som kommer från sista sjön. Det är även enkelt vad mellan sjöarna i dalen. Det är dock stenigt. Helt makalös tältplats vid Stadak och allmänt otroligt fin plats där runt om, jag rundade Svarthammaren och det var en av bästa turen jag hade. Vadet mellan Stadak o Staddajavre ( ursäkta stavningen, har inte karta här) kan undvikas om man går längst Stadak på dess norra strand.
Det är ett fantastiskt område o en sådan tur ångrar man aldrig. Rekommenderar gå upp på den norra toppen av Jegnafo vid bra sikt, enkel topp o utsikten makalös.
Södra strand av Stadak menade jag, går inte att ändra i posten

Du kanske är medveten om att det inte är Svenska Stortoppen som du markerat i kartan?
Svenska Stortoppen har höjden 1877 meter och jag har lagt in toppen i din karta som en röd prick.

Bilagor

• Svenska-stortoppen.jpg
    Svenska-stortoppen.jpg
    1.1 MB · Visningar: 28

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips